اخبار بورس

یأس و ناامیدی تنها مختص به بازار سرمایه نیست

اولین پس لرزه های انتخابات ریاست جمهوری: مرگ سیاسی جامعه؟

شاید مهم ترین موضوع انتخابات گذشته، حتی بیش از نحوه توزیع آرا، پایین بودن میزان مشارکت مردمی در انتخابات ریاست جمهوری بود. حتی دوقطبی محدودی که به وجود آمد نیز نتوانست مردم را متقاعد به رأی دادن کند. یأس و ناامیدی نسبت به نقش مردم در اداره و اداره کشور آنقدر جدی به نظر می رسد که انتخابات ۱۷ آبان به تعویق افتاده است. تیر او سال ۱۴۰۳ را نقطه عطفی در تاریخ حکومت همیشگی جمهوری خواهان می دانست.

بدون شک اکثر شما مخاطبان عزیز سایت هستید ایران تحلیل آنها از نتایج انتخابات ریاست جمهوری مطلع شدند. پس از چند هفته تبلیغات انتخاباتی، ارائه برنامه های ناامید کننده و مناظره های خسته کننده نامزدهای ریاست جمهوری، سرانجام دیروز شمارش آرا به پایان رسید و همه چیز به دور دوم رفت.

اگرچه سیاست ایجاد دوقطبی برای رای دادن اکثراً ناراضی‌ها نتیجه‌ای نداشت، اما بر خلاف نتایج معمول، نتیجه شمارش آرا به نفع طیفی بود که در آخرین مسیر از وضعیت فعلی ناراضی بودند. سه سال ریاست جمهوری

اینکه مسعود بیزیکیان ۱۰ میلیون و ۴۱۶ هزار رأی در مقابل ۹ میلیون و ۴۷۳ هزار رأی سعید جلیلی و ۳ میلیون و ۳۸۳ هزار رأی محمد باقر قالیباف رای آوردند، نشان از وضعیت عجیب و نگران کننده سیاسی کنونی داشت و حاوی نکات و هشدارهای جدی به حاکمان کشور بود که در زیر فهرست برخی از مهم ترین آنها آمده است:

مشارکت ۱ تا ۳۹ درصدی، نشانه فروپاشی عقاید و ناامیدی ریشه دار است؟

شاید مهم ترین موضوع انتخابات گذشته، حتی بیش از نحوه توزیع آرا، پایین بودن میزان مشارکت مردمی در انتخابات ریاست جمهوری بود. مشارکت ۳۹ درصدی در شرایطی که شرایط سیاسی داخلی کشور یکی از حساس ترین لحظات ۴۷ سال اخیر را تجربه می کند و حضور ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا رنگ جدی تری به خود گرفته است.

حتی دوقطبی محدودی که به وجود آمد نیز نتوانست مردم را متقاعد به رأی دادن کند. یأس و ناامیدی از نقش مردم در اداره و اداره کشور آنقدر جدی به نظر می رسد که امکان برگزاری انتخابات هشتم وجود دارد. تیر او سال ۱۴۰۳ را نقطه عطفی در تاریخ حکومت همیشگی جمهوری خواهان می دانست.

شرکت نکردن بیش از ۶۰ درصد واجدان شرایط و تقریبا ۵۰ درصد آرای پزشکان (به عنوان نمایندگان طیف مخالفان شرایط فعلی و ریاست آقای رئیسی) نشان می دهد که بیش از ۸۰ درصد واجدین شرایط نارضایتی مردم است. با دولت و نحوه اداره کشور در ۳ سال سابقه دارد

آماری ناامیدکننده که تا حد زیادی با خشم مردم و شاید مرگ سیاسی مرتبط است. پس از حضور ضعیف ۴۹ درصدی در انتخابات گذشته که منجر به پیروزی آقای رئیسی در پرحاشیه‌ترین انتخابات سال‌های اخیر شد، حتی خوش‌بین‌ترین حامیان و مسئولان نیز باور نداشتند که تنها ۳۹ درصد از واجدین شرایط در انتخابات شرکت کنند. انتخابات دو قطبی ظاهری

همچنین امیدواریم حاکمان کشور این حضور کم مردم را هشداری جدی نسبت به عدم مشارکت مردم در سیاست کلی بدانند و نه ناشی از ترفندها و سیاست های حزب حاکم.

ناامیدی فقط محدود به بازار سرمایه نیست.  منتشر نکنید

۲- فرار از شکست را پیروزی تلقی نکنید:

اگرچه ما به عنوان یک رسانه بی طرف، وظیفه خود را دفاع نکردن از هیچ طیف یا حزبی می دانیم، اما نمی توانیم به راحتی با عواقب روی کار آمدن اصولگرایان تندرو مقابله کنیم. یعنی با وجود احترام به آقایان جلیلی و قالیباف به نظر می رسد شرایط فعلی کشور تحمل یک فرد تندرو و انقلابی را ندارد.

ناامیدی فقط محدود به بازار سرمایه نیست.  منتشر نکنید
افزایش تنش های اجتماعی، شرایط پیچیده سیاسی و بین المللی، تشدید تحریم ها و شرایط شرم آور اقتصادی، بازگشت احتمالی ترامپ و… تنها بخشی از چالش ها و مخاطراتی است که کشور در این سال و سال های آینده با آن مواجه است. در چنین شرایطی مذاکره کننده سرسخت، سنتی، غیرسیاسی و انعطاف ناپذیر گزینه مناسبی برای بهبود وضعیت اسفناک کشور به نظر نمی رسد.

با این تحلیل شاید بتوان تصور کرد که بخشی از نظر پزشکان مربوط به افرادی است که از ترس مرگ به تب بسنده می کنند. خدای نکرده قصد تخریب نداشته باشیماما حتی بسیاری از اصلاح‌طلبان دو آتیشه نیز می‌دانند که پزشکان محترم به غیر از تعیین تعدادی از بخش‌های نهج‌البلاغه، نه می‌توانستند برنامه‌ای مشخص ارائه کنند و نه کاریزما و قدرت جذب تعداد معدودی از نهج‌البلاغه را داشتند. جامعه خاکستری، برای بازدید از صندوق های رای.

ناامیدی فقط محدود به بازار سرمایه نیست.  منتشر نکنید

به عبارت دیگر، پیروزی پزشکان تنها به مهارت و شایستگی آنها بستگی ندارد، بلکه این پیروزی جزئی نیز به این دلیل است که آنها از دست دادن تعداد زیادی از رای دهندگان در امان ماندند.

۳- باخت مطلق برای شخصیت هایی که امیدواریم هرگز در انتخابات شرکت نکنند:

پیام روشن دیگر انتخابات روز جمعه، شکست قاطع و واکنش پژمرده به نامزدهای همیشه در صحنه بود. واقعاً نمی دانیم چند سال دیگر باید شاهد تلفات و اتلاف وقت از سوی برخی نامزدهای پنهانکار در انتخابات باشیم.

هزینه های گزاف تبلیغات میدانی و تلویزیونی آقای زاکانی و قاضی زاده هاشمی بر عهده کیست؟ چرا از برخی بازی ها و نقشه های مضحک و ساختگی دور نمی شویم؟ چرا عادت کرده ایم مورد انتقاد و گاه مورد تمسخر مردم قرار بگیریم؟ فکر می کنید چقدر آقایان زاکانی، قاضی زاده، قالیباف، محسن رضایی و شاید پورمحمدی نادیده گرفته می شوند تا متوجه شوند که فکر، شخصیت و دیدگاهشان در ذهن مردم جایی ندارد؟

ناامیدی فقط محدود به بازار سرمایه نیست.  منتشر نکنید
چه کسی هزینه بنرهای آویزان شده در سطح شهر را پرداخت می کند؟ مراکز انتخاباتی این عزیزان از کجا آورده اند؟ کدام افراد و با کدام توجیه منطقی و عقلانی نقش حامیان برخی نامزدهای پنهان و بی هدف را بر عهده گرفته اند؟ برای چه وعده هایی؟

به نظر شما دوران کلک های کثیف سیاسی و وعده های توخالی به پایان رسیده است؟ آقای زاکانی چرا نماندی تا گوشت را به درب ما برسانی، یارانه ما را بر اساس طلا محاسبه کنی و بچه ها را مجانی به ما بدهی؟

۴- امیدواریم قالیباف کینه ای نداشته باشد؟

شاید بتوان مهمترین اقدام سیاسی آقای قالیباف در سالهای اخیر را در یک جمله خلاصه کرد: مشارکت رای دهندگان و شکست در انتخابات

کمی به لبخند خندان آقای قالیباف در مناظره های انتخاباتی فکر کنید، سخنان تاثیرگذار ایشان درباره فرصت های سرمایه گذاری متعدد کشور پس از حضور ایشان در مقام ریاست جمهوری را به خاطر بسپارید، مبادا یادتان برود که چقدر در قحطی مردم و فرصت طلایی مردم اثر گذاشته است. انتخابات فعلی آنها خوشحال بودند.

ناامیدی فقط محدود به بازار سرمایه نیست.  منتشر نکنید
فرض کنیم آقای مدشیان در دور دوم انتخابات پیروز شود و در چهار سال آینده به ریاست جمهوری منصوب شود. به نظر شما کدام یک از وزرای پیشنهادی ایشان می توانند به راحتی از مجلس انقلاب و آقای قالیباف رای اعتماد بگیرند؟ کدام لایحه دولت به راحتی در مجلس قابل تصویب است؟ کدام ردیف های بودجه قابل تصویب مجلس انقلاب است؟

ما نتیجه وحدت مجلس و دولت را با جان و دل در دولت آقای رئیسی چشیده ایم و دیده ایم. فکر می کنید اگر دولت و مجلس انقلاب متحد نباشند نتیجه چه می شود؟

۵- نشانه های ناامیدی در معاملات بازار سرمایه و ارز:

اگرچه بسیاری از فعالان بازار سرمایه امیدوار بودند که با توجه به افزایش قیمت های پیشنهادی، در اولین روز لغو محدودیت دامنه نوسانات، نوسانات مثبت و محسوسی در سهام وجود داشته باشد اکثر شرکت ها، یکی در ساعات پایانی بازار وضعیت متفاوت وجود دارد.

از سوی دیگر برخلاف بازار سرمایه، برخی از فعالان بازار ارز پیروزی پزشکان را دلیل کاهش موقت قیمت دلار دانستند و افزایش قیمت دلار طی روز گذشته بسیاری را نیز زیر سوال برد. پیش بینی ها

متأسفانه آنچه در حال حاضر در بازار سرمایه تجربه می کنیم، موج عظیمی از ناامیدی سرمایه گذاران و سهامداران است.

ناامیدی فقط محدود به بازار سرمایه نیست.  منتشر نکنید

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا