اخبار بورس

یک نماینده به تنهایی نمیتواند کاری از پیش ببرد 

هابیل خاوری، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با ایران تحلیل وی در خصوص میزان و تاثیرگذاری اعضای شورای اسلامی بر بازار سرمایه گفت:
حدود وظایف نمایندگان شورای اسلامی در قانون اساسی کشور تعیین شده است. با این حال برخی از نمایندگان که نه دانش تخصصی دارند و نه رزومه کاری و مالی دارند، همچنان به وعده های پوچ می دهند.

وی در ادامه افزود: جامعه بازار سرمایه و بورس ما یکی از بزرگترین و همچنین یکی از پرمخاطب ترین و دردناک ترین جوامع کشور است. متاسفانه عده ای از این موضوع به عنوان ابزاری استفاده می کنند و با وعده بهبود شرایط بازار سرمایه سعی در تحریک برخی از مالباختگان بورس دارند. با یک جستجوی ساده می توان اختیارات یک نماینده مجلس را آموخت و متوجه شد که وظایف نماینده مجلس در حدود قانون محدود است.

عملا جلسه ای درباره وضعیت بورس در صحن علنی مجلس برگزار نشد!

این کارشناس بازار درباره رویکرد شورای اسلامی به وضعیت بازار سرمایه اظهار کرد: عملا جلسه ای درباره وضعیت بورس در صحن علنی مجلس برگزار نشد. اقدامات انجام شده احضار وزیر امور اقتصادی و طرح سوال در مورد بازار سرمایه بود. پاسخ بر اساس شاخص فعلی بازار بود که ایرادات زیادی دارد.

زمانی که آقای خاندوزی در کمیسیون اقتصادی بود هیچ اتفاقی برای بورس نیفتاد!

بهبود وضعیت بورس در گرو سیاست های کلان اقتصادی دولت، وزارت اقتصاد و بانک مرکزی است که سه گلوگاه بزرگ کشور هستند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: تنها در صورتی که نماینده ای دانش اقتصادی و مالی گسترده ای داشته باشد و خودش از ارکان بازار سرمایه بیرون آمده باشد; او همچنین این فرصت را دارد که در کمیسیون اقتصادی شرکت کند و از تلاش‌ها برای بهبود شرایط بازار سرمایه حمایت کند. اما با توجه به رزومه نامزد محترم، صحبت ها در مورد شعار و صرفاً جلب نظر هواداران است.

یک نماینده به تنهایی نمی تواند کاری انجام دهد

این کارشناس در پاسخ به سوالی درباره قدرت و نفوذ نمایندگان در بازار سرمایه گفت: نمایندگان در کمیسیون ها می توانند طرح هایی با فوریت های مختلف پیشنهاد و در صحن علنی مجلس اعلام کنند. می دانیم که یک نماینده به تنهایی نمی تواند کاری انجام دهد و اگر طرح یا لایحه ای تصویب شود باید به تایید شورای نگهبان هم برسد.
وی در ادامه توضیح داد: در نتایج طرح های ارائه شده احضاریه به رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار خواهد بود که خوشبختانه همه چیز توسط رئیس سازمان کنترل و به کمال می رسد.

اولین کار نمایندگان متقاعد کردن است

خاوری همچنین توضیح داد: هر نماینده به تنهایی نمی تواند کوچکترین قدمی بردارد و بنابراین نمایندگان باید کار اقناع را انجام دهند تا طرح ها با فوریت لازم به صحن علنی مجلس ارائه شود و در مرحله بعد ارگان های دیگری مانند وزارت اقتصاد و سازمان بورس وارد میدان شده اند و به صراحت اعلام کرده اند.
وی افزود: بسیاری از مردم تحت تاثیر بازار سرمایه قرار گرفتند و متحمل ضرر شدند. به همین دلیل سعی می کنند خواسته های خود را به بالاتنه ها برسانند.

این کارشناس بازار سرمایه درباره شایعات پیرامون رشد بازارها از جمله دلار و بورس پس از انتخابات شورای اسلامی گفت: اتفاقات اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و در واقع همه مسائل داخلی و خارجی؛ در حالی که این اتفاقات در حال افزایش است. آنها تأثیر قابل توجهی بر بازارهای مالی همه کشورهای جهان دارند. در بازار سهام آمریکا موضوعاتی مانند «اثر ژانویه» و انتخابات ریاست جمهوری نیز بر بازارهای این کشور تأثیر می گذارد.

پول فوق العاده هوشمندانه و همچنین ترسو است

با توجه به تحمیل ریسک‌های جدی سیستماتیک از جمله ریسک‌های جنگ و همچنین بسیاری از ریسک‌های غیرسیستماتیک و درون سازمانی که توسط سازمان بورس و اوراق بهادار به بازار سرمایه تحمیل می‌شود. عدم رشد بازار سرمایه به این دلیل نیست که دولت در آن دخالت کرده است. زیرا با بررسی دقیق سامانه شرکت مدیریت فناوری بورس اوراق بهادار تهران (tsetmc) متوجه می‌شویم که دولت به‌طور مستقیم درصد کمی از سهام را در اختیار دارد و شرکت‌های زیرمجموعه دولت در واقع خریدار هستند، در حوزه مدیریت بازار نیز خریدار هستند. شرکت دولتی یا نیمه دولتی و صندوق های سرمایه گذاری نیز هر روز محدودتر می شوند.

واقعی ها در دو ماه اخیر بازار را منفی کرده اند!

این کارشناس بازار سرمایه درباره شرایط این روزهای بازار سرمایه و دلیل روزهای منفی متوالی در بورس گفت: جو حاکم بر بازار سرمایه به گونه ای است که شرایط قانونی جو منفی ایجاد می کند و در واقع واقعی ها باعث می شود. حتی منفی تر است در حال حاضر شرایط بازار به حدی رسیده است که املاک دیگر سهامی برای فروش ندارند و شاهد سقوط بازار سرمایه هستیم.
البته لازم به ذکر است که در پایان هر سال با موضوع رسیدگی به وام شوک های منفی بر بازار سرمایه وارد می شد. همچنین توجه به این نکته ضروری است که معمولاً در گزارش و ثبت شاخص های اقتصادی نوساناتی وجود دارد.

خاوری همچنین بیان کرد: معتقدم بازار سرمایه آنقدر پخته و از حجم و حجم خوبی برخوردار است که شایعات گفته شده را موثر نمی دانیم. اما شایان ذکر است این نکته به دلیل حضور شرکت ها و صنایع مختلف در بازار سرمایه است.
در نهایت سیاست همیشه به گونه ای بوده است که همه بازارها نوسانات خود را دارند و در نهایت بازار سرمایه نیز نوسانات خود را دارد.
تا زمانی که سایه ریسک های سیستماتیک و غیرسیستماتیک از بالای بازار سرمایه از بین نرود، این بازار رشد نخواهد کرد زیرا بی اعتمادی و وارونه شدن افکار عمومی در بازار سرمایه در حال افزایش است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: متاسفانه این روزها برخی تحلیل ها یک طرفه شده است و همه بر اساس کارنامه شخصی خود بحث و استناد می کنند. بسیاری از مردم به جای بررسی شاخص های بنیادی با تحلیل های علت گرا بی اعتمادی به بازار سرمایه را بیش از پیش دامن می زنند. وقتی زمان رونق بازار سرمایه فرا می رسد، هیچکس نمی تواند جلوی آن را بگیرد؛ وقتی آرامش روانی در بازار حاکم باشد، نقدینگی به سمت آن سرازیر می شود.

پایان مقاله

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا