بانک و بیمه

گواهی سپرده خاص طرح‌های پیشران بزودی منتشر می‌شود

به گزارش ایران تحلیل، در حالی که بانک مرکزی بر تداوم استفاده از ابزارهای مختلف سیاست پولی از جمله گواهی سرمایه گذاری ویژه برای سپرده گذاری پروژه های زودبازده و اعتلای کشور تاکید دارد، توضیح می دهد که در صورت لزوم به عنوان سیاست گذار پولی عمل خواهد کرد. این ابزار پولی به مدیریت هدفمند نقدینگی در تامین مالی طرح های ملی و سرمایه در گردش بنگاه های تولیدی تبدیل می شود.

سیاست پولی صدور و عرضه اوراق گواهی سپرده ویژه با نرخ سود ۳۰ درصد که مورد استقبال و خرید متقاضیان در شبکه بانکی قرار گرفت، در مرحله اول موفقیت آمیز بود و به اهداف مورد نظر دست یافت. از منظر سیاستگذار پولی و بانکی، این برنامه موفق، سیاستی موقتی نیست، بلکه بسته به زمان مورد نیاز و بسته به تشخیص و ضرورت، در صورت لزوم از این ابزار به صورت هدفمند با حجم های مختلف و بالاتر استفاده می شود. محدودیت نقدینگی مستقیم برای تولید، برنامه های تولیدی و اجرای دقیق برنامه های سیاست گذاران. از پول برای مهار نقدینگی و تورم استفاده می شود.

در این اطلاعیه همچنین تاکید شده است که مواضع رسمی در خصوص اجرای برنامه های مرتبط با سیاست های پولی و بانکی کشور توسط رئیس کل بانک مرکزی و رئیس شورای پول و اعتبار به عنوان سخنگو اعلام می شود و تنها این مواضع مبنای آن است. برای هرگونه اطلاع از تصمیمات و برنامه های جدید در حوزه سیاسی. ذکر شده است.

بر اساس دستورالعمل و مجوز صدور و ارائه گواهی سپرده ویژه، یازدهم بهمن به شبکه بانکی اطلاع داده شد که بانک مرکزی به تمامی بانک های کشور ۲۰۰ هزار میلیارد تومان سهمیه برای تامین مالی سرمایه در گردش طرح های اقتصادی با بازدهی مناسب اختصاص داد که به صورت کامل فروخته شد.

همچنین به منظور تامین مالی پروژه های پیشرانه و ژنراتور با راندمان بالا، مبلغ ۸۰ هزار میلیارد تومان به بانک های منتخب برای صدور این گواهی اعطا شده است که در آینده نزدیک منتشر خواهد شد.

براساس دستورالعمل صدور گواهی سپرده ویژه، بانک ها برای تامین سرمایه در گردش طرح های سود بالا، این اوراق را منتشر می کنند و در پایان دوره مشارکت، نرخ سود ثابت محاسبه و به خریداران این گواهی در شعب بانک ها پرداخت می شود. .

ویژگی خاص این گواهی سپرده ویژه معاف از مالیات و بدون محدودیت خرید برای اشخاص حقیقی و حقوقی است. بازپرداخت پیش از موعد نیز در شعب بانکی با نرخ پیش پرداخت اعلام شده امکان پذیر است.

استفاده از این ابزار سیاست پولی با هدف افزایش مشارکت مردم در تامین مالی طرح های تولیدی کشور، به دارندگان این گواهینامه این امکان را می دهد که از آن به عنوان وثیقه برای دریافت وام بانکی نیز استفاده کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا