اخبار بورس

گهرزمین مسیر رشد خود را آغاز کرده است/ پیشرفت ۴۰ درصدی پروژه احیاء در “کگهر”

در این جلسه مطرح شد؛

مدیرعامل شرکت آهن و فولاد گوهرزمین گفت: گوهرزمین مسیر رشد خود را آغاز کرده و این مسیر ادامه دارد. جایگاه ویژه این شرکت در کشور بدون شک تثبیت شده است.

چیزی را گزارش کنید ایران تحلیلمحمد محیا پور مدیرعامل شرکت آهن و فولاد گوهرزمین در نشست فوق العاده افزایش سرمایه شرکت آهن و فولاد گوهرزمین اظهار داشت: شرکت آهن و فولاد گهرزمین با داشتن بیش از ۶۴۰ میلیون تن ذخایر سنگ آهن بزرگترین معدن خاورمیانه است. . ما می خواهیم بیش از ۱۵ میلیون تن سنگ در این معدن بزرگ تولید کنیم. این شرکت برای اولین بار به ظرفیت نهایی بیش از ۵ میلیون تن گندله و بیش از ۶ میلیون تن کنسانتره می رسد.

وی افزود: یکی از مزیت های اصلی شرکت گهرزمین و نقاط قوت این شرکت وحدت سهامداران است که باعث شده شرکت گهرزمین به نقطه ای برسد که اکنون در آن قرار دارد. در جلسه امروز قصد داریم سرمایه شرکت را از ۲۵۰۰ میلیارد تومان به ۷۵۰۰ میلیارد تومان افزایش دهیم.

محیا پور ادامه داد: در تولید کلوخه شرکت آهن و فولاد گهرزمین ۱۰.۵ درصد افزایش داشتیم. در تولید گرانول بیش از ۱۷.۲ درصد رشد داشتیم. بیشتر مازاد تولید کلوخه و گندله ما به شرکت گل گهر تحویل می شود.

مدیرعامل کغار در خصوص فروش این شرکت نیز اظهار داشت: تمامی فروش های داخلی شرکت بر اساس بورس کالا و فروش صادراتی از طریق مزایده انجام می شود. در آخرین فروش داخلی در بورس کالا ۱۳.۵ درصد و در فروش گندله بیش از ۱۵ دلار در فروش صادراتی رقابت داشتیم. ما به افزایش تولید ۱۳.۵ درصدی کنسانتره دست یافتیم. ۴۹ درصد افزایش تولید گندله را ثبت کردیم. امسال اولین سالی است که به ظرفیت نهایی تولید گندله رسیده ایم و قصد داریم تولید گندله را به بیش از ۷.۵ میلیون تن برسانیم.

وی در خصوص درآمد عملیاتی این شرکت گفت: درآمد عملیاتی شرکت نسبت به مدت مشابه بیش از ۲۸ درصد افزایش داشته که رقم معقولی است. از نظر مالی بر اساس صرفه جویی ۵ درصدی سنگ است. نسبت به مدت مشابه، سود ناخالص ۴۳ درصد، سود عملیاتی ۱۹ درصد و سود خالص بیش از ۱۵ درصد افزایش یافته است. سود عملیاتی نیز در ۱۱ ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۵ درصد افزایش یافته است.

مهیاپور در خصوص میزان افزایش سرمایه خاطرنشان کرد: ۲۵۰۰ میلیارد تومان به عنوان سرمایه ثبت شده شرکت گهرزمین رقم پایینی است. با تلاش بیش از شش ماهه سهامداران و هیئت مدیره این موضوع به سرانجام رسید.

مدیرعامل شرکت آهن و فولاد گهرزمین افزود: هر ساله شرایط زنجیره فولاد تغییر می کند. اگر افزایش سرمایه شرکت متناسب با سهم مالکیت انجام نشود، افزایش قیمت برق، آب و گاز و طرح های توسعه متناسب دیده نشود و زنجیره تکمیل نشود، قطعا این شرکت با چالش های ویژه ای مواجه خواهد شد. بر اساس پیش بینی ها و تحقیقات انجام شده می توان گفت که شرکت گهر ضمین با داشتن ذخیره و پتانسیل بالای نیروی انسانی یکی از کم چالش ترین شرکت ها می باشد.

وی ادامه داد: به عنوان مثال اگر حاشیه سود آهن اسفنجی بیش از ۵۰ درصد باشد اتفاقی که قطعا می افتد این است که این حاشیه سود در یک سال و نیم آینده ۵۰ درصد کاهش می یابد. حاشیه سود و درآمد در بخش های مختلف زنجیره متفاوت است.

عملکرد منتشر شده این شرکت در کدال نشان می دهد که شرکت عملکرد خوبی داشته است اما باز هم باید برنامه ای ۱۰ تا ۱۵ ساله برای شرکت در نظر گرفته شود تا به دلیل نوسانات بازار با چالش مواجه نشود.

اگرچه در مجمع امروز سرمایه شرکت از ۲۵۰۰ میلیارد تومان به ۷۵۰۰ میلیارد تومان افزایش می یابد، اما اعلام می کنم این رقم همچنان پایین است. اجرای برنامه های توسعه شرکت یک ضرورت است در غیر این صورت شرکت با چالش مواجه خواهد شد. قیمت گاز و برق چندین بار افزایش یافته است. هر سال به دلیل گاز و برق تولید را برای چند ماه متوقف می کنیم. بنابراین سهامداران باید افزایش سرمایه را در اولویت قرار دهند.

محیا پور در خصوص پروژه های این شرکت گفت: در سال ۱۴۰۲ مبلغ مورد نیاز برای تکمیل پروژه ها ۱۰ هزار میلیارد تومان است که ۵ هزار تومان آن در دستور کار افزایش سرمایه قرار دارد و ۵ هزار تومان دیگر نیز از محل منابع مالی و منابع داخلی تامین می شود. بیشتر زمانی که ۸۰ درصد از این مکان در دسترس قرار گرفت.

وی ادامه داد: شرکت تا سال ۱۴۰۶ به بیش از ۳۲ میلیارد تومان نقدینگی و تامین مالی پروژه ها و انتشارات شرکت نیاز دارد.

وی گفت: پروژه های مورد نظر ما شامل توسعه کنسانتره پتویی، آهن اسفنجی، گندله سازی و فولادسازی است. همه این پروژه ها در ادامه زنجیره ضروری هستند. نوسانات بازار به حدی است که نرخ رشد یا بازگشت سرمایه و سودآوری برای هر یک از این پروژه ها متفاوت است. در هر صورت شرکت توانایی تطبیق با نوسانات بازار و شرایط متغیر را دارد. این ویژگی فقط شامل شرکت آهن و فولاد گهراظیم می شود.

مدیرعامل «کقر» تصریح کرد: با حداقل نیمی از سرمایه گذاری می توانیم ظرفیت و تولید در زیرزمین خطوط کنسانتره را ۲ میلیون تن افزایش دهیم. در خطوط گندله بیش از ۲ میلیون تن، در آهن اسفنجی ۱.۷ میلیون تن و در تولید فولاد، آن را در فولادهای خاص با حاشیه و سودآوری پروژه بالا و غیره در نظر می گیریم.

وی ادامه داد: به هر حال برنامه ما این است که مقیاس و زمان بهره برداری از پروژه ها را به حداقل برسانیم.در پروژه احیا نیز در ۶ ماه گذشته بیش از ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته ایم.

مهیاپور تصریح کرد: ویژگی شرکت سنگ آهن گهرزمین این است که تولید خطوط کنسانتره و گندله با توجه به نوع معدن و روش استخراج از نظر کیفی بیش از ۱۰ درصد با خطوط مشابه در سراسر کشور تفاوت دارد. از ویژگی های خاص منطقه گل گهر می توان به کیفیت محصولات آنها اشاره کرد که باعث افزایش ۱۳.۵ درصدی قیمت گندله نسبت به رقبا شد. همچنین توانستیم بیش از ۴۲۰۰ محصول کنسانتره را در بازار به فروش برسانیم.

مدیرعامل شرکت کغار در پایان مجمع عمومی فوق العاده گفت: گهرزمین مسیر رشد خود را آغاز کرده و این مسیر ادامه دارد، بی شک جایگاه ویژه این شرکت در کشور تثبیت شده است.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا