فرهنگ و هنر

گیشه سینما در ۱۴۰۲ چقدر فروخت؟ :: ایران تحلیل

پس از گذشت ۱۲ ماه، تعداد مخاطبان سینمای ایران به حدود ۲۷ میلیون نفر رسیده است و اگرچه می توان این تعداد را به نوعی رکورد سینمای پس از رکود دوران کرونا دانست، اما سال ۱۴۰۲ می توانست به یک سال رویایی تبدیل شود اگر اجتماعی و فیلم های قاچاق، وضعیتی که داشتند اکران می شدند.

به گزارش ایران تحلیل، اکران ۱۴۰۲ فیلم امروز ۲ اسفند به پایان می رسد و به جز چند فیلمی که همچنان اکران خود را ادامه می دهند، سینمای اصلی برای فیلم های نوروزی عرضه می شود.

در سال گذشته ۵۵ فیلم در سینماها اکران شده که تعداد قابل توجهی از آنها کمدی بوده و بیشترین مخاطب را در جدول فروش داشته اند.

در یک ماه گذشته صحبت های زیادی در مورد رکورد فروش و تماشاگر سینماهای امسال مطرح شده است و مدیران در گزارش های خود با افتخار و تاکید بر رکوردشکنی از این آمار و ارقام صحبت کرده اند که البته چندان هم اشتباه نیست. از آنجایی که از سال ۲۰۱۹ کشور درگیر شیوع کرونا شد و سینماها نزدیک به دو سال تعطیل شد، سینما چنان رکودی را تجربه کرد که بسیاری از مردم امیدی نداشتند که با رونق دوباره بتواند سرپا بماند. از VOD. اما اکران چند فیلم کمدی جان تازه ای به سالن های سینما داد. اما وقایع و تحولات سیاسی و اجتماعی سال ۱۴۰۱ اوضاع را به گونه ای پیش برد که سینما نه تنها با کاهش و حتی خشم مخاطبان مواجه شد، بلکه حتی در حوزه تولید نیز با چالش های فراوانی مواجه شد.

به گزارش ایسنا، ناامیدی از بازگشت رونق به گیشه سینما تا زمستان سال گذشته و پس از جشنواره پر سر و صدای فجر ادامه داشت تا اینکه یک فیلم کمدی در سبد اکران نوروزی ورق را برگرداند و کم کم «فسیل» چنین آورد. تماشاگران سینماها که همه مدیران دولتی و صنفی حاضر در سینما موافقت کردند برای این فیلم استثنا قائل شوند تا یک سال در اکران سینما بماند. اتفاقی که در سینمای ایران رکورد محسوب می شود.

اخبار مرتبط
برگزیدگان جشنواره نمایشنامه نویسی چهارراه معرفی شدند/ این رویداد نقطه تلاقی هنر، ادبیات، تاریخ و تئاتر است.
معرفی اعضای هیات انتخاب دو بخش جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
محمد ابهری تجلیل شد/ یادگاری از ۵۰ سال حضور در تئاتر و سینما
برگه کمدی رو به تلویزیون شد
فروش این کمدی بازار فیلم هایی از این دست را در سینما داغ کرد و کمدی نبض گیشه را گرفت که البته اعتراض جمعی از فعالان سینمای غیرطنز (اجتماعی) و بخش خصوصی را در پی داشت. فعالان، اما آنچه مهم است آمار فروش و تعداد مخاطبان است. که از جهاتی رکورد محسوب می شود و از جهاتی نه.

در تحلیل و بررسی آمار فروش و مخاطبان فیلم های اکران شده در سال ۱۴۰۲ چند نکته مهم وجود دارد. اولاً با وجود فروش بیش از هزار میلیارد تومانی و مخاطبان نزدیک به ۲۷ میلیون نفر، همچنان بیشترین تعداد مخاطب در دو دهه اخیر متعلق به سال ۱۳۹۶ است که ۲۸.۵ میلیون نفر به سینما رفته اند. اگرچه آمار امسال نزدیک به این عدد است اما باید توجه داشت که تعداد سالن های سینما در سال ۲۰۱۷ ۵۰۰ سالن بوده و امسال به بیش از ۷۰۰ سالن رسیده است.بنابراین رشد چشمگیر مخاطب در مقایسه با رکود بیش از هر چیزی است. دوره کرونا

گزارشی آماری از تعداد سینماهای فعال در ۴ دهه اخیر

نکته دیگر اینکه ۶ فیلم پرفروش امسال همگی کمدی هستند اما در سال ۲۰۱۷ در بین ۶ فیلم پرفروش، فیلم های غیر کمدی “به وقت شام”، “لاتاری” و “مغزهای زنگ زده کوچک” نیز قرار گرفتند. در حالی که در سال ۱۴۰۲ پرفروش ترین فیلم اجتماعی «سکم حبس» با ۴۱۷ هزار بیننده و فروش ۱۹ میلیارد تومانی بود. در عین حال برخی از کارشناسان سینما معتقدند اگر فیلم های اجتماعی باکیفیت ساخته شده توسط سینماگران صاحب نام و همچنین فیلم هایی که وارد شبکه قاچاق شده اند در سینماها اکران می شد، احتمالا تعداد مخاطبان سینما در سال جاری به ۳۰ نفر می رسید. ۳۴ میلیون نفر، و سپس یک سال رویایی در تمام سه دهه گذشته رخ می دهد.

در این صورت کارشناسان معتقدند باید بپذیریم که آمار فروش و مخاطبان امسال بسیار خوب است، اما این بدان معنا نیست که نسبت به گذشته (قبل از کرونا) با رشد و افزایش چشمگیر مخاطب مواجه بوده ایم. همچنین از آنجایی که تجربه نشان داده سینما معمولا وضعیت باثباتی ندارد، نگرانی برخی از سینماگران و سینماگران این است که ممکن است در سال آینده با کاهش چشمگیر مخاطب مواجه شویم، به همین دلیل این موضوع نیازمند تدبیری برای اکران فیلم‌هایی که هنوز هم تماشاگران جذب سینما می‌شوند.

البته با فیلم «تمساح خونین» که هفته گذشته اکران شد و همچنین فیلم های «نوروز»، «پرویز خان»، «آسمان غرب» به رونق گیشه و استقبال مخاطبان امیدواریم. “آپاراتچی”، “ایلیا در جستجوی قهرمان” و “بی تن” فعلا تا حدودی ادامه دارد.

در ادامه در اولین روز اکران رسمی فیلم های نوروزی، آخرین آمار فروش و تعداد مخاطبان فیلم های اکران شده در سال گذشته منتشر می شود. این آمار بر اساس اطلاعات سامفا (سامانه فروش و مدیریت صفحه نمایش) تا بامداد ۲ اسفند در این جدول ثبت شده است.

بر اساس جدول، فیلم های بیش از یک میلیون بیننده عبارتند از: «فسیل»، «هتل»، «هاوایی»، «شهر آسیب دیده»، «ویلای ساحلی» و انیمیشن «بچه باهوش».

همچنین ۱۶ فیلم شکست خورده در گیشه با فروش کمتر از یک میلیارد تومان وجود دارد که شامل فیلم هایی چون «دنداز»، «زنبور کارگر»، «شماره ۱۰»، «پرونده باز است»، «گوزن ها» “توسل”، “چرا گریه نمی کنی؟” بودن.

فیلم «بین صخره ها» نیز با ۵۹۵ بیننده کمترین فروش و تعداد مخاطب را داشته است.

در سالی که رو به پایان است، سینماهای کشور با فروش کل ۱۵۳ میلیارد تومان و بیش از ۲۶ میلیون و ۸۶۲ هزار نفر به استقبال اکران نوروزی می روند. قابل توجه بود. این فیلم در دی ماه ۱۴۰۱ اکران شد و تا پایان سال بیش از ۱۹ میلیارد تومان بلیت فروخت. این فیلم غیر کمدی پاییز امسال با فروش ۳۳۹۳۷ میلیاردی اکران خود را در سینماها به پایان رساند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا