ترندهای روز

یک شرکت بریتانیایی از مدفوع انسان سوخت جت ساخت

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

یک شرکت مستقر در انگلستان موفقیت خود را در توسعه سوخت جت با مدفوع انسانی اعلام کرده است. آزمایشات نشان می دهد که این سوخت جدید عملکردی مشابه سوخت مورد استفاده در موتورهای جت دارد. با توجه به اینکه صنعت هوانوردی مسئول ۲.۵ درصد از انتشار کربن در جهان است، چنین سوخت هایی می توانند سهم بسزایی در کاهش تولید کربن داشته باشند.

برای کربن زدایی صنعت هوانوردی، باید به سمت هواپیماهای الکتریکی یا هیدروژنی برویم که هنوز در مراحل اولیه توسعه هستند و سال ها تا جایگزینی هواپیماهای بزرگ با سوخت فسیلی فاصله دارند. به همین دلیل است که سوخت های هوانوردی پایدار یا SAF ها به عنوان یک جایگزین موقت برای استفاده در هواپیماهای بزرگ در حال توسعه هستند.

براساس گزارش CNN ، سوخت های سبز Firefly از دفع انسان برای تهیه سوخت هواپیما استفاده کرده است. این شرکت البته سابقه طولانی در تولید سوخت های کم ضرر و طبیعی دارد، به عنوان مثال قبلاً موفق به ساخت سوخت خودروها با روغن کلزا شده بودند.

ساخت سوخت جت با استفاده از فضولات انسان

این شرکت در ابتدا می خواست سوخت جت را با چندین ماده مختلف مانند روغن های پخت و پز استفاده شده، ضایعات مواد غذایی و ضایعات کشاورزی بسازد، اما موفق نشد. سپس محققان این شرکت به مدفوع انسان روی آوردند. این تیم توانست مدفوع را به یک مایع ضخیم و سیاه تبدیل کند که شبیه روغن خام است و عملکرد مشابهی دارد. آنها پس از آن توانستند سوخت مورد نظر را با استفاده از روش “تقطیر کسری” ، دقیقاً مانند پالایشگاه های نفتی استخراج کنند.

این سوخت جدید به مرکزی در آلمان ارسال شد که تایید کرد ترکیب شیمیایی آن مشابه سوخت A1 مورد استفاده در موتورهای جت است.

سوخت SAF ساخته شده از محصولات به طور کلی جایگزین بهتری در نظر گرفته می شود. از آنجا که گیاهان مورد استفاده برای تولید روغن DDی ، دی اکسید کربن را از هوا در هنگام رشد جذب می کنند. کارشناسان تخمین می زنند که این روش انتشار گازهای گلخانه ای را تا ۹۰ درصد کاهش می دهد. اما برخی مخالف رویکرد کاشت گیاهان برای سوخت هواپیما هستند زیرا معتقدند زمین های کشاورزی نباید برای چنین کارهایی تلف شود.

با این حال، بعید است که مخالفتی با رویکرد جدید این شرکت وجود داشته باشد، زیرا مدفوع انسان چیزی است که نمی توان از آن اجتناب کرد، به وفور در دسترس است و هیچکس به آن نیاز ندارد.

منبع: دیجیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا