ترندهای روز

یافته جدید محققان: سازندگان اهرام مصر با مس مسموم شده بودند

پایگاه خبری تحلیلی منتخب (ofoghmihan.ir):

ساخت اهرام مصر، از جمله هرم بزرگ جیزه، یکی از عجایب دنیای باستان، در آن زمان گران بود. اکنون دانشمندان می گویند که این هزینه نه تنها مادی بوده بلکه احتمالاً برای کارگران و ساکنان نیز مشکلاتی را برای سلامتی ایجاد کرده است.

به گفته محققان فرانسوی، کارگرانی که در گورستان در محل این هرم کار می کردند در معرض مقادیر قابل توجهی مس قرار گرفتند و احتمالا اولین قربانیان مسمومیت با فلز بوده اند.

تیمی از ژئوشیمیدانان از دانشگاه مارسی فرانسه از سال ۲۰۱۹ در بندر خوفو مصر که قدمتی ۴۵۰۰ ساله دارد و قدیمی ترین بندر شناخته شده در تاریخ است، حفاری می کنند.

این بندر در نزدیکی اهرام خوفو و خفره و در کنار شاخه ای از رود نیل قرار داشت که دیگر وجود ندارد.

پس از حفاری خاک، دانشمندان نمونه ها را با استفاده از تکنیکی به نام طیف سنجی بدون پلاسما برای تعیین سطح مس و سایر فلزات مانند آلومینیوم، آهن و تیتانیوم تجزیه و تحلیل کردند.

یافته های محققان نشان داد که آلودگی ناشی از مس در این منطقه از حدود ۳۲۶۵ سال قبل از میلاد آغاز شده است. این بدان معناست که در وهله اول، انسان ها ۲۰۰ سال زودتر از آنچه قبلاً تصور می شد در این منطقه ساکن شده بودند.

آلودگی مس ۷۵۰ سال بعد به اوج خود رسید و سرانجام در حدود ۱۰۰۰ سال قبل از میلاد ناپدید شد.

آلن ورون، استاد دانشگاه اکس مارسی و یکی از نویسندگان این مطالعه، می‌گوید که سطح مس در این منطقه «پنج تا شش برابر» بیشتر از محیط طبیعی است.

به گفته محققان، احتمالاً وجود مس نشانه اوج شکوفایی صنعت ابزارسازی است.

کشف آرسنیک، عنصر نیمه فلزی که در طول تاریخ توسط فلزکاران برای تقویت فلزات دیگر مورد استفاده قرار می‌گرفت، در نمونه‌های خاک نشان می‌دهد که کارگران احتمالاً ابزارهایی مانند تیغه، اسکنه و مته می‌ساختند. این ابزارها برای ساختن مجموعه ای از اهرام ضروری تلقی می شدند.

آلودگی مس در محیط زیست می تواند اثرات بدی بر زندگی انسان و حیوان داشته باشد. در حالی که مقادیر بسیار کمی از این عنصر برای چندین عملکرد بیولوژیکی انسان مانند تولید انرژی و تشکیل رگ های خونی ضروری است، قرار گرفتن در معرض بیش از حد می تواند باعث استفراغ، اسهال، حالت تهوع و درد شکم شود.

اگر این مشکل بیشتر طول بکشد، می تواند اثرات مخرب بیشتری از جمله آسیب به کلیه ها و کبد داشته باشد.

مشخص نیست که این آلودگی، در صورت وجود، چه اثراتی بر مصریان باستان داشته است، با این حال، محققان می گویند وجود این فلز در نمونه های خاک، بینش عمیق تری از نحوه زندگی آنها ارائه می دهد.

دکتر ورون گفت: با توجه به سطوح بسیار بالای مس، می توان گفت که احتمالاً فعالیت صنعتی در این منطقه قابل توجه بوده است، این مشکل نیز نشان داد که ساکنان منطقه در برابر این میزان آلودگی مقاوم هستند.

وی افزود: دوره آلودگی مصادف با حدود ۲۲۰۰ سال قبل از میلاد است که رود نیل به پایین ترین سطح تاریخی خود رسید و اقتصاد و ساختار اجتماعی مصر را تکان داد و در آن زمان کار ساخت هرم جیزه و پروژه های دیگر انجام شد. با وجود مشکلات ادامه یافته است.

محققان معتقدند که یافته های این تحقیق به شناخت بهتر زندگی و کار طبقه عادی و غیر مسلط جامعه در آن دوران کمک می کند و این موضوع مهمی است. زیرا آنها ابزارهایی را ساختند که برای ایجاد برخی از ماندگارترین بناهای تاریخی در تاریخ بشر استفاده شده است.

نتایج مطالعات اخیر در مجله علمی “Geology” منتشر شده است.

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا