اخبار اقتصاد ایران

یارانه معیشتی جدید پزشکیان برای مردم از امشب

بازنشستگان صندوق بازنشستگی فولاد از اولین تاریخ شهریور با بهره مندی از یارانه معیشتی می توانند به شمال کشور سفر کنند.

مستمری بگیران صندوق فولاد می توانند سه شب با خدمات فول برد (صبحانه، ناهار و شام) در این هتل اقامت کنند.

این صندوق در راستای گسترش خدمات رفاهی به بازنشستگان، امکان استفاده بازنشستگان از یارانه سفر برای اقامت و پذیرایی در هتل کیش می باشد. مهر فریدونکنار فراهم کرده است.

هزینه هر شب برای هر نفر ۱۲ میلیون ریال (یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان) است که ۷۰۰ هزار تومان آن به صورت یارانه سفر از صندوق فولاد و ۵۰۰ هزار تومان مابقی سهم بازنشستگان است. از حقوق آنها در اقساط ۱۲ ماهه کسر شود. .

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل دیوان محاسبات، در ادامه سلسله جلسات شفاف سازی و انضباط مالی این نهاد ناظر این بار به بررسی عملکرد صندوق حمایت و بازنشستگی کارکنان فولاد پرداخت.

بررسی های این نهاد نظارتی نشان می دهد ۳۵ هزار میلیارد تومان از منابع دولتی طی سال های ۱۳۸۹ تا ۱۴۰۲ به صندوق پرداخت حقوق و مزایای بازنشستگان پرداخت شده است.

همچنین با توجه به تسویه حدود ۸۰ درصدی بدهی دولت به صندوق در سال ۱۳۹۲ از طریق واگذاری اموال، شفاف سازی مطالبات این موسسه از دولت مورد تاکید قرار گرفت.

با توجه به تامین حدود ۷۰ درصدی منابع مربوط به پرداخت مستمری بازنشستگان از سوی دولت و روند رو به رشد میزان پرداختی در سال های آینده، لازم است سرمایه گذاری های موجود به سرعت مورد بازنگری قرار گیرد.

اکنون رویکرد غالب در جریانی که نتوانست در انتخابات پیروز شود، همراهی با دولت، همکاری و همدلی برای حل مشکلات کشور و عبور از چالش هاست.

دلیری تصریح کرد: یکی از وظایف آتی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بحث اشتغال است. اگرچه ابزار لازم طبق قانون در دسترس نیست. این موضوع باید با همکاری چند وزارتخانه پیگیری شود. به عنوان مثال اگر سرمایه گذاری لازم در حوزه تولید و صنعت صورت نگیرد یا ارز مورد نیاز تخصیص نیابد قطعا تاثیر آن در اشتغال مشهود خواهد بود. بنابراین وزارت کار در اینجا نقش چندانی ندارد.

دلیری در ادامه سخنان خود به موضوع یارانه پرداخت و گفت: معتقدم یارانه نقدی نمی تواند خیلی مفید باشد. طیف عظیمی بدون هدفمندی منابع مالی زیادی را به صورت یارانه از کشور دریافت می کند در حالی که سهم تولید از محل یارانه پایین است.

وی گفت: وزیر آینده بررسی کند که آیا پرداخت این میزان یارانه نقدی به افراد به صلاح کشور است یا خیر؟ چه میزان از منابع کشور به یارانه ها اختصاص یافته است؟ با کمبود منابع مالی و کسری بودجه آیا پرداخت یارانه نقدی ضروری است؟

این تحلیلگر مسائل اقتصادی با تاکید بر دهک های اول تا سوم تصریح کرد: یارانه دهک های پایین درآمدی باید بیشتر باشد اما سایر دهک ها این یارانه را در قالب کالاهای الکترونیکی و خرید کالاهای اساسی دریافت کنند. این امر علاوه بر تامین مواد غذایی ضروری برای خانوارها، قیمت ها را در جامعه نیز کنترل می کند.

این مدیر ارشد وزارت اقتصاد در دولت های گذشته درباره نقش وزیر آینده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: اگر سکان این وزارتخانه بزرگ با توجه به کسری بودجه سنگینی که دولت دارد عملکرد خوبی نداشته باشد. در کوتاه مدت و بلندمدت نمی توان انتظار درآمد برای کشور داشت. داشت

وی افزود: اشتغال خانگی زنان نیز بستر دیگری است که وزیر آینده باید در اولویت برنامه های اقتصادی خود قرار دهد. اشتغال داخلی در اقتصاد تعریف می شود و به تولید ناخالص داخلی کمک می کند بدون اینکه آمار آن در تولید ناخالص داخلی محاسبه شود. بنابراین توسعه مشاغل خانگی توسط بانوان وزیر آینده ضروری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا