ورزشی

یورو ۲۰۲۴؛ جایی که هوش مصنوعی و فناوری حرف اول را در فوتبال می‌زنند

شرکت های کامپیوتری فعال در حوزه های مختلف فناوری پشت تیم ها هستند و کارشناسان آن ها با تحلیل بازی های رقبا شانس برنده شدن تیم ها را افزایش می دهند.

این تحلیل‌های مبتنی بر فناوری به تغییرات تاکتیکی توسط تیم‌ها محدود نمی‌شوند، بلکه مواردی را نیز شامل می‌شوند که قبلاً «شانس» محسوب می‌شدند: مانند ضربات پنالتی.

ژان پیر برسیانی، عصب‌شناس سوئیسی، معتقد است که پنالتی‌ها کاملاً یک بازی شانسی نیستند، بلکه چیزی هستند که می‌توان آن را با تمرین بهبود بخشید. از جمله توانایی واکنش سریعتر برای تغییر جهت ضربه در زمانی که دروازه بان ابتدا حرکت می کند.

تیم تحقیقاتی او در دانشگاه فرایبورگ یک وسیله آموزشی ساده و قابل حمل طراحی کرده است که به گفته آنها می تواند مهارت های حسی-حرکتی بازیکنان را تا ۲۸ درصد افزایش دهد و طبق آزمایشات انجام شده، شانس تبدیل ضربات پنالتی به گل را بیش از یک سوم افزایش دهد.

در تست‌ها، بازیکنان حرفه‌ای در یک زمین معمولی در مقابل دروازه‌بان هولوگرافیک مجازی که ظاهر و حرکاتش شبیه دروازه‌بان‌های سطح بالاست، پنالتی گرفتند.

این نرم افزار شبیه ساز که به عینک «واقعیت افزوده» متصل است، به صورت تصادفی موقعیت هدف را به پنالتی گیر می دهد.

درست قبل از زدن توپ، دروازه بان هولوگرام شروع به شیرجه می کند. در اینجا از بازیکن خواسته می شود که در آخرین لحظه تصمیم خود را به سرعت تغییر دهد و توپ را به طرف مقابل بفرستد.

با این تمرین، همه بازیکنان به طور قابل توجهی زمان پاسخ یا آستانه حرکت حسی خود را از میانگین ۴۲۹ میلی‌ثانیه به ۳۰۹ میلی‌ثانیه کاهش دادند. محققان می گویند که اگر این تمرینات مداوم باشد، می تواند شانس تبدیل ضربات به گل را برای بازیکنان تا ۳۵ درصد افزایش دهد.

سازندگان این نرم افزار در این باره می گویند: “بازیکنان به طور مداوم واکنش های بهتری از خود نشان دادند. آستانه حسی-حرکتی را بهبود بخشیدیم.” در واقع چیزی که ما در حال بهبود آن هستیم توانایی مغز برای استفاده از اطلاعات بصری در مورد دروازه بان برای هدایت سریعتر و ضربه زدن است. کاراتر.”

الگوریتم‌های این نرم‌افزار ثابت نیستند، بلکه با تجزیه و تحلیل پیشرفت، خستگی هر بازیکن یا زمان حرکت دروازه‌بان به طور مداوم بهینه می‌شوند تا سطح سختی یکسانی حفظ شود.

آقای Bresciani، رئیس گروه نرم‌افزار، می‌گوید شیرجه‌های دروازه‌بان هولوگرافیک را می‌توان تا میلی‌ثانیه برنامه‌ریزی کرد، در حالی که یک «دروازه‌بان تمرینی واقعی» نمی‌تواند به چنین سطحی از واکنش دست یابد.

کمک های تکنولوژیکی به ضربات پنالتی محدود نمی شود. به عنوان مثال تیم ملی فوتبال آلمان در این مسابقات از حمایت یک گروه نرم افزاری «SAP» برخوردار بود تا سبک بازی حریف را از چشم خود تشخیص دهد.

تحلیلگران این گروه نرم افزاری به صورت مستقیم از طریق اپلیکیشن ها، تحلیل بازی ها را به تبلت ها و گوشی های هوشمند مربیان و بازیکنان ارسال می کنند.

بر اساس ترکیب اصلی حریف، این تحلیل ها شامل تصویرسازی های ویدئویی دقیق و آنالیز بازیکنان کلیدی تیم مقابل است.

نرم افزار تولیدی این گروه نیز با ارائه اطلاعاتی از الگوهای رفتاری دروازه بانان، سناریوهای ضربات پنالتی را به بازیکنان ارائه می دهد.

در همان زمان در سمت مقابل این نرم افزار به دروازه بان ها می گوید که آیا مثلا بازیکن حریف تحت فشار الگوی ضربات پنالتی خود را تغییر می دهد یا خیر.

یکی از نمایندگان این گروه به خبرگزاری رویترز گفت که او نمی تواند اطلاعات یا جزئیات بیشتری در مورد نحوه استفاده تاکتیکی این نرم افزار توسط تیم آلمانی در طول مسابقات ارائه دهد.

فدراسیون آلمان به دنبال استفاده بیشتر از هوش مصنوعی است. این فدراسیون امیدوار است با استخراج میانگین داده های ۱۵۰۰ بازی در هر فصل، کار تیم ها و تحلیلگران باشگاهی را آسان کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا