ترندهای روز

یک ربات برای اولین‌بار در جهان، رآکتور همجوشی هسته‌ای را بازرسی کرد

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

محققان با موفقیت یک ربات کاملا خودمختار را به داخل یک راکتور همجوشی هسته ای فرستادند تا برای اولین بار آن را بررسی کنند. این آزمایش با ربات Spot طی ۳۵ روز به عنوان بخشی از آزمایش تاسیسات مشترک اروپایی Taurus آژانس انرژی اتمی بریتانیا انجام شد.

JET یکی از بزرگترین و قدرتمندترین رآکتورهای همجوشی جهان بود که در حال کار بود تا اینکه اخیراً تعطیل شد. رباتی که وارد این مرکز شد و توانست با موفقیت اطلاعاتی را از آن دریافت کند، ربات اسپات چهارپای Boston Dynamics بود که راه حل های سفارشی و مستقل از ماموریت را از موسسه رباتیک آکسفورد (ORI) و یک “بار بازرسی” از ایالات متحده دریافت کرد. آژانس انرژی اتمی پادشاهی (UKAEA). ) مجهز شد.

استفاده از روبات های خودکار برای بازرسی راکتورهای هسته ای

ربات Spot دو بار در روز در محیط JET پرسه می‌زد و از حسگرهای خود برای نقشه‌برداری از طرح تأسیسات، نظارت بر شرایط، حرکت در اطراف موانع و پرسنل و جمع‌آوری داده‌های حیاتی استفاده می‌کرد. این وظایف بازرسی معمولاً به اپراتورهای انسانی نیاز دارند که ربات را از راه دور کنترل کنند.

دکتر رابرت اسکیلتون از تیم محیط‌های خطرناک UKAEA گفت:

این آزمایش نشان می‌دهد که روبات‌های خودران می‌توانند ایمنی را افزایش داده و هزینه‌ها را کاهش دهند. این راه‌حل‌های «نسل بعدی» برای استفاده در سایر تأسیسات صنعتی مانند خلع سلاح هسته‌ای، پاکسازی محیط‌زیست و امدادرسانی در بلایای طبیعی آماده می‌شوند.

تیم سازنده RobotSpot می‌خواست تأیید کند که فناوری رباتیک خودمختار به اندازه کافی برای نیازهای تعمیر و نگهداری طولانی‌مدت نیروگاه‌های همجوشی قابل اعتماد است. دسترسی انسان به این تاسیسات به دلیل شرایط خطرناک داخل راکتور از جمله تشعشع، شرایط خلاء و دمای بالا محدود است.

پروفسور Nick Hawes از ORI می گوید: “پروژه هایی مانند پروژه Spot Robot ارزش ربات های خودران را نشان می دهد؛ روبات هایی که می توانند وظایف را بدون کنترل مستقیم انسان انجام دهند. آنها همچنین علم ما را در زمینه اختراع الگوریتم های هوش مصنوعی و رباتیک جدید پیش می برند.”

منبع: دیجیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا