ترندهای روز

یک قوم مرموز که اطلاعات کمی از آنها وجود دارد!

پایگاه خبری تحلیلی منتخب (ofoghmihan.ir):

هرودوت اولین مورخی بود که در مورد زادگاه اولیه اتروسک ها تا آنجا که شواهد موجود بود نوشت. او نتیجه گرفت که در طول جنگ تروا، آنها با قحطی وحشتناکی مواجه شدند. در نتیجه نیمی از آنها از غرب آناتولی به ایتالیا آمدند. پس از این مهاجرت در مرکز ایتالیا ساکن شدند و اتروریا را تشکیل دادند. بنابراین، اکثر مورخان موافق هستند که اتروسک ها از آناتولی آمده اند.

از آنجا که در هر مورد استثنا وجود دارد; دینوسیوس هالیکارناسوس نیز با این ایده مخالف بود. او معتقد بود که اتروسک ها ساکنان بومی ایتالیا هستند. برخی ادعاها که برگرفته از اسناد و مدارک قرن اول قبل از قرون وسطی است، آنها را بومی منطقه ای در شمال ایتالیا نیز می دانند. اما این نظریه که بر اساس نظریه مورخی به نام لیوی شکل گرفته اشتباه است. در واقع، لیوی می گوید که اتروسک ها پس از اقامت در مرکز ایتالیا به آن منطقه در شمال ایتالیا مهاجرت کردند. بنابراین، تنها دو نظریه متضاد در مورد منشأ اتروسک ها در دوران باستان وجود دارد.

مردمی مرموز که اطلاعات کمی در مورد آنها وجود دارد!

شواهد باستان شناسی

دیونیسیوس هالیکارناسوس معتقد بود که آنها از آناتولی نیامده اند زیرا هیچ شباهتی بین اتروسک ها و مردم آناتولی وجود ندارد. اما امروزه مورخان از ابزارهای باستان شناسی مدرن بهره می برند و با کمک آنها می توانند به نتایج قابل اعتمادتری دست یابند.

در واقع شواهد نشان می دهد که آنها در حدود ۷۰۰ سال قبل از میلاد وارد دوره اتروسک ها شده اند. در این زمان به وضوح می توان هجوم عناصر آناتولی به اتروریا را مشاهده کرد. نفوذ خاور نزدیک تقریباً در هر جنبه ای از زندگی اتروسک ها مشهود است، از جمله هنر، لباس، ارابه ها، تجهیزات نظامی و جنگی، مدل مو، عادات غذایی، مذهب یا فرقه و فناوری.

درست است که یونانیان دوره شرق شناسی خود را سپری کردند، اما این بیشتر به دلیل پذیرش سبک های هنری خاور نزدیک توسط یونانیان بود که با وجود تجارتی که در آن زمان توسعه یافته بود، به راحتی قابل توضیح است. در مقابل، دوره شرق‌شناسی در میان اتروسک‌ها تقریباً تمام جنبه‌های جامعه آنها را تحت تأثیر قرار داد و در تصور آن بسیار ناگهانی‌تر بود. تلاش برای توضیح این موضوع از طریق تجارت به سختی قانع کننده است زیرا یونانی ها از نظر جغرافیایی به آناتولی نزدیکتر بودند و مدت طولانی تری با آن منطقه تجارت می کردند.

شواهدی از مقبره های تاریخی

پاسخ به این سوال که آیا هجوم آداب و رسوم شرق به دلیل مهاجرت بوده است یا خیر، اگرچه منابع مکتوب معاصر وجود ندارد، اما یکی از مطمئن ترین راه ها برای کمک، بررسی مهاجرت و آداب دفن آن است. در حدود ۷۰۰ سال قبل از میلاد، یک دگرگونی اجتماعی عمومی در اتروریا رخ داد. این دگرگونی زمانی بود که اولین شهرهای اتروسکی ساخته شدند.

این شواهد را می توان در مجسمه های اتروسکی نیز مشاهده کرد. آنها همچنین الفبای یونانی را در این زمان آموختند. اینها نشان می دهد که تغییرات قابل توجهی در اتروریا در حدود ۷۰۰ سال قبل از میلاد اتفاق افتاده است. با این حال، جالب ترین تغییری که می توان مشاهده کرد، استقبال ناگهانی از مقبره های تاریخی آنهاست. این مقبره های اتروسکی محل استراحت طبقه نخبگان بود. قدیمی ها می گویند که این مقبره های تاریخی شباهت های قابل توجهی با مقبره های فریگی و لیدیایی معاصر دارند.

مردمی مرموز که اطلاعات کمی در مورد آنها وجود دارد!

برای مثال، مقبره‌های اتروسکی در این دوره اولیه شامل نیمکت‌ها، مقبره‌ها و تکیه‌گاه‌های سر بود، درست مانند مواردی که در آناتولی یافت شد. علاوه بر این، آنها حاوی یک زیرزمین سنگی با تزئینات حلقه ای مدور شبیه به مقبره های لیدیایی بودند. اتروسک ها همچنین مجسمه های تدفینی داشتند که مطابق با مجسمه های باستانی آناتولی است.

آنچه بر اساس شواهد محتمل به نظر می رسد این است که نخبگان در حدود ۷۰۰ سال قبل از میلاد از آناتولی آمده اند. در هر صورت، باید توجه داشت که این شواهد از آنچه هرودوت در مورد منشأ اتروسک ها ثبت کرده، سرچشمه می گیرد.

اتروسک ها از کجا آمده اند؟

یک مطالعه ژنتیکی در سال ۲۰۲۱ نشان داد که بخش قابل توجهی از DNA اتروسک را می توان به جمعیت های عصر آهن اروپای جنوبی مانند یونان و به ویژه کرواسی ردیابی کرد. این ارتباط ژنتیکی با بالکان به طور قابل توجهی از نظریه هرودوت حمایت می کند. شواهد باستان شناسی اکنون قویاً نشان می دهد که این مهاجرت در حدود ۷۰۰ سال قبل از میلاد و پس از عصر برنز رخ داده است، در آن زمان تعدادی از کشورهای اروپای جنوبی عصر آهن قبلاً به آناتولی غربی مهاجرت کرده بودند.

فریگی ها از بالگان آمده بودند و یونانیان تا سال ۷۰۰ قبل از میلاد به طور گسترده در غرب آناتولی ساکن شده بودند. بنابراین، مهاجرت از آناتولی غربی به ایتالیا در ۷۰۰ قبل از میلاد به طور قابل قبولی شامل تعداد زیادی از فریگی ها و یونانیان می شد. بنابراین، این خاستگاه اتروسک ها با شواهد ژنتیکی و باستان شناسی مطابقت دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا