ترندهای روز

یافته تازه محققان: وقفه ۵ ثانیه‌ای حین دعوا می‌تواند مانع از بدتر شدن رابطه بین زوج‌ها شود

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد که یک مکث کوتاه پنج ثانیه ای در جریان مشاجره بین زوجین می تواند از تشدید مشاجره جلوگیری کند و آب بر آتش اختلافات بیندازد.

اگرچه این ممکن است بدیهی به نظر برسد، اما این اولین مطالعه ای است که به طور علمی کاهش پرخاشگری را پس از استراحت های اجباری نشان می دهد.

روانشناسان دانشگاه سنت اندروز در اسکاتلند برای اندازه گیری تأثیر وقفه های اجباری بر مشاجرات، بازی ای طراحی کردند که در آن زوج ها به همان اندازه که می خواهند صداهای ناخوشایندی را برای همسرشان ایجاد می کنند.

در این آزمایش که ۸۱ زوج شرکت کردند، افراد در ۳۰ مرحله بازی شرکت کردند و استراحت در فواصل زمانی مختلف انجام شد.

در این مطالعه از یک دوربین ۳۶۰ درجه با قابلیت ضبط صدا استفاده شد و محققان از هوش مصنوعی پیشرفته و یادگیری ماشینی برای تجزیه و تحلیل پاسخ های احساسی استفاده کردند. آنها دریافتند که مکث پنج ثانیه ای به اندازه مکث های اجباری طولانی تر مؤثر است.

آنا مک کوری، محقق دکترا در دانشکده روانشناسی و علوم اعصاب در دانشگاه سنت اندروز بریتانیا، که این تحقیق را رهبری می کرد، می گوید: “اجبار کردن زوج ها به استراحت پنج ثانیه ای به اندازه ۱۰ یا ۱۵ ثانیه موثر بود. مکث دوم نشان می‌دهد که حتی کوتاه‌ترین وقفه‌ها می‌تواند به آرام کردن بحث‌ها کمک کند.

وی افزود: این یک ترفند ساده، رایگان و موثر برای کاهش احساسات منفی در هنگام مشاجره است، هزینه کمتری نسبت به زوج درمانی دارد و به راحتی می توان آن را در تعاملات روزمره ادغام کرد.

خانم مک‌کاری و همکارانش دریافتند که زوج‌ها تمایل دارند حتی در سطوح بالا با سطح پرخاشگری شریک زندگی‌شان سازگار شوند و سازگار شوند. با این حال، اجرای یک استراحت کوتاه این الگوی تلافی جویانه را مختل کرد و منجر به کاهش پرخاشگری کلی شد.

در عین حال، محققان می‌گویند این استراتژی محدودیت‌های خاص خود را دارد و عمدتاً برای مدیریت درگیری‌های سطح پایین‌تر و جلوگیری از تبدیل آنها به دعواهای جدی‌تر مناسب است.

خانم مک‌کاری می‌گوید: «این برای مدیریت مشاجره‌های روزمره که زوج‌ها با آن‌ها مواجه می‌شوند و می‌توانند تشدید شوند، به خوبی کار می‌کند، و برای مثال، این رویکرد برای مواردی که خشونت خانگی توسط یکی از همسران انجام می‌شود، نامناسب است».

نتایج مطالعات جدید در مجله علمی “Nature” منتشر شده است.

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا