ترندهای روز

گنجینه‌‌ای از آخرین دوره شورش یهودیان علیه امپراتوری روم؛ سکه‌هایی که ۱۷۰۰ سال پنهان ماند

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

باستان شناسان انباری از سکه های ۱۷۰۰ ساله را در اسرائیل کشف کردند که به گفته آنها شواهد جدیدی از آخرین شورش یهودیان علیه حکومت امپراتوری روم ارائه می شود.

بر اساس بیانیه اداره آثار باستانی اسرائیل، این سکه های نقره و برنز در حفاری در محوطه یک ساختمان عمومی باستانی مربوط به اواخر روم و اوایل دوره بیزانس در شهر لود، شهری در مرکز اسرائیل امروزی (که رومی ها به دیوسپولیس تغییر نام دادند). داده شد) پیدا شده است.

علیرغم این واقعیت که خود ساختمان در طول شورش یهودیان آسیب زیادی دیده است، باستان شناسان ۹۴ سکه نقره و برنز را پیدا کرده اند که در زیر ستون های آن مدفون شده اند که مربوط به سال های ۲۲۱ تا ۳۵۴ پس از میلاد است.

باستان شناسان معتقدند ساکنان این بنا در جریان ناآرامی ها سکه ها را زیر پایه های ساختمان مخفی کرده اند تا با آرام شدن اوضاع بازگردند و آن ها را بیرون بیاورند.

مور ویزل، کاشف در سازمان باستان شناسی اسرائیل گفت: «این اساساً یک انبار اضطراری است، سکه هایی که مردم در طول یک رویداد فاجعه بار پنهان می کنند.

بیشتر سکه ها در جریان شورش گالوس (۳۵۱-۳۵۴ پس از میلاد) ضرب شدند. دوران آشفته ای که یهودیان علیه حکومت فلاویوس کلودیوس کنستانتیوس گالوس، ناتنی برادرزاده کنستانتین کبیر (اولین امپراتور روم که به مسیحیت گروید) و حاکم استان های شرقی امپراتوری روم در آن زمان شورش کردند. .

ساکنان لود (یا لیدا) یکی از چندین جامعه یهودی آن زمان بودند که زمانی که رومیان شروع به «سوزاندن و تخریب» ساختمان‌های چندین شهر از جمله تیبریاس و سفوریس کردند، شورش کردند.

در زمان شورش گالوس، یهودیان ساکن در یهودیه صدها سال علیه حکومت روم شورش کرده بودند.

در طول اولین جنگ یهود و روم یا “شورش بزرگ” (۶۶-۷۰ بعد از میلاد)، رومیان معبد دوم اورشلیم را ویران کردند. بعدها، در جریان “شورش بار کوخبا” (۱۳۲-۱۳۵ پس از میلاد)، رومیان مقاومت یهودیان به رهبری شیمون بار کوخبا را برای ایجاد سرزمینی مستقل در یهودا سرکوب کردند.

شاهار کریسپین ویزل، کاشف در اداره آثار باستانی اسرائیل، گفت: «این ساختمان که تا پایه‌های آن تخریب شده است، نشانه روشنی است که شورش با خشونت سرکوب شد و آن‌طور که برخی مطالعات قبلی ادعا کرده‌اند، فقط یک قیام محلی نبود. »

وی افزود: از نوشته های تلمودی می دانیم که لود مهمترین مرکز است [یهودیان] پس از تخریب معبد دوم در اورشلیم بود.

باستان شناسان می گویند که علاوه بر این سکه ها، «آثار سنگی و مرمری قابل توجهی» حاوی کتیبه های یونانی، عبری و لاتین در این مکان یافت شده است.

هنوز مشخص نیست که یهودیان چگونه از این بنا قبل از ویران شدن در شورش استفاده می کردند. پروفسور جاشوا شوارتز گفت: «تعیین اینکه آیا این بنای باشکوه به عنوان کنیسه، سالن مطالعه، سالن اجتماعات بزرگان یا هر سه مورد استفاده قرار می گرفت، دشوار است.

این یافته های جدید قرار است در کنفرانس باستان شناسی منطقه مرکزی اسرائیل در تل آویو در ۲۰ ژوئن ارائه شود.

منبع یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا