اخبار اقتصاد ایران

گیلان جزء 4 استان غیرصنعتی کشور؛ بازار اشتغال «صنعت» در کدام استان داغ‌تر است؟

آمارهای مرکز آمار نشان می‌دهد در سال گذشته سه استان یزد، مرکزی و البرز بیشترین سهم را در بخش صنعت داشتند.

ایران تحلیل به نقل از اکو ایران، صنعت یکی از سه بخش اقتصاد است که طیف وسیعی از مشاغل را در بر می گیرد. در این گروه مشاغلی از خودروسازی و قطعه سازی تا قالی بافی و حصیر بافی وجود دارد بنابراین از قدرت اشتغالزایی بالایی برخوردار است. داده های مرکز آمار نشان می دهد که در سال گذشته سهم این صنعت از اشتغال در کل کشور ۳۳.۷ درصد بوده است. به عبارت دیگر، از هر ۱۰۰ نفر شاغل در کل کشور، تقریباً ۳۳ نفر در بخش صنعت مشغول به کار بوده اند.

این نسبت میانگین کل کشور است و برای هر استان به تفکیک محاسبه و اعلام می شود. بر اساس این محاسبات، سهم بخش صنعت از اشتغال کل کشور در استان یزد بیشتر از سایر استان ها و نزدیک به ۴۷ درصد است. پس از آن استان های مرکزی البرز و قم قرار دارند. استان تهران از نظر سهم صنعت از اشتغال در رتبه دوازدهم قرار دارد. در سوی دیگر این طیف استان های کرمان و کرمانشاه قرار دارند که سهم صنعت در اشتغال کمتر از ۲۵ درصد است.

سهم ۴۶ درصدی صنعت در اشتغال یزد

در بین ۳۲ استان کشور، سهم بخش صنعت از اشتغال کشور در استان یزد ۴۶.۷ درصد است که نسبت به سایر استان ها بیشتر است. به عبارت دیگر در این استان از هر ۱۰۰ نفر شاغل، نزدیک به ۴۷ نفر در بخش صنعت مشغول به کار هستند. در رتبه دوم استان مرکزی قرار دارد که این نسبت برابر با ۴۵ درصد است. استان های البرز و قم نیز در رتبه های سوم و چهارم قرار دارند. سهم بخش صنعت از اشتغال در این استان ها به ترتیب ۴۴.۳ درصد و ۴۳.۷ درصد است. این نسبت در استان تهران به ۳۵.۸ درصد رسیده و این استان را در ردیف دوازدهم سایر استان ها قرار داده است.

در سوی دیگر این طیف استان های کرمان، کرمانشاه، آذربایجان غربی و گیلان قرار دارند که سهم صنعت در اشتغال به کمتر از ۲۷ درصد می رسد. این نسبت در کرمان نسبت به سایر استان ها کمتر و معادل ۲۲.۷ درصد است. کارگران استان کرمان به جای بخش صنعت، در بخش کشاورزی و سپس در بخش خدمات فعال ترند.

در استان کرمانشاه که دومین استان از نظر سهم کم صنعت در اشتغال است، هم صنعت و هم کشاورزی سهم کمی دارند و بیش از ۵۰ درصد کارگران این استان در بخش خدمات مشغول به کار هستند.

فراز و نشیب سهم صنعت از اشتغال در استان ها

سهم گروه صنعت از اشتغال استان ها در سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۱ تغییری نکرده است. در بین کل استان های کشور این سهم در ۴ استان بیش از ۲ واحد درصد افزایش و در ۲ استان بیش از یک واحد درصد کاهش داشته است.

به عبارت دقیق تر، این سهم در استان کهگیلویه و بویراحمد نسبت به سال ۱۴۰۱ ۲.۸ واحد درصد افزایش داشته است که این افزایش نسبت به سایر استان ها شدیدتر بوده است. پس از آن استان های البرز و اردبیل قرار گرفته اند که این سهم به ترتیب ۲.۲ واحد درصد و ۲.۱ واحد درصد افزایش داشته است. از سوی دیگر سهم صنعت در اشتغال برخی استان ها نیز کاهش یافته است که نمونه بارز آن استان کرمانشاه با کاهش ۱.۹ واحد درصدی در این سهم است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا