فناوری

«گوگل» چگونه و چرا گوگل نامیده شد؟

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

یورونیوز: دو کارشناس کامپیوتر به نام های «لری پیج» و «سرگئی برین» در دهه ۱۹۹۰ گوگل را در اتاق خوابگاه دانشگاه استنفورد ایجاد کردند. این موتور جستجوی آن زمان امروزه به یکی از محبوب ترین موتورهای جستجو در جهان تبدیل شده است.

گوگل به چیزی دست یافته است که تعداد کمی از برندهای معروف به آن دست یافته اند و آن این است که نام شرکت خود را به یک فعل پیش فرض برای جستجو در اینترنت تبدیل کند.

در نتیجه، امروزه به جای گفتن فعل امری «جستجوی چیزی در اینترنت»، به سادگی می گویند «آن را گوگل کنید»، حتی اگر شخصی که با او صحبت می کنید اصلاً از موتور جستجوی گوگل استفاده نکند و شاید او می خواهد از موتور جستجوی اینترنتی دیگری مانند «بینگ» استفاده کند، اما احتمالاً به او خواهید گفت که دوباره آن را در گوگل جستجو کند.

گوگل قبل از تبدیل شدن به گوگل چه بود؟

اینطور نیست که گوگل از همان ابتدا با نام گوگل شروع به کار کرد.

زمانی که لری پیج و سرگی برین برای اولین بار پروژه خود را در سال ۱۹۹۶ شروع کردند و آن را روی سرورهای استانفورد قرار دادند، نام “Backrub” را برای موتور جستجوی خود ایران تحلیل کردند.

دلیل آن این بود که این موتور جستجو بر روی “بک لینک” یا لینک های پشتیبانی وب سایت ها تمرکز می کرد و به آنها می گفت که اطلاعات خود را از کجا بدست آورند، کدام سایت ها قابل اعتماد هستند و در مورد چه موضوعاتی هستند و سعی می کنند آنها را بر اساس این ویژگی ها رتبه بندی کنند. نتایج جستجو.

خوشبختانه یک سال بعد متوجه شدند که این نام نیاز به تغییر دارد و این اتفاق افتاد که اکنون نزدیک به ۳۰ سال از این حادثه می گذرد و نیازی نیست که از دیگران بخواهیم موضوعات ناآشنا را در اینترنت جستجو کنند که به معنای واقعی کلمه یعنی مشت و پول . به هر حال نام جدیدی که برای آن ایران تحلیل کردند گوگل بود.

«گوگل» یا «گوگول» داستان چیست؟

اگر این کلمه را در گوگل جستجو کنید، اولین نتیجه ای که احتمالاً با آن مواجه خواهید شد (اگرچه همه نتایج جستجو یکسان نیستند) توضیح می دهد که مخفف “سازمان محلی زبان گروه گرا زمین” است. با این حال، با توجه به وب سایت خود گوگل و افراد حاضر در جلسات تغییر نام، این کاملا نادرست است.

یکی از دانشمندان کامپیوتر به نام دیوید کولر از دانشگاه استنفورد در این رابطه توضیح می دهد که «شان [اندرسون] و لری [پیج] “آنها در دفتر خود بودند و از یک تخته سفید استفاده می کردند و سعی می کردند نام خوبی برای محصول خود بیابند – چیزی که شامل نمایه سازی حجم عظیمی از داده ها بود.”

شان کلمه “googolplex” را به زبان آورد که به عدد بسیار زیادی اشاره دارد (۱۰ به توان گوگول). اما لری با کوتاه کردن عدد صفرها نام “گوگل” را پیشنهاد کرد که عددی بزرگ اما با صفرهای کمتر (۱۰ به توان ۱۰۰) بود.

در همین حال، اندرسون که می خواست ببیند آیا نام دامنه وب سایتی به نام گوگل خریداری شده است یا نه، سعی کرد از این نام بک دزدی کند (آیا می دانید بک ربودن الان چقدر بد است؟) و اینجا بود که مرتکب یک اشتباه تاریخی شد. .

“البته شان یک املای معصوم نبود و اشتباهی که کرد این بود که به جای گوگل نام گوگل را تایپ کرد که اتفاقا یک دامنه در دسترس بود. لری هم از این نام خوشش آمد و ظرف چند ساعت این نام را ثبت کرد” و اینگونه نام google.com برای شان اندرسون و سرگی برین در ۱۵ سپتامبر ۱۹۹۷ ایجاد شد (۲۴) آذر ۱۳۷۶) ثبت شد.

گوگول در ریاضیات به معنی ۱*۱۰ به توان ۱۰۰ است که به زبان ساده برابر است با عدد ۱ که جلوی آن صد صفر است.

به گفته گوگل، نام این موتور جستجو “منعکس کننده ماموریت آن برای سازماندهی اطلاعات به ظاهر نامحدود در وب است.”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا