اخبار اقتصاد ایران

ینه ساخت واحد ۱۰۰ متری نهضت ملی مسکن به ۱.۵ میلیارد افزایش یافت

عضو کمیسیون ساخت و ساز مجلس از عدم تعادل ۷ میلیون واحدی در بازار مسکن کشور خبر داد و گفت: هزینه ساخت یک واحد ۱۰۰ متری نهضت ملی مسکن به ۱.۵ میلیارد افزایش یافته است.

افق میهن عباس صوفی نماینده مردم همدان و فمنین گفت: موضوع مهم مسکن یکی از مطالبات جدی اقصی نقاط کشور اعم از روستایی و شهری است. از آنجایی که ناهماهنگی در این حوزه بسیار زیاد است و همچنین به دلیل تقاضای زیاد و عرضه کم مسکن و حل نشدن مشکل ناهماهنگی در حوزه مسکن توسط دولت های گذشته، متاسفانه حوزه مسکن به یک چالش بزرگ تبدیل شده است.

وی افزود: بر اساس آمار ارائه شده از سوی کارشناسان وزارت راه و شهرسازی حدود ۷ میلیون واحد مسکونی نامرغوب داریم که از این تعداد ۲ میلیون واحد در حال ساخت است.

صوفی تصریح کرد: بر اساس برنامه ۵ ساله هفتم کشور باید ۵.۵ میلیون واحد مسکونی بسازیم، از سوی دیگر سالانه حدود ۸۰۰ هزار واحد مسکونی برای رفع نارضایتی ها و به دلیل ازدواج های جدید باید ساخته شود.

وی با بیان اینکه به دلیل گرانی مصالح و مشکلات مربوط به تامین زمین، دولت به تنهایی نمی تواند وارد این حوزه مسکن شود، یادآور شد: در گذشته با تسهیلات ۳۵۰ میلیون تومانی مسکن (نهضت ملی مسکن) ممکن است یک واحد ۱۰۰ متری با متری ۲.۵ تا ۳ میلیون تومان ساخته شود.

عضو کمیسیون ساخت و ساز مجلس ادامه داد: امروز تسهیلات ۵۵۰ میلیون تومان است و هزینه ساخت آپارتمان ۱۰۰ متری در هر متر مربع بدون احتساب شبکه آب و برق و گاز ۱۵ میلیون تومان است، یعنی هزینه ساخت هر متر مربع آپارتمان ۱۰۰ متری. ۱.۵ میلیارد تومان.

صوفی با بیان اینکه مردم توان پرداخت یک میلیارد تومان را ندارند، افزود: از سوی دیگر در زمینه تامین زمین مشکل داریم و طبق «قانون پرش مسکن» باید به محدوده شهر نیز اضافه شود. همچنین در حال حاضر حدود ۱۷۰ هزار هکتار بافت غیر موثر در شهرهای مختلف داریم که باید برای تامین مسکن مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه در صدور پروانه ساختمانی نیز چالش داریم، گفت: قطعاً بخش خصوصی باید وارد این حوزه شود و وزارت راه و شهرسازی باید شرایط را برای این ورود تسهیل کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا