اخبار بورس

گواهی سپرده شمش طلا؛ نخستین بازار رسمی طلا در کشور/حجم معاملات گواهی سپرده شمش طلا به ۲ میلیون تن رسید

چیزی را گزارش کنید بورسا نیوزمحبوبه اسکندری رئیس اداره توسعه کالای بورس کالا در این کارگاه آموزشی توضیح داد: در اواخر اسفند ماه ۱۴۰۱ اقدامات مربوط به گواهی سپرده شمش طلا را آغاز کردیم. اولین صندوقی که پذیرفته شد بانک بود. صندوق ملت. با استقبال خزانه داری و گشایش نماد معاملاتی، معاملات از ۲۷ اسفند آغاز شد. این نماد از ابتدا با حضور تشکل های بازار افتتاح شد. در ابتدای فروردین حدود ۳ تن طلا در صندوق بانک ملت واریز شد، گواهی انبار کالا صادر شد و معاملات آغاز شد.

وی افزود: در همان فروردین ماه قرارداد آتی شمش طلا راه اندازی شد و در پایان فروردین اولین مشتری که دارای گواهی سپرده در بازار بود و حد نصاب تحویل کالا را کسب کرد، شمش طلا دریافت کرد. تا ژوئن، ساعات معاملات تا ساعت ۱۵:۰۰ بود، اما از جولای تا ساعت ۱۷:۰۰ افزایش یافت. ساعات معاملات نسبت به ساعات صبح افزایش یافت. خزانه داری بانک ملت از تیرماه با شرکت های واردکننده شمش طلا قرارداد بست و شرکت ها نیز مجاز به سپرده گذاری و فروش شمش طلا در خزانه بانک ملت شدند.

وی ادامه داد: در شهریور ماه حجم معاملات به یک تن رسید و امکان معاملات برای اشخاص حقوقی نیز فراهم شد. در همین ماه خزانه ای به خزانه شمش طلا اضافه شد، یعنی خزانه بانک صادرات. این خزانه کار خود را با ۵۰۰ کیلوگرم آغاز کرد. در حال حاضر در آذرماه حجم معاملات به ۲ تن رسیده است. تشریفات پذیرش خزانه بانک سپه نیز انجام شده و به زودی می توانیم آن را به عنوان خزانه پذیرفته شده بورس کالا اعلام کنیم.

چرا بورس کالا به گواهی سپرده شمش طلا روی آورد؟

وی گفت: گواهی سپرده یکی از ابزارهای مالی است که قدمت چندانی ندارد و در سال ۱۳۹۳ معرفی شد. اول از همه، اینها محصولات کشاورزی، سکه های طلا و اکنون نیز شمش های طلا هستند. گواهی سپرده یک سند امنیتی است که از سپرده گذاری کالا در جایی حاصل می شود.

اسکندری گفت: برای پذیرش انبارها ضوابط خاصی داریم. علاوه بر معیارهای فنی، معیارهای مالی نیز باید در نظر گرفته شود. به عنوان مثال، انبار داران باید تمام ظرفیت هایی را که در بورس کالا پوشش می دهند، بیمه کنند.

رئیس اداره توسعه کالایی بورس کالا خاطرنشان کرد: قبل از شمش بازار گواهی سپرده سکه وجود داشت. در گواهی سپرده سکه تمام دارایی های مبتنی بر طلا استاندارد شده است. با توجه به این شرایط که سکه دچار حباب قیمتی است و برای اینکه ابزاری مطمئن و جایگزین در اختیار سرمایه گذار قرار دهیم، ابزاری بر پایه طلا را انتخاب کرده ایم که حباب قیمتی نداشته باشد. شمش طلا مناسب ترین ابزار در این زمینه است.

وی تصریح کرد: یکی از مزیت های این بازار این است که اولین بازار رسمی طلا در کشور است که قیمت را به صورت لحظه ای اعلام می کند. تعیین تعرفه بر اساس رقابت است. واحدهای تجاری کوچک در نظر گرفته شده و امکان سرمایه گذاری با حداقل هزینه برای سرمایه گذاران وجود دارد. به صادرکنندگان و واردکنندگان اجازه می دهد تا مدیریت نرخ ارز را پوشش دهند. طلایی که اساس گواهی سپرده ما را تشکیل می دهد در صندوق های بانکی نگهداری می شود و ما نمی توانیم مکان امن تری پیدا کنیم. علاوه بر این، بانک ها ضمانت نامه و بیمه می کنند.

اسکندری گفت: بر اساس دستورالعمل بورس کالا، انباردار مسئولیت حفظ کمیت و کیفیت کالای مورد قبول خود را بر عهده دارد. بنابراین برای پاسخگویی به مشتریان خود باید تدابیری اتخاذ کند تا وضعیت کالا چه در زمان تحویل و چه در زمان تحویل به مشتری مطابق با استانداردهای اعلام شده توسط بورس باشد. این سیاست انبارداران را ملزم می کند که برای ارزیابی کالاها پس از دریافت به انبار، با یک آزمایشگاه مورد تایید سازمان ملی استاندارد قرارداد ببندند.

رئیس اداره توسعه کالای بورس کالا ادامه داد: در مورد شمش طلا هم همینطور است. انبار با آزمایشگاه قرارداد دارد و میله ها در انبار سپرده می شود، به انبار منتقل می شود، نماینده آزمایشگاه آنجا است، میله ها نمونه برداری می شود، نمونه ها پلمپ شده و در انبار موقت خزانه نگهداری می شود. . نماینده آزمایشگاه نمونه های مهر و موم شده را به آزمایشگاه می آورد. ارزیابی لازم انجام و نتیجه به خزانه دولت ابلاغ می شود. در صورتی که میله با استاندارد اعلام شده مطابقت داشته باشد، میله های مهر و موم شده با مهر جدید مهر شده و در انبار مبادله قرار می گیرند.

وی یادآور شد: کل فرآیند الکترونیکی است و صرافی بر تمامی این مراحل نظارت دارد. سیستم ذخیره سازی در دسترس سهامداران توسط بورس ارائه شد. قبض انبار در آنجا صادر می شود که یک روز کاری بعد به قبض واریز کالا تبدیل می شود. بنابراین سرمایه گذار با ورود به این بازار نه تنها از امنیت انبار شمش طلا آسوده می شود بلکه از اصالت و کیفیت شمش طلا نیز آسوده می شود. زمانی که سرمایه‌گذار وارد این بازار می‌شود، در حال معامله یک ابزار مالی است و فقط اوراق بهادار مبتنی بر طلا معامله می‌شود. تولیدکنندگان و واردکنندگان طلا بازار رسمی دارند که در آن به راحتی می توانند طلای خود را به فروش برسانند.

اسکندری در خصوص گزارش عملکرد این بازار گفت: از ابتدای بازار تا دیروز بیش از ۱.۹ تن طلا معامله شد که تقریباً ۲۶۸ هزار قطعه سکه بهاری آزادی خالص است. ارزش معاملات ۶۵۰۰ میلیارد تومان بود. این بازار از شهریور، مهر و آبان به دلیل ترویج، آگاهی و اطلاع رسانی به سرمایه گذاران و همچنین تقویت سمت عرضه، رشد خوبی را به ثبت رساند. دارایی اصلی بیمه سپرده طلا یک شمش طلای ۲۴ عیار به وزن تقریبی یک کیلوگرم است. طبق استاندارد ملی شمش طلا در کشور، عیار شمش طلا می تواند ۹۹۵، ۹۹۹ و ۹۹۹.۹ باشد. برای اینکه این بازار انعطاف پذیر باشد، حداقل نرخ را در نظر گرفته ایم. یعنی گواهی سپرده شمش طلا ۹۹۵ ارزش دارد اما شمش های سپرده شده در خزانه می تواند ارزش عیار بالاتری داشته باشد. شمش طلای ۹۹۵ کیلویی ۱۰۰۰۰ گواهی سپرده می شود.

خریداران چگونه می توانند وارد این بازار شوند؟

وی افزود: برای تحویل شمش طلا به انبار محدودیت وجود دارد و تنها شرکت های تولید کننده یا واردکننده شمش طلا می توانند طلا را به خزانه واریز کنند. به شرط انعقاد قرارداد با خزانه بانک. زمانی که شمش طلا به خزانه سپرده می شود و گواهی سپرده کالایی صادر می شود، این توکن قابل معامله است. خریدار برای ورود به این بازار باید کد معاملاتی این گواهی را دریافت کند. یعنی کسانی که کد فیزیکی بورس کالا را دریافت کرده اند، با دریافت کد و فعال سازی کد بازار مالی بورس کالا، این کد برای آنها فعال می شود و می توانند معامله کنند. مشتریان حقوقی باید کد مشتقه بورس کالا را دریافت کنند. خریدار برای شرکت در معامله باید وجه نقد متناسب با خرید خود را واریز کند. واریز وجوه نیز به این صورت است که مشتری با واریز وجه نزد کارگزار، درخواست را به کارگزار ارائه می کند و کارگزار وجه مشتری را به حساب عملیاتی بورس کالا واریز می کند. این کار با شناسه سپرده انجام می شود. بر این اساس بورس کالا شناسه پرداخت را تعیین و در حساب مشتری ثبت می کند.

رئیس اداره توسعه مواد اولیه بورس مواد اولیه تصریح کرد: اما راه دیگری هم برای خرید گواهی وجود دارد. یعنی زمانی که مشتری پول را به حساب کارگزاری واریز می کند، کارگزار با شناسه سپرده خود پول را به حساب صرافی واریز می کند که بهینه ترین روش برای کارگزاران است.

وی افزود: معاملات گواهی سپرده شمش طلا در تمامی روزهای هفته به جز روزهای تعطیل انجام می شود. این معاملات در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۰ الی ۱۰:۳۰ و از ساعت ۱۰:۳۰ الی ۱۷:۰۰ و پنجشنبه ها تا ۱۵:۰۰ به صورت حراج چرخشی انجام می شود.

از مزایای این گواهی سپرده می توان به معافیت مالیاتی اشاره کرد. ثبت خرید یا فروش هزار گواهی سپرده کالایی یا معادل ۱۰۰ گرم شمش طلا. در این ابزار بازاریابان و سایر افراد می توانند پانصد هزار گواهی سپرده معادل ۵۰ کیلوگرم شمش طلا را بدون محدودیت خریداری کنند. ضمناً حداقل تغییر قیمت برای هر سفارش ۱۰ ریال برای هر گواهی سپرده کالا می باشد.

اسکندری در خصوص هزینه نگهداری این ابزار توضیح داد: باید گفت که هزینه نگهداری برای هر سپرده گواهی شمش طلا روزانه ۳۰ ریال است که در سامانه ذخیره سازی به دارنده گواهی شمش طلا تعلق می گیرد. مشتریان می توانند تمام این اطلاعات را در اطلاعیه های خاص بازار مشاهده کنند.

رئیس اداره توسعه کالای بورس کالا گفت: از آنجایی که وزن شمش طلا متفاوت است و تخصیص از انبار به صورت تصادفی تعیین می شود، مشتری برای دریافت شمش طلای خود از انبارهای فروشگاه باید تعداد گواهی سپرده را افزایش دهد. تبادل. برای ارائه درخواست برای پرداخت پاداش، او باید حداقل ۱۱۰۰۰ Pfandbriefe خریداری کرده باشد. ترخیص و تخصیص گمرک از یکی از سه انبار مورد قبول بورس کالا صورت می گیرد.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا