ترندهای روز

یافته جدید دانشمندان: بدن نوجوان‌ها بوی «بز» می‌دهد

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

گروهی از محققان آلمانی با انجام مطالعه ای دریافتند بویی که از بدن کودکان خردسال متصاعد می شود با بویی که از بدن نوجوانان به مشام می رسد متفاوت است.

به گزارش نیویورک تایمز، بررسی پوست کودکان نشان داد که نمونه های بوی بدن آنها دارای سطوح بالاتری از مواد شیمیایی با رایحه گل است. این در حالی بود که بدن نوجوانان ترکیبی تولید می کرد که بوی عرق و ادرار می داد و دارای سطوح بالاتری از موادی بود که به آنها پنیر مانند، کپک زده و «بز مانند» می گفتند.

نویسندگان این مطالعه البته تا آنجا پیش نرفتند که بگویند نتایج ثابت کرده است که نوجوانان بوی بدتری نسبت به کودکان دارند. با این حال، به گفته دایانا اوسینکو، محقق دکترا در دانشگاه ارلانگن-نورنبرگ در آلمان، تفاوت در ترکیبات شیمیایی که آنها پیدا کردند “ممکن است دلیل بوی بدن نوجوانان باشد.”

بوی بدن ترکیب پیچیده ای از مواد شیمیایی موجود در هوا است. بسیاری از این بوها زمانی ایجاد می‌شوند که عرق و سبوم (ماده‌ای روغنی که معمولاً توسط فولیکول‌های مو ترشح می‌شود) توسط میکروب‌های سطح پوست تجزیه می‌شوند یا با سایر ترکیبات موجود در هوا واکنش می‌دهند.

به گفته محققان، تفاوت بوی بدن بین کودکان و نوجوانان احتمالاً به دلیل تغییرات مربوط به بلوغ در تولید عرق و سبوم است.

این مطالعه بر روی ۱۸ کودک زیر سه سال و ۱۸ نوجوانی که بلوغ را پشت سر گذاشته بودند، انجام شد. دانشمندان برای جمع‌آوری نمونه‌های بوی بدن، تکه‌های کوچک پنبه‌ای را به زیر بغل تی‌شرت‌ها و لباس‌هایی که کودکان و نوجوانان شب‌ها هنگام خواب می‌پوشند، دوختند.

همچنین از شرکت کنندگان خواسته شد تا ۴۸ ساعت قبل از آزمایش از مصرف محصولات بهداشتی معطر و خوردن غذاهای حاوی مواد معطر مانند پیاز و سیر خودداری کنند.

در آزمایشگاه، دانشمندان ترکیبات شیمیایی را که در تکه های پنبه نفوذ کرده بود استخراج و تجزیه و تحلیل کردند. به این ترتیب، آنها دریافتند که نمونه‌های بویی که از بدن کودکان می‌آیند، تقریباً حاوی اکثریت مواد شیمیایی نمونه‌های نوجوانان است.

با این حال، دو ترکیب شیمیایی استروئیدی وجود داشت که فقط در نمونه‌های نوجوان یافت شد. غدد عرق که تا سن بلوغ فعال نمی شوند، پیش سازهای این ترکیبات ترشح می کنند که میکروب های پوست آن را به استروئیدهای معطر مورد نظر تبدیل می کنند. اما چگونه می توان این بوها را توصیف کرد؟

واقعیت این است که شناسایی بوها کار بسیار دشواری است. هلن لوس، محقق عطر در دانشگاه ارلانگن-نورنبرگ و یکی از نویسندگان مقاله جدید می‌گوید: «در مورد چگونگی توصیف بوها اتفاق نظر وجود ندارد.

با این حال، کارشناسان بویایی در دانشگاه قبلاً واژگان استانداردی را برای توصیف بوی ترکیبات مختلف با تمرکز اصلی بر روی عطرهای غذا ایجاد کرده اند. دکتر لوس گفت: «ما اکنون این واژگان طعم را به موادی که در بوهای بدن یافت می‌شوند، تعمیم داده‌ایم.

بررسی بوی استروئیدهای نوجوانی نشان داد که یکی از این ترکیبات بوی چوب صندل و مشک می دهد. دیگری دارای خصوصیات مشکی بود، البته با بوی عرق و ادرار.

نوجوانان همچنین دارای سطوح بالاتری از ترکیباتی به نام اسیدهای کربوکسیلیک بودند. این ترکیبات بوی مواد کپک زده، پنیری و بزی مانند را ایجاد می کند و البته برخی از رایحه های کمتر آزاردهنده که با نام های خاکی، میوه ای یا مومی توصیف می شوند نیز حاصل این ترکیبات شیمیایی هستند.

کربوکسیلیک اسیدها در سبوم وجود دارند و تولید سبوم در دوران بلوغ افزایش می یابد.

محققان بر این باورند که ترکیب این دو استروئید بدبو به همراه سطوح بالاتر کربوکسیلیک اسید ممکن است توضیح دهد که چرا بوی بدن نوجوانان می تواند برای برخی آزاردهنده باشد.

خانم اوسینکو گفت: «فکر می‌کنم تشخیص اینکه بویی همیشه برای همه خوشایند است یا ناخوشایند دشوار است. بنابراین، آنچه ما شرح دادیم در واقع یک فرض از جانب ما است.

نتایج مطالعات دانشمندان در مجله علمی “Communications Chemistry” منتشر شده است.

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا