ترندهای روز

یافته‌های تازه دانشمندان؛ زنانی که می‌گویند شریک زندگی‌شان درد آن‌ها را نمی‌فهمند حق دارند

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

بسیار رایج است که زوج ها شکایت کنند که همسرشان درد آنها را نمی فهمد و درک نمی کند. نتایج یک مطالعه جدید روی گیرنده های درد در نر و ماده در گونه ای از پستانداران و نخستی ها نشان می دهد که ممکن است درست باشد.

دانشمندان می گویند که درد جسمانی، خواه آزاردهنده باشد یا صرفاً ناخوشایند، ممکن است در هر دو جنس به یک شکل تجربه نشود.

قبلاً به عنوان یک اصل علمی پذیرفته شده بود که روند تکامل تفاوت های بین نر و ماده را به حداقل می رساند مگر اینکه این تفاوت برای بقا یا تولید مثل مفید باشد.

این بدان معنا نیست که همه چیز یکسان خواهد بود، اما همانطور که برای مثال تفاوت بین نوک سینه های مرد و زن نشان می دهد، این تفاوت می تواند یک مدل مشابه اما مینیمال باشد تا یک اندام کاملا متفاوت.

این اصل باعث شده است که دانشمندان به طور کلی تصور کنند که تفاوت در تجارب مردان و زنان از درد باید از یک جنسیت باشد. با این حال، محققان با شگفتی متوجه شدند که سلول‌های بینابینی ریز به نام «میکروگلیا» در سیستم عصبی مرکزی موش‌ها درد را در موش‌های نر منتقل می‌کنند اما در موش‌های ماده نه.

اکنون به نظر می رسد که نه تنها انتقال درد بر اساس جنسیت متفاوت است، بلکه گیرنده های درد نیز توسط هورمون های مختلف کنترل می شوند. مورد دوم در میمون های ماکاک، انسان و همچنین موش نشان داده شده است.

تیم تحقیقاتی به سرپرستی دکتر فرانک پورکا از دانشگاه آریزونا در ایالات متحده گفت: «داده‌های ما از یافته‌های قابل‌توجهی حمایت می‌کند که گیرنده‌های درد در گونه‌های مختلف، از جمله انسان، می‌توانند از نظر عملکردی به نر یا ماده طبقه‌بندی شوند.» »

به عنوان مثال، هورمون پرولاکتین (هورمونی که باعث رشد بافت سینه و شیردهی می شود) نورون ها را در زنان حساس می کند، اما در مردان نه. به طور مشابه، مکانیسم مشابهی در سایر نورون‌ها باعث می‌شود که درد خفیف در مردان به درد بسیار طاقت‌فرسا و ناتوان‌کننده‌تری در زنان تبدیل شود.

تیم مطالعه نورون های اندام های انسان و حیوان را در شرایط آزمایشگاهی مورد مطالعه قرار دادند. نتیجه این تحقیق نشان داد که نورون های حس کننده درد در جنس مونث حساسیت قوی تری نسبت به نورون های حس کننده درد در جنس مذکر از خود نشان می دهند.

دکتر پورکا گفت: “تاکنون فرض بر این بود که مکانیسم های محرکی که باعث ایجاد درد در مردان و زنان می شود یکسان است.” اما آنچه ما دریافتیم این بود که مکانیسم های اساسی درک درد در موش های نر و ماده در موش های نر متفاوت است. و پستانداران غیر انسان ماده، و در انسان های نر و ماده.”

اساس تکاملی این فرآیند و همچنین این فرآیندها هنوز ناشناخته است.

در مقاله منتشر شده آمده است: «در حال حاضر، در نظر گرفتن جنسیت بیمار یک ملاحظات رایج برای ایران تحلیل روش درمان درد نیست.» اما پزشکی دقیق خاص جنسیت می‌تواند با هدف قرار دادن مکانیسم‌هایی که باعث افزایش درد در زنان یا مردان می‌شود، درمان را بهبود بخشد. “

دانشمندان می گویند که تحقیق در مورد این فرآیندها می تواند به تولید مسکن ها و شخصی سازی آنها کمک کند.

نتایج مطالعات جدید در مجله علمی «Brain» منتشر شده است.

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا