اخبار اقتصاد ایران

یارانه بگیران متقاضی وام دولتی بخوانند | ثبت نام وام 20 تا 700 میلیونی بدون ضامن

خبرنگار شکیبا باخال زاده: وام مسکن بدنام است چون می گویند بانک ها مستاجر نمی پذیرند. اما وزارت راه و شهرسازی وظیفه ساماندهی بازار مسکن را برعهده داشته و طی یکی دو سال اخیر با راه اندازی سامانه خودامضا، صدور کد رهگیری رایگان و تصویب، سعی در کاهش سردرگمی ها داشته است. قانون ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره. متقاضیان نیز متوجه شده اند که افزایش تعداد وام مستاجران به ۲۰۰ میلیون و دسترسی آسان به کد رهگیری رایگان به تدریج بخشی از کدورت های قدیمی را برطرف می کند. اگر همچنان کینه دارید، این پست ممکن است نظر شما را در مورد پنج وام مسکن محبوب دیگر به جز وام مسکن تغییر دهد.

وام دهه شصت؛ حداکثر ۵۰۰ میلیون

وام دهه شصتی به فرزندان اول فروردین ۱۳۶۰ تا ۲۹ اسفند ۱۳۶۹ در صورتی پرداخت می شود که ساکنان روستاها یا شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت در زمان ثبت نام پرداخت شوند.

کل وام ازدواج دهه شصتی ۵۰۰ میلیون تومان است. ۱۰۰ میلیون تومان برای ازدواج، ۲۰۰ میلیون تومان برای خرید اقساط جهیزیه و ۲۰۰ میلیون تومان دیگر تحت عنوان وام اشتغال پرداخت می شود.

ثبت نام وام دهه شصت در سامانه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و بازپرداخت آن با کارمزد چهار درصد انجام می شود. اولویت پرداخت وام دهه شصتی با زوج هایی است که زودتر ثبت نام کرده اند. اما بانک وام دهه ۶۰ را بدون محدودیت پرداخت می کند تا زمانی که بودجه آنها تمام شود.

وام بازنشستگان تامین اجتماعی; ۲۰ میلیون

وام بازنشستگان تامین اجتماعی در قالب وام فوری ۲۰ میلیون تومانی به اعضای کانون بازنشستگان تامین اجتماعی در تهران پرداخت می شود.

ثبت نام وام بازنشستگان تامین اجتماعی در سایت vaam.kabtatamin.ir انجام می شود و افرادی که حداقل یک سال پیش بازنشسته شده اند و حداقل ۱۰ سال حق بیمه پرداخت کرده اند می توانند اقدام کنند. معوقات بیمه ای در سوابق آنها دیده نشود و اگر در گذشته از سازمان تامین اجتماعی وام دریافت کرده اند، قبل از درخواست وام جدید، آن را تسویه کنند.

وام بازنشستگان تامین اجتماعی توسط بانک رفاه پرداخت می شود. متقاضی باید علاوه بر افتتاح حساب در بانک رفاه، شناسنامه، کارت هوشمند بازنشستگی، مدارک ضامن و تصمیم بازنشستگی را برای تکمیل پرونده کارت ملی ارائه دهد.

وام بازنشستگان تامین اجتماعی به صورت وام با کارمزد چهار درصد و مدت بازپرداخت آن ۳۶ ماه است.

توجه: وام بازنشستگان تامین اجتماعی با ظرفیت محدود پرداخت می شود لذا ثبت نام حداقل دو یا سه بار در سال انجام می شود. پس ناامید نشو.

وام سپرده مسکن به افرادی پرداخت می شود که حداقل پنج سال در شهر مورد تقاضا سکونت داشته باشند

وام ازدواج ۱۴۰۳; حداکثر ۷۰۰ میلیون

وام ازدواج ۱۴۰۳ به زوج های جوانی که ازدواجشان بعد از ۱ است فروردین ۱۳۹۹ تعلق می گیرد. کسانی که قبلا این وام را دریافت نکرده اند می توانند برای وام ازدواج اقدام کنند. اگر در ازدواج اول وام نگرفتید می توانید در ازدواج بعدی وام بگیرید.

ثبت نام وام ازدواج در سامانه بانک مرکزی انجام می شود و به هر متقاضی ۳۰۰ میلیون اعطا می شود. به طور معمول وام ازدواج یک زوج با هم به ۶۰۰ میلیون می رسد، اما اگر عروس زیر ۲۳ سال و داماد زیر ۲۵ سال باشد، وام ازدواج هر کدام ۳۵۰ میلیون می شود.

ضامن وام ازدواج یک نفر است. اما در صورت عدم رسیدگی به پرونده و ناکافی بودن ضمانت، ممکن است بانک از شما بخواهد که برای پرداخت وام ازدواج دو ضامن معرفی کنید. مدارک مورد قبول ضامن وام ازدواج شامل بارنامه، حکم کار، سند ملکی یا حساب بانکی می باشد.

وام ازدواج با کارمزد چهار درصد و مدت بازپرداخت آن ۱۰ سال معادل ۱۲۰ ماه می باشد.

نکته: وام ازدواج به هر فرد فقط یکبار پرداخت می شود.

وام سپرده مسکن؛ حداکثر ۳۰۰ میلیون

وام سپرده مسکن در تهران تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان قابل پرداخت است. مبلغ وام و سپرده مسکن در مراکز استان ها به ۱۵۰ میلیون تومان می رسد و مستاجران ساکن سایر شهرها ۱۰۰ میلیون تومان وام سپرده مسکن دریافت می کنند. وام مستاجران در روستاها تا سقف ۴۰ میلیون تومان پرداخت می شود.

تسهیلات مستاجرین تا سقف ۷۰ درصد اجاره بهای واحد مسکونی محاسبه می شود. سود وام و سپرده مسکن ۱۸ درصد است و مستاجران پنج سال فرصت دارند وام را بازپرداخت کنند.

ثبت وام و سپرده مسکن در سامانه وزارت راه و شهرسازی انجام می شود. درخواست از کسانی پذیرفته می شود که حداقل پنج سال در شهر مورد درخواست زندگی کرده باشند. فرد باید متاهل باشد یا طبق ضوابط قانونی به عنوان سرپرست خانوار شناخته شود.

وام سپرده مسکن به افراد دارای فرم سبز C قابل پرداخت است. متقاضی نباید موجر باشد و یا سابقه استفاده از تسهیلات بانکی در حوزه مسکن مانند اوراق قرضه یا وام در کارنامه وی قابل مشاهده نباشد. متقاضی برای بررسی صلاحیت باید شناسنامه خود و همسرش را به بانک بدهد. کپی اصل سند ازدواج، فیش حقوقی (جهت تایید توانایی بازپرداخت)، قرارداد رسمی شامل کد رهگیری و سایر مدارک مورد نیاز پرونده.

توجه: وام مسکن برای کسانی که اول فروردین بعد از سال ۲۰۱۹ صاحب فرزند سوم می شوند که حداکثر به ۳۰۰ میلیون تومان افزایش می یابد.

اگر عروس زیر ۲۳ سال و داماد زیر ۲۵ سال باشد وام ازدواج هر کدام به ۳۵۰ میلیون می رسد.

وام فرزندآوری؛ حداکثر ۲۰۰ میلیون

وام فرزندآوری در سال جاری به خانواده هایی که فرزند اول دارند فروردین ۱۴۰۰ بعدا پرداخت میشه ولی دو سال بیشتر از تولد بچه نگذشته. اقساط وام فرزندآوری با کارمزد چهار درصد محاسبه می شود.

مقدار وام فرزندآوری متفاوت است. اگر برای فرزند اول اقدام کنید می توانید ۴۰ میلیون وام با بازپرداخت سه ساله بگیرید. وام فرزند دوم ۸۰ میلیون و مدت بازپرداخت آن چهار سال خواهد بود. پس از تولد فرزند سوم خانواده، مبلغ وام با بازپرداخت پنج ساله به ۱۲۰ میلیون تومان می رسد.

وام فرزند چهارم ۱۵۰ میلیون تومان و مدت بازپرداخت آن شش سال است. مبلغ تسهیلات فرزندآوری برای نوزاد پنجم خانواده و بیشتر معادل ۲۰۰ میلیون تومان خواهد بود و برای بازپرداخت وام هفت سال به پدر فرصت داده می شود.

در صورتی که خانواده در مدت بازپرداخت تسهیلات وام فرزندآوری فرزند دیگری داشته باشد، پدر می تواند مجددا برای دریافت وام اقدام کند. همچنین در صورت تولد دوقلو یا بیشتر به هر یک از آنها وام جداگانه تعلق می گیرد.

توجه: محل تولد پدر یا فرزند باید دارای نرخ باروری کمتر از ۲.۵ فرزند برای هر زن باشد. بر اساس گزارش مرکز آمار، نرخ باروری تنها در استان سیستان و بلوچستان برابر با ۳.۲۹ اعلام شده است و نرخ باروری سایر استان ها کمتر است.

وام مسکن؛ حداکثر ۳۰۰ میلیون

وام کرزاد الحسنه به اشتباه به عنوان تسهیلات ۳۰۰ میلیون تومانی شناخته می شود. اگرچه حداکثر مبلغ وام قابل پرداخت در این روش ۳۰۰ میلیون است، اما میزان وام بستگی به سپرده و میانگین امتیاز فرد دارد.

وام قرض الحسنه مستلزم افتتاح حساب و واریز مبلغ مشخص است و طبق قرارداد مدت معینی در صندوق قرض الحسنه می ماند. در پایان دوره سپرده گذاری، مبلغ وام با توجه به میزان موجودی و طول مدت سپرده گذاری تعیین می شود.

شرایط وام قرض الحسنه در هر بانکی متفاوت است. به عنوان مثال در طرح ناگین امید بانک سپه حداقل زمان سپرده گذاری یک ماهه خواهد بود و در برخی بانک ها سپرده گذار نمی تواند قبل از سه ماه برای دریافت وام اقدام کند.

وام قرض الحسنه بدون بهره بوده و بازپرداخت آن با کارمزد ۴ درصد محاسبه می شود. گیرنده وام قرض الحسنه بین یک تا پنج سال فرصت دارد تا تسهیلات را به بانک بازگرداند.

نکته: در برخی بانک ها سپرده گذار مجاز است امتیاز قرض الحسنه را به سایرین واگذار کند./منبع: ارشا

منبع: اقتصاد آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا