طلا و ارز

گنده هرات، قیمت دلار را در ایران پایین می‌آورد؟ سناریوی خارج کردن خریداران از بازار

قیمت دلار در هرات کاهش یافت. قیمت دلار در هرات تا ۶۲ هزار تومان در نوسان خواهد بود، اما نتوانست این حد ظریف را حفظ کند و به سطوح بالاتر صعود کند. خریدار، قیمت دلار در ایران سقوط می کند.

تا زمانی که قیمت دلار هرات زیر این حد مهم باشد، بازار در سطوح بالا فروشنده است. از نگاه تحلیلگران، سناریوی کاهش قیمت دلار هرات تا ۶۲ هزار تومان تدریجی و رفت و برگشتی خواهد بود، بنابراین هم خریداران و هم فروشندگان متضرر می شوند. البته لازمه ورود قیمت دلار هرات به کانال ۶۲ هزار تومان تثبیت قیمت درهم زیر ۱۷ هزار و ۴۰۰ تومان است.

هرگاه نفت هرات فروخته یا خریداری شود، قیمت دلار در ایران مختل می شود

دلار هرات همواره برای بازار ارز داخلی مهم بوده است، بنابراین هر حادثه ای در افغانستان به سرعت بر نرخ این ارز پرطرفدار در هرات و پس از آن در ایران تاثیر می گذارد.

بازار ارز کشورهای مختلف به ویژه ایران و کشورهای همسایه را نمی توان مستقل دانست. در این مبحث و به گفته کارشناسان می توان گفت که رابطه بین بازارهای ارز مشابه قانون کانتینرهای متصل است. زیرا در بازار ارز هرات هر اتفاقی بیفتد به سرعت در ایران منعکس می شود و عکس آن نیز اتفاق می افتد.

سناریوی کاهش قیمت دلار هرات به ۶۲ هزار تومان از دیدگاه تحلیلگران، نوسانی تدریجی و رفت و برگشتی خواهد بود. البته لازمه ورود قیمت دلار هرات به کانال ۶۲ هزار تومان تثبیت قیمت درهم زیر ۱۷ هزار و ۴۰۰ تومان است.

پس از آب شدن بازار طلا و سکه، قیمت دلار با شکست شروع به کاهش کرد و کف حمایتی ۶۳ هزار و ۸۰۰ تومانی را پشت خط از دست داد. در مجموع قیمت طلای مذاب و دلار هرات در روز سه شنبه کف حمایتی مهمی را از دست دادند و قیمت سکه به کانال ۴۲ میلیون تومانی حرکت کرد. به گفته معامله گران، دو عامل دخالت بازارسازان و کاهش قیمت هر اونس در معاملات روز سه شنبه منجر به کاهش قیمت در بازار ارز و سکه شد.

قیمت دلار هرات روز سه شنبه از ۶۴ هزار و ۱۰۰ تومان آغاز شد. با روند نزولی درهم مصادف شد و این کانال را از دست داد. با وجود اینکه قیمت دلار هرات در معاملات روزانه بالای کف حمایتی ۶۳ هزار و ۸۰۰ تومان بسته شد، فردا قیمت دلار پشت خط پشتیبان خود را از دست داد و به ۶۳ هزار و ۴۰۰ تومان رسید. قیمت دلار هرات پشت مرز ۶۳ هزار و ۵۷۰ تومان کار خود را به پایان رساند.

درهم امارات با قیمت ۱۷ هزار و ۶۰۰ تومان شروع و با قیمت ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان بسته شد. برآورد قیمت دلار درهم ۶۴ هزار و ۲۲۵ تومان است که تقریبا برابر با دلار تهران است. تفاوت قیمت تخمینی دلار درهم با دلار هرات تقریبا ۶۰۰ تومان است که نشان می دهد قیمت درهم از کاهش قیمت دلار در معاملات پشتیبان عقب مانده است.

قیمت تتر نیز کانال ۶۵ هزار تومانی را از دست داد و تا سطح حمایت ۶۴ هزار و ۶۰۰ تومانی سقوط کرد. اگر تتر این حد را از دست بدهد، ممکن است با افت بیشتر وارد کانال ۶۳ هزار تومانی شود.

به گفته تحلیلگران فنی، با از دست دادن خط حمایتی ۶۳ هزار و ۸۰۰ تومانی قیمت دلار هرات، ممکن است نرخ دلار به سمت پایین ۶۲ هزار تومان پیش برود. سطح حمایت اول بازار ۶۳ هزار و ۳۰۰ تومان و سطح مقاومتی مهم بازار ۶۳ هزار و ۸۰۰ تومان است.








دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا