ترندهای روز

گوگل با هوش مصنوعی بیماری‌ها را از صدای سرفه شما تشخیص می‌دهد

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

مدل هوش مصنوعی HeAR گوگل به محققان هندی کمک می کند تا بیماری های خطرناک را با تجزیه و تحلیل صدا تشخیص دهند.

سرفه می تواند نشانه واضحی از یک مشکل سلامتی باشد. بر اساس گزارش جدید گوگل، تیمی از محققان در هند از یک مدل هوش مصنوعی برای تشخیص بیماری‌های تنفسی خاص، از جمله سل (TB) و بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD) استفاده می‌کنند. گوگل مدل بنیادی بیواکوستیک HeAR را در ماه مارس راه اندازی کرد.

انقلابی در تشخیص پزشکی: گوگل بیماری ها را از روی صدای شما تشخیص می دهد

تیم گوگل می‌گوید: «تیم تحقیقات Google مدل HeAR را با استفاده از ۳۰۰ میلیون قطعه داده صوتی از مجموعه داده‌های متنوع و ناشناس آموزش داد. به طور خاص، ما مدل سرفه را با استفاده از حدود ۱۰۰ میلیون صدای سرفه آموزش دادیم.

بر اساس گزارش تحقیق اصلی، نحوه صحبت کردن فرد، از جمله آهنگ، آهنگ و سرعت، می‌تواند توسط مدل‌های هوش مصنوعی و یادگیری ماشین برای تشخیص مشکلات سلامتی احتمالی مانند زوال عقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد.

Shrayya Shetty، مدیر مهندسی در Google Research می‌گوید: «مدل HeAR یاد می‌گیرد که الگوهای صداهای مرتبط با سلامتی را تشخیص دهد و پایه‌ای قوی برای تجزیه و تحلیل صوتی پزشکی فراهم کند. ما دریافتیم که به طور متوسط، HeAR بالاتر از مدل‌های دیگر در طیف گسترده‌ای از وظایف و برای استفاده با میکروفون‌های مختلف قرار می‌گیرد، که نشان دهنده توانایی برتر آن در ثبت الگوهای معنادار در داده‌های صوتی مرتبط با سلامتی است.»

Salcit Technologies، یک شرکت خدمات بهداشتی تنفسی مستقر در هند، از HeAR به عنوان بخشی از برنامه Swaasa برای تجزیه و تحلیل صداهای سرفه و تشخیص سل استفاده می کند.

شرایا شتی توضیح می دهد: “سل یک بیماری قابل درمان است، اما سالانه میلیون ها مورد تشخیص داده می شود. اغلب به این دلیل که مردم به خدمات بهداشتی دسترسی ندارند.” بهبود تشخیص برای ریشه کنی سل بسیار مهم است و هوش مصنوعی می تواند نقش مهمی در بهبود تشخیص ایفا کند. و کمک به دسترسی بیشتر و مقرون به صرفه تر کردن مراقبت های بهداشتی برای مردم در سراسر جهان.”

منبع: دیجیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا