اخبار اقتصاد ایران

یک اشتباه محاسباتی در حوزه معادن معادل فساد در چای دبش؟

ایران تحلیل: با توجه به اینکه فساد و اختلاس بزرگتر از فساد در چای دباش رسانه ای نشده است، بنابراین تا این لحظه باید میزان فساد، انحرافات و اختلاس ها به عنوان عدد توافقی با میزان فساد در چای دباش. پذیرفته شده! اگرچه هنوز تعداد پرونده های فساد در […]

ایران تحلیل: با توجه به اینکه فساد و اختلاس بزرگتر از فساد در چای دباش رسانه ای نشده است، بنابراین تا این لحظه باید میزان فساد، انحرافات و اختلاس ها به عنوان عدد توافقی با میزان فساد در چای دباش. پذیرفته شده!
اگرچه اعداد و ارقام پرونده فساد در چای دباش هنوز به طور شفاف اعلام نشده است، اما بر اساس آنچه در رسانه ها منعکس شده است، رقم ریالی این فساد چیزی حدود ۱۶۰ هزار میلیارد تومان است که البته این فساد است. در چهار سال رخ داده است. در این مقاله کاری به چهار عملیات اصلی در ریاضیات، تقسیم میزان فساد انجام شده در چای دباش بین جمعیت ایران و بقیه مسائل نداریم زیرا معتقدیم مردم با یک شست و شست به راحتی متوجه خواهند شد. دو، دو، چهار وقتی می گوییم؛ اشتباه محاسباتی در حوزه معدن معادل فساد در چای دباش است، یعنی قطعا می دانیم که ۱۴۵۰ میلیارد تومان با ۱۶۰ هزار میلیارد تومان تفاوت دارد اما این تیتر را بر اساس آمار مقایسه ای، چهار سال فساد و دو سال اشتباه محاسباتی انتخاب کردیم. . خدا را شکر به اختلاس و فساد ختم نشد و قوه قضائیه (سازمان بازرسی یزد) جلوی آن را گرفت.

اشتباه محاسباتی ۱۴۵۰ میلیارد تومان و مابقی ماجرا!
هفته گذشته در برخی رسانه های استان یزد این خبر منتشر شد: «اشتباه محاسباتی ۱۴۵۰ میلیارد تومانی» و این مربوط به حقوق کم محاسبه شده دولتی معادن استان یزد در سال های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ است. دولت کم محاسبه شده است. حقوق معادن در سال های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ با ورود بازرسی کل استان اعلام شد. رضا ستایی مختاری، بازرس کل استان یزد اظهار داشت: با ورود و پیگیری این بازرسی کل، حقوق دولتی کم محاسبه شده برخی معادن استان طی سال های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ به مبلغ ۱۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال. شناسایی و اصلاح شدند. بازرس کل استان بیان کرد: حقوق دولتی تعدادی از معادن استان یزد طی سال های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ به دلیل اشتباه در محاسبه میزان واقعی برداشت سالانه، ضریب پایه دولتی، یک هزار و ۴۵۰ میلیارد تومان کمتر محاسبه شده است. حقوق و قیمت فروش ماده معدنی. وی بیان کرد: با ورود و پیگیری هیأت بازرسی این سازمان پس از شناسایی وضعیت به اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان اعلام شد تا در این راستا ضمن اصلاح مصوبه دولت حقوقی، در خصوص اطلاع رسانی به کاربران آسیب دیده و جمع آوری آن اقدام به بازرسی کل دادگستری استان گفت: با توجه به اینکه نظارت و نظارت بر این موضوع در دستور کار مستمر این بازرس قرار دارد. بنابراین لازم است نهادهای متولی امر در جهت احقاق حقوق دولت توجه و پیگیری لازم را داشته باشند. این اشتباه هزار و ۴۵۰ میلیارد تومانی در حالی رسانه ای شده است که نماینده دولت در یزد چندی پیش از تخفیف ۱۰۰۰ میلیاردی به یکی از معادن (چادرملو) برای راه سازی خبر داده بود!
خبر واضح است، دو سال است که نهادهای ذیربط و مسئول باعث شده اند حدود ۱۴۵۰ میلیارد تومان از حقوق کم محاسبه شده دولت به دلیل عدم دقت کافی (حتما سهوی بوده باشد!) به خزانه واریز نشود. سازمان بازرسی کل کشور نیز متوجه این موضوع شده است (چگونه و چگونه توضیح داده نشده است!) و دستورات لازم برای اصلاح این اشتباه صادر می شود و اکنون چند سوال:
ج: مجموع حقوق دولتی معادن استان یزد که حدود ۱۴۵۰ میلیارد تومان آن (اشتباه محاسباتی بخوانید) کشف شده چقدر است؟
ب: به طور متوسط ​​سالانه ۷۵۰ میلیارد تومان از حقوق دولتی نزد معادن باقی می ماند، با توجه به تورم بالای ۴۰ درصدی، فقط اصل آن حقوق محاسبه و وصول می شود یا منافع دولت به طور کامل محاسبه و وصول می شود. ?
ج: بعید می دانیم ۱۴۵۰ میلیارد تومان را نمی توان خطای محاسباتی نامید زیرا این عدد به قدری زیاد است که نیازی به تعیین آن با ورود دستگاه نظارتی ندارد.
د: اگر خبر صریح و بدون ابهام ابلاغ می شد بهتر نبود. در همین بند: کدام معادن دولتی یا خصوصی؟ هرکدوم چقدر؟ دلیل محاسبه اشتباه (عمدی یا سهوی)؟ راه حل و روش وصول مطالبات دولت؟ نحوه برخورد با سهل انگاری ها (دستگاه هایی که در این محاسبه اشتباه نقش داشته اند) و … اصلا معلوم نیست.

تخفیف ۱۰۰۰ میلیاردی قانونی یا غیر قانونی؟!
و نکته آخر: همین ماه گذشته بود که نماینده دولت در استان یزد از تخفیف ۱۰۰۰ میلیارد تومانی به یکی از معادن (چادرملو) خبر داد که صحبت های زیادی در مورد آن وجود دارد:
۱: نماینده دولت در یزد (مهران فاطمی) با استناد به تبصره ۵ ماده ۱۴ قانون معادن می گوید: «هزار میلیارد تومان تعهد شرکت چادرملو برای تکمیل بخشی از جاده یزد طبس از محل تبصره انجام می شود. ۵ ماده ۱۴ قانون معادن بر اساس این قانون چنانچه شرکت های معدنی در محل مسئولیت اجتماعی معادن هزینه کنند مشمول ۲۰ درصد معافیت از پرداخت حقوق دولتی خواهند شد.در تبصره ۵ ماده ۱۴ ق. در قانون معادن آمده است: بهره برداران معادنی که در جهت بهره برداری بهینه و حفاظت از ذخایر معدنی، ارتقای بهره وری و تحقیق و توسعه و اکتشاف و حفظ محیط زیست در معدن مربوطه با تصویب شورای عالی معادن گام بر می دارند. پرداخت حداکثر بیست درصد حقوق دولتی معاف است.
دو: جاده یزد – طبس سالهاست که پذیرای خودروهای حامل مواد معدنی بوده و همواره مورد اعتراض اهالی استان یزد و سایر خودروهای عبوری است. در چنین شرایطی به نظر می رسد استفاده غیرعادی از جاده ای که برای عبور و مرور همگان در نظر گرفته شده است و در درجه اول عمومی است و منحصر به مین نیست، باعث تخریب این جاده، تلفات انسانی (مرگ) زیادی شده است. و مرگ، حوادث منجر به صدمات جدی، خسارات مادی و معنوی حتی غیر قابل محاسبه است
مرگ برخی از گونه های در خطر انقراض مانند یوزپلنگ آسیایی) و موارد دیگر، اکنون پس از گذشت نزدیک به دو دهه تصمیم گرفته اند این جاده را از جیب دولت جدا کنند که انصاف است.
به نظر نمی رسد!
۳: معادن بزرگ به دلیل تنوع فعالیت ها باید پیمانکارانی در اختیار داشته باشند یا به عبارتی توانایی تصاحب آنها را داشته باشند اما اگر دولت بخواهد جاده طبس تقسیم شود. ج: چرا باید از جیب خودش هزینه تخریب های ناشی از مین ها را بپردازد؟ ب: چرا این موضوع را به خود معدن واگذار کردید؟ آیا بهتر نیست حق دولت به طور کامل دریافت شود و خود دولت پیمانکار را انتخاب کند و این جاده را تقسیم کند؟ ج: چرا دولت باید هزینه درآمدهای خود را در مسائل زیرساختی به دیگران واگذار کند؟
چهارم: دولت می خواهد ساخت جاده را به یک مجتمع معدنی واگذار کند و هزینه آن را پیشاپیش بپردازد. آیا بهتر نیست این موضوع به پیمانکاران مجرب سپرده شود تا واسطه ها و احتمال سوء استفاده ها کاهش یابد؟
پنج: خالی از لطف نیست که دولت بدون پاسخگویی به این سؤال می اندیشد. چرا مجتمع معدنی باید در راهسازی دخالت کند؟
شش: آیا این معافیت به سایر معادن در سایر نقاط کشور و معادن بخش خصوصی تعلق می گیرد؟
در آینده در این مورد بیشتر خواهیم نوشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا