فرهنگ و هنر

یک خبر شبانگاهی از توزیع رایگان سهام عدالت


ایران تحلیل –

۱۵ آبان امسال از میراث سامانه واگذاری سهام عدالت متوفیان به وراث رونمایی شد. بر این اساس از سال گذشته وراث متوفی که دارای سهام عدالت هستند می توانند چند مرحله ای واگذاری سهام را انجام دهند به این صورت که یکی از وراث که باید به ثبت برسد ابتدا باید به Enter یکپارچه مراجعه کند. پورتال مشمولان بازار سرمایه به آدرس «ddn.csdiran.ir» و در مرحله بعد با ورود به بخش «حقوق متوفی» و با وارد کردن ملیت و تاریخ تولد متوفی در بخش «استعلام تشکیل پرونده» پرونده” نسبت به زمان مهلت تشکیل پرونده و نوع دارایی متوفی اطلاعات لازم را کسب کرده است پس از آن در صورت تایید زمان تشکیل پرونده می تواند به هر یک از دفاتر کارگزاری مراجعه کند. و بانک های منتخب و در نهایت پس از تشکیل پرونده در یکی از دفاتر، امکان پیگیری پرونده وجود دارد. از طریق بخش “استعلام وضعیت پرونده” در پورتال یکپارچه برای همه وراث قابل مشاهده خواهد بود.

تصویر کارت ملی و صفحه اول شناسنامه متوفی، اصل یا تصویری معادل اصل کارت ملی و صفحه اول شناسنامه کلیه وراث تعیین شده در شناسنامه (با این توضیح که متقاضی دریافت کارت ملی یا گواهی شماره ملی مهر شده توسط مهر سازمان ثبت احوال می تواند به جای کارت ملی، اصل یا عکس برابر اصل گواهی حصر وراثت متوفی (در صورتی که مادر یکی از وراث باشد، برگرفته از بند ب ماده ۸۹۲ قانون مدنی). کنترل پیشخوان، صفحات شناسنامه مربوط به تعداد فرزندان پدر و مادر متوفی نیز الزامی است) و در صورت داشتن وصیت نامه رسمی که در گواهی محدودیت وراثت نیز ذکر شده است، با ارائه اصل. و یا تصویری معادل اصل ترکه شامل مدارک لازم جهت فرآیند انتقال سهام عدالت متوفی به وراث می باشد.

انتقال آزاد سهام متوفی

همانطور که گفته شد وراث متوفی سهام عدالت از طریق شعب ۴ بانک و دفاتر ۴۴ کارگزاری منتخب در سراسر کشور از جمله بانک های “ملی، ملت، پارسیان و تجارت” و کارگزاری های منتخب از جمله “معاملات آرتان، توسعه فردا،” سهام آتیه، پژوهان، دانایان پارس، سهام آبتین، توسعه اندیشه حکیمانه، آرمان تدبیر نقش جهان، شاخص بورس، سهم آشنا، ساواآفرین، سرمایه گذاری ملی، آراد ایرانیان، فارابی، چکش، آسمان، نماد شاهدان، آگاه، سرمایه مبین، مفید، خوش بینانه، پویا، هوشمند رابین، شهر، تدبیرگران فردا، کاریسما، اندیشه و بینش پروهور، بورس، ملت های پویا، آرمون بورس، آپادانا، اقتصاد بیدار، کارشناسان، کالاهای خاورمیانه، بانک سامان، رفاه، سپه، پاسارگاد، انصار، تجارت، ملت و پارسیان، ملی و کارآفرین» می توانند به صورت رایگان اقدامات مربوطه را انجام دهند.

سال گذشته اعلام شد که اگر وراث برای تعیین تکلیف سهام متوفی خود اقدامات لازم را انجام دهند سودی به آنها تعلق می گیرد اما کسانی بودند که پرداخت نشدند و در این راستا به مدیر عامل شرکت مراجعه کردند. شرکت سپرده گذاری مرکزی محمد. به باغستانی رفتیم و او گفت: احتمالا گروهی که کار مربوطه را برای واگذاری سهام عدالت متوفیان خود انجام داده اند اما سودی دریافت نکرده اند، این اقدامات را از طریق پیشخوان دولت انجام داده اند.

وی افزود: مراجعی که برای واگذاری سهام عدالت متوفیان به وراث اعلام شد ۴۴ کارگزار منتخب و شعب منتخب ۴ بانک بودند و بحث دفاتر پیشخوان مطرح نشد. در خصوص دفاتر پیشخوان دولت جلساتی با قوه قضائیه داریم تا قوه قضائیه اطلاعات افراد را به شرکت سپرده گذاری مرکزی بدهد و پس از آن ما نیز وظیفه تقسیم و سپس پرداخت سود را داشته باشیم.

وی می گوید: البته برخی به بخش های دیگری مانند کافی نت مراجعه کرده اند و چون این مسیر مورد تایید شورای عالی بورس نیست، نمی توانیم از چارچوب مصوبه خارج شویم و این اطلاعات به دست ما نمی رسد. اصلا در نهایت باید گفت که در حال تعامل با قوه قضائیه برای دریافت اطلاعات از دفاتر پیشخوان دولت و پیگیری این موضوع و رفع ابهامات این موضوع هستیم.

چندی پیش برای پیگیری آخرین جزئیات روند واگذاری سهام عدالت متوفیان به وراث به سراغ مهدی حاجیوند، دستیار و مشاور ویژه رئیس سازمان بورس رفتیم و وی به نکاتی اشاره کرد. : اسفندماه از طرف سازمان بورس جلسه ای برگزار می شود. ما یک شرکت سپرده گذاری مرکزی و یک سازمان بازرسی داشتیم تا مشخص شود که آیا مردم باید برای تعیین حقوق صاحبان سهام به دفاتر پیشخوان مراجعه کنند یا نه. اکنون این پرونده در حال مشخص شدن است و امیدواریم سازمان بازرسی هر چه زودتر در این زمینه تصمیم گیری کند.

این مسئول در ادامه تصریح کرد: اما آنچه باید مورد تاکید قرار گیرد این است که مردم می توانند برای تعیین سهام متوفیان خود به شعب بانک ها یا کارگزاران منتخب مراجعه کنند. امیدواریم هماهنگی خوبی بین شرکت سپرده گذاری مرکزی، دفاتر پیشخوان و قوه قضائیه ایجاد شود تا افرادی که در این مدت در این مسیر قدم گذاشته اند مشخص شوند.

همچنین حاجیوند دستیار و مشاور ویژه رئیس سازمان بورس تاکید کرد: نه تنها فرآیند واگذاری سهام عدالت متوفی به وراث، بلکه کلیه خدمات مربوط به سهام عدالت رایگان است.

در چه صورت وراث می توانند سود سهام عدالت متوفی را همزمان دریافت کنند؟

وی در پایان تصریح کرد: تا زمان پرداخت مرحله سوم و تسویه سود سهام عدالت، هر فردی که ارث می برد و مراحل واگذاری سهام را طی کند، می تواند سود را یکجا و کامل دریافت کند.

سومین مرحله از پرداخت سود سهام عدالت که پیش از این مجید عشقی رئیس سازمان بورس در رسانه ملی گفته بود: امیدواریم که خرداد برای اینکه بتوان سود را جمع کرد و مابقی سود حقوق صاحبان سهام را پرداخت کرد، البته باید زمان دقیق آن توسط شورای عالی بورس تعیین شود.

لازم به ذکر است که بر اساس آمار اعلام شده از سال ۱۳۸۳ تاکنون بیش از سه میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از سهامداران متوفی شده اند و وراث آنها می توانند فرآیند واگذاری سهام عدالت را انجام دهند.



آیا این خبر مفید بود؟

بر اساس نتیجه رای موافق و رای مخالف

ارسال برای دیگران:

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا