ترندهای روز

یک خطر ترسناک نسل انسان را تهدید می‌کند

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

بسیاری از ما عادت به خوددرمانی داریم. به این ترتیب معمولا مقدار زیادی از داروهای مختلف را در خانه نگهداری می کنیم. بعد از هر مشکلی خود را در جایگاه پزشک قرار می دهیم و یکی از آنها را افق میهن می کنیم. در حالی که به گفته دانشمندان پزشکی و سلامت، باید از مصرف داروی اضافی خودداری کنید. متاسفانه اخیرا خطر مصرف قرص ها مشخص شده است.

خطر مصرف قرص و عواقب ترسناک آن اکنون کاملا احساس شده است

خطری وحشتناک نسل بشر را تهدید می کند

سپتی سمی زمانی رخ می دهد که سیستم ایمنی فرد نسبت به عفونت بیش از حد واکنش نشان دهد. این مشکل به راحتی می تواند منجر به مرگ شود. در واقع، سالانه ۱۱ میلیون نفر در سراسر جهان (حدود ۲۰ درصد از کل مرگ و میرها) بر اثر سپتی سمی جان خود را از دست می دهند.

البته سپتی سمی فقط برای بزرگسالان نیست. در سال ۲۰۲۰، گزارشی در Science News منتشر شد که نشان داد ۲.۴ میلیون نوزاد در ماه اول تولد خود به دلیل سپتی سمی جان خود را از دست دادند. بیشتر این مرگ و میرها مربوط به کشورهای جنوب صحرای آفریقا است. اما این مسائل چه ربطی به خطر مصرف قرص دارد؟

مشکل اینجاست که راه درمان سپتی سمی مصرف آنتی بیوتیک است. با این حال، استفاده بیش از حد یا اشتباه از آنتی بیوتیک ها در سه قسمت مختلف باعث شده است که باکتری ها و میکروب ها در برابر آنها مقاوم شوند. اولین مشکل، ناباوری مردم نسبت به خطرات مصرف قرص است. مشکل دوم مربوط به استفاده گسترده از آنتی بیوتیک ها در کشاورزی است. موضوع سوم، استفاده گسترده از آنتی بیوتیک ها در دامداری ها برای کاهش خطر آلودگی و زیان های اقتصادی ناشی از آن است. اگرچه این رویکرد می تواند آسیب قابل توجهی به جامعه بشری وارد کند.

خطری وحشتناک نسل بشر را تهدید می کند

به گفته سازمان بهداشت جهانی، مقاومت آنتی بیوتیکی یکی از مهم ترین مشکلاتی است که در آینده انسان را تهدید خواهد کرد. در واقع، پیش بینی می شود که تا سال ۲۰۵۰، تعداد افرادی که به دلیل مقاومت آنتی بیوتیکی جان خود را از دست می دهند، حتی از میزان مرگ و میر ناشی از سرطان و دیابت نیز فراتر خواهد رفت.

کشورهای جنوب صحرای آفریقا با ۲۳.۵ مرگ در هر ۱۰۰۰۰۰ نفر بیشترین تعداد مرگ و میر ناشی از مقاومت آنتی بیوتیکی را در جهان دارند. به همین دلیل دانشمندان تصمیم گرفتند خطر مصرف قرص ها را در یکی از کشورهای این منطقه بررسی کنند. نمونه های گرفته شده از مادران و نوزادان هفت روزه در نیجریه نشان داد که باکتری های بدن آنها به داروی کولیستین مقاوم است. این در حالی است که نه مادران و نه نوزادان آنها قبلا از این دارو استفاده نکرده بودند.

عمق فاجعه زمانی مشخص می شود که بدانید کولیستین یکی از مهم ترین داروهای سازمان بهداشت جهانی است. کولیستین یکی از معدود داروهایی است که هنوز می تواند در کشتن باکتری ها و مبارزه با عفونت هایی مانند ذات الریه موثر باشد. با این حال، هنوز مشخص نیست که چگونه مادران و نوزادان به کولیستین مقاوم می شوند.

خطری وحشتناک نسل بشر را تهدید می کند

برخی فکر می کنند این موضوع مربوط به محیط بیمارستان است و برخی موضوع را به جامعه ربط می دهند. با این حال در هر صورت خطر مصرف قرص ها به وضوح دیده می شود. دانشمندان در حین بررسی این موضوع، نمونه های ۴۹۰۷ نفر را مورد بررسی قرار داده بودند. در همین حال، مقاومت به کولیستین تنها در ۱ درصد از مادران و نوزادان (۴۱ نفر) مشاهده شد. ممکن است با خود بگویید که ۱% مقدار قابل توجهی نیست. اما این موضوع به خوبی وقوع یک روند فاجعه بار در جامعه بشری را نشان می دهد.

راه حل هایی برای مشکل مقاومت آنتی بیوتیکی

دانشمندان معتقدند برای حل مشکل مقاومت آنتی بیوتیکی باید دو رویکرد مجزا در نظر گرفته شود. قبل از هر چیز خطر مصرف قرص ها باید در رسانه های مختلف بازتاب گسترده ای داشته باشد. جوامع مختلف باید کاملاً آگاه باشند که استفاده بی رویه از مواد مخدر مختلف می تواند منجر به فجایع بزرگ در آینده شود.

خطری وحشتناک نسل بشر را تهدید می کند

رویکرد دوم باید بر کشاورزی سالم و دامپروری متمرکز باشد. به طور کلی مقدار آنتی بیوتیک های مصرفی برای حیوانات حتی بیشتر از انسان است. بیشتر آنها برای درمان عفونت استفاده نمی شوند، بلکه برای جلوگیری از آن و رشد سریع حیوانات استفاده می شوند.

در سال ۲۰۱۶، گزارشی منتشر شد که نشان می‌داد باکتری‌های خوک در مزرعه‌ای در چین به کولیستین مقاوم شده‌اند. بدتر از همه، این باکتری ها می توانند باکتری های دیگر را در برابر دارو مقاوم کنند. به همین دلیل، چین استفاده از کولیستین را برای کشاورزی و دامداری به طور کامل ممنوع کرد. در سال ۲۰۲۲، کشورهای اروپایی استفاده از آنتی بیوتیک ها را در خوراک دام برای جلوگیری از عفونت ممنوع کردند.

با این حال، در سال ۲۰۲۳، مشخص شد که همان کشورهای اروپایی، خوراک دام حاوی کولیستین را به کشورهای فقیر یا با درآمد متوسط ​​صادر می کنند. عجیب است که کشورهای اروپایی در مورد خطر مصرف قرص هشدار می دهند و استفاده از کولیستین را برای دام های خود ممنوع می کنند. اما آنها از صادرات اقلام ممنوعه به کشورهای آسیب پذیر آفریقایی پشیمان نیستند.

خطری وحشتناک نسل بشر را تهدید می کند

در این میان برخی توصیه می کنند که مصرف آنتی بیوتیک برای دامداری ها به طور کامل ممنوع شود. اما در طرف مقابل، برخی یادآور می شوند که جمعیت جهان تا سال ۲۰۵۰ به میزان ۲ میلیارد نفر افزایش خواهد یافت. در این صورت، در صورت عدم استفاده از آنتی بیوتیک، احتمالاً صنایع و دامداری ها نتوانند به نیاز جمعیت جدید پاسخ دهند. گوشت

در ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۴ (۲۰ شهریور) مجمع عمومی سازمان ملل متحد برگزار می شود. این نشست قرار است فرصتی برای همفکری سران کشورها، صنایع مختلف، موسسات مالی و سازمان های علمی برای ارائه راهکار مناسب در رابطه با مقاومت آنتی بیوتیکی فراهم کند. در پایان باید گفت که اگرچه ایجاد محدودیت در استفاده از آنتی بیوتیک ها در دامداری ها در اختیار افراد عادی نیست، اما می توان با پرهیز از مصرف قرص، خطر را برای خود و نسل های آینده کاهش داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا