ترندهای روز

یافته‌های تازه محققان: ورزش کردن می‌تواند موجب افزایش ظرفیت ذخیره چربی شود

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

تحقیقات دانشمندان قبلاً ثابت کرده است که فعالیت بدنی نقش مهمی در چربی سوزی دارد. اکنون نتایج یک مطالعه جدید نشان داده است که ورزش نه تنها به کاهش چربی کمک می کند، بلکه می تواند با افزایش ظرفیت ذخیره چربی در بافت زیر پوست، به سلامت بدن نیز کمک کند.

دکتر جفری هوروویتز، استاد مطالعات حرکتی در دانشگاه میشگیان و نویسنده ارشد این مطالعه، می‌گوید: «داشتن یک سبک زندگی فعال بدنی و انجام ورزش منظم در طول زمان، بافت چربی بدن ما را به منبعی برای تولید انرژی اضافی تبدیل می‌کند. “

محققان دانشگاه میشیگان آمریکا دو گروه ۱۶ نفره را مورد مطالعه قرار دادند تا ببینند ورزش چگونه بر بافت چربی تاثیر می گذارد.

گروه اول افراد چاق بودند که حداقل چهار بار در هفته به مدت حداقل ۲ سال ورزش می کردند و گروه دوم افرادی بودند که به طور منظم ورزش نمی کردند.

دکتر هوروویتز درباره نتایج این مطالعه گفت: سلول های چربی افرادی که سابقه ورزش منظم داشتند، ظرفیت بیشتری برای ذخیره چربی داشتند؛ هم از نظر میزان رگ های خونی و هم از نظر ترکیب پروتئین. سلول های التهابی کمتری داشتند.”

وی افزود: مهم این است که بافت چربی زیر پوست ظرفیت بیشتری داشته باشد تا در صورت افزایش وزن، چربی به جای جاهای خطرناک تری مانند قلب یا کبد به آنجا برود.

آقای هوروویتز با بیان اینکه متأسفانه بیشتر ما حتی ورزشکارانی که از نظر بدنی فعال هستند، با افزایش سن، اضافه وزن پیدا می کنیم، گفت: «اگر ظرفیت بیشتری برای ذخیره آن در بافت چربی خود داشته باشیم، مقدار کمتری از آن به کبد ما می رود و مقدار کمتری از آن به کبد می رود. این به قلب ما می رود و به طور کلی کمتر به جاهای دیگری می رود که تجمع بیش از حد می تواند مشکل ساز باشد. چربی بیشتر در این اندام ها در واقع مانع از عملکرد صحیح آنها می شود.

دکتر اندرو فریمن، مدیر پیشگیری و سلامت قلب و عروق در مؤسسه ملی بهداشت در دنور، گفت: «فقط اضافه وزن ممکن است تمام ماجرا نباشد.

به گفته آقای فریمن، محققان قبلا فکر می کردند که لایه چربی زیر پوست تنها برای ذخیره انرژی مفید است، اما در سال های اخیر محققان متوجه شده اند که این لایه عملکردهای زیادی دارد.

دکتر هوروویتز گفت: «بسیاری از مردم واکنش منفی فوری به کلمه چربی دارند، اما این همیشه درست نیست. بافت چربی به خودی خود برای سلامتی بسیار بسیار مهم است. این در واقع یک مخزن مهم از انرژی اضافی ما است.

توصیه های ورزشی

محققان می گویند نکته اصلی این مطالعه این است که داشتن ظرفیت ذخیره چربی بالاتر دلیل خوبی برای داشتن یک زندگی پر از فعالیت بدنی است.

دکتر فریمن با توصیه به ورزش اول صبح می گوید: «حتی می توانید در حین تماشای تلویزیون ورزش کنید. “ورزش به عنوان یک محرک طبیعی عمل می کند، درست مانند قهوه در بسیاری از موارد، و شما لازم نیست نگران رفتن به باشگاه یا پرداخت هزینه آن باشید.”

او می افزاید: راه های زیادی برای ورزش وجود دارد و یافتن راهی برای تبدیل آن به یک عادت روزانه مهم ترین چیز است.

آقای فریمن گفت: ۳۰ دقیقه فعالیت جدی در روز را هدف گذاری کنید، جایی که واقعا سخت کار می کنید، اما حتی می توانید با پیاده روی در اطراف بلوک خود شروع کنید. البته، ابتدا باید با پزشک خود مشورت کنید تا از بی خطر بودن آن مطمئن شوید.

نتایج مطالعات جدید در مجله “Nature Metabolism” منتشر شده است.

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا