ترندهای روز

یافته جدید دانشمندان: رژیم غذایی پرچرب می‌تواند باعث افزایش اضطراب شود

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

بر کسی پوشیده نیست که بسیاری از ما هنگام استرس برای استراحت به سراغ غذاهای ناسالم می رویم. اما تحقیقات جدید در آمریکا نشان می دهد که این استراتژی ممکن است نتیجه معکوس داشته باشد.

محققان در مطالعه خود در دانشگاه کلرادو دریافتند که رژیم غذایی پرچرب باعث اختلال در باکتری های ساکن در روده می شود، رفتار آنها را تغییر می دهد و از طریق مسیر پیچیده ای که روده را به مغز متصل می کند، بر مواد شیمیایی مغز تأثیر می گذارد و باعث افزایش اضطراب می شود.

کریستوفر لوری، استاد فیزیولوژی در دانشگاه کلرادو و نویسنده اصلی این مطالعه، می‌گوید: «همه می‌دانند که اینها غذاهای سالمی نیستند، اما ما معمولاً خطر آنها را فقط از نظر افزایش وزن می‌بینیم.»

وی افزود: اگر بدانیم به گونه ای روی مغز نیز اثر می گذارند که می توانند اضطراب را افزایش دهند، مضرات این مواد غذایی ناسالم را بیشتر در نظر خواهیم گرفت.

برای تحقیقات خود، تیم تحقیقاتی موش ها را به دو گروه تقسیم کردند و به نیمی از آنها یک رژیم غذایی استاندارد با حدود ۱۱ درصد چربی و به نیمی دیگر یک رژیم غذایی پرچرب حاوی ۴۵ درصد چربی اشباع شده به مدت ۹ هفته دادند.

بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های آمریکا، رژیم غذایی معمول شهروندان این کشور حاوی حدود ۳۶ درصد چربی است.

در طول این مطالعه، محققان نمونه هایی از مدفوع موش ها را جمع آوری کردند و میکروبیوم یا باکتری روده حیوانات را ارزیابی کردند. پس از ۹ هفته، این حیوانات تحت آزمایشات رفتاری قرار گرفتند.

جای تعجب نیست که دانشمندان مشاهده کردند که گروه رژیم غذایی پرچرب وزن اضافه کردند، اما آنچه قابل توجه بود این بود که این موش ها تنوع کمتری در باکتری های روده خود داشتند.

دکتر لوری با بیان اینکه تنوع بیشتر باکتری ها به طور کلی با سلامتی بهتر مرتبط است، گفت: گروه رژیم غذایی پرچرب سطوح بالاتری از سه ژن مسئول تولید و سیگنال دهی انتقال دهنده عصبی سروتونین را نشان دادند که معمولاً با استرس و اضطراب مرتبط هستند.

اگرچه سروتونین اغلب به عنوان یک ماده شیمیایی مغز در نظر گرفته می شود، اما زیرمجموعه های خاصی از نورون های آن می توانند پاسخ های اضطراب مانندی را در حیوانات ایجاد کنند.

دکتر لوری می گوید: «تعجب آور بود که فکر کنیم فقط یک رژیم غذایی پرچرب می تواند این ژن ها را در مغز تغییر دهد و حالتی از اضطراب بالا ایجاد کند.

تیم تحقیقاتی به این نتیجه رسیدند که یک میکروبیوم ناسالم پوشش روده را به خطر می‌اندازد و باکتری‌ها را قادر می‌سازد تا وارد جریان خون بدن شوند و از طریق عصب واگ، مسیری از دستگاه گوارش به مغز، با مغز ارتباط برقرار کنند.

به گفته دانشمندان، همه چربی ها مضر نیستند و چربی های سالمی مانند چربی های موجود در ماهی، روغن زیتون، آجیل و دانه ها می توانند ضد التهاب و برای مغز مفید باشند.

آنها توصیه می کنند تا حد امکان انواع مختلف میوه و سبزیجات بخورید، پیتزا و سیب زمینی سرخ کرده را کنار بگذارید و غذاهای تخمیر شده را به رژیم غذایی خود اضافه کنید تا از یک میکروبیوم سالم حمایت کنید.

همچنین اگر می خواهید همبرگر بخورید، یک تکه آووکادو به آن اضافه کنید. برخی تحقیقات نشان می دهد که چربی خوب می تواند با برخی از چربی های بد مقابله کند.

نتایج مطالعات جدید در مجله علمی “Biological Research” منتشر شده است.

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا