فرهنگ و هنر

یک پلتفرمِ نمایش خانگی تحریم شد! :: ایران تحلیل

پس از اظهارات نامتعارف نایب رئیس هیئت مدیره یکی از سکوهای نمایش خانگی، شورای تامین خانه سینما رای به تعلیق عضویت و قطع همکاری سینماگران با این تریبون تا پایان سال آینده داد.

به گزارش ایران تحلیل، یکشنبه – دوم اردیبهشت ماه – قسمت کوتاهی از گفت و گوی تصویری محمدحسن شانه ساز زاده – نائب رئیس پلتفرم ویدیویی نماوا – در شبکه های اجتماعی منتشر شد که در آن وی گفت: بازیگران این سریال ها بسیار بد اخلاق هستند، بازیگران و تهیه کنندگان همه بداخلاقی های خاص خود را دارند. و به قرارداد و حرفشان پایبند نیستم، از لوازم خانگی گرفته تا مصالح ساختمانی، کاشی و سرامیک، ماشین و… هیچ جا ندیده ام که آنها هنرمند هستند مثلا تحصیل کرده و فرهیخته ولی خیلی بد اخلاق هستند [..] اول و آخر پول است. شما پول بدهید، هر کاری می کنند».

این اظهارات حاشیه ساز شده و واکنش بسیاری از هنرمندان و سینماگران را برانگیخته است. همایون اسعدیان، رضا کیانیان، پرویز پرستویی، اسماعیل عفیفه، محسن کیایی، هوشنگ گلمکانی، مازیار میری و بسیاری از هنرمندان از جمله کسانی بودند که به این سخنان واکنش نشان دادند.

انجمن تولیدکنندگان مستقل سینمای ایران نیز در اطلاعیه ای آمادگی خود را برای رسیدگی به موارد اکران غیرمجاز محصولات خارجی و بعضا ایرانی در این پلتفرم اعلام کرد و نوشت: انجمن تولیدکنندگان مستقل سینمای ایران از این توهین ابراز تاسف و انزجار می کند. اظهارات نایب رئیس پلتفرم نمایش خانگی نماوا اظهارات توهین آمیز این مدیر پلت فرم حاکی از عدم آگاهی، عدم توانایی در این زمینه، مدیریت اشتباه و عدم آگاهی از روش های تولید حرفه ای است.

روابط عمومی خانه سینما (انجمن سینمای ایران) نیز اعلام کرد که هیات مدیره این موسسه رسیدگی به صحبت های محمدحسن شنساز زاده را به شورای حراست خانه سینمای ایران ارجاع داده و در این شورا تصمیم گیری خواهد شد.

روابط عمومی انجمن صنفی بازیگران سینما نیز با صدور اطلاعیه ای ضمن محفوظ بودن حق برخورد قانونی با این اظهارات نوشت: این ناعادلانه و حامی از بالا به پایین چه نگاهی به کسانی دارد که وجود همین تریبون از وجودشان است. تشکیل شد؟ توجیه سوء مدیریت غیرحرفه ای با تهمت های بی ادبانه بیش از هر چیز زیر سؤال بردن هویت سازمانی است که متأسفانه اخلاق و ادب را فدای اهداف اقتصادی خود تحت عنوان فرهنگی و هنری می کند.

حواشی ایجاد شده در نهایت منجر به عذرخواهی این تریبون اکران فیلم و سریال در اطلاعیه ای شد که در بخشی از آن آمده است: «گروه نماوا ضمن پوزش از هنرمندان شریف و بزرگوار و جامعه اصناف سینمای ایران، بر تداوم یک دیدار دوستانه تاکید دارد. و رابطه محترمانه با سرمایه های گرانبهای سینمای ایران همچنان مهمترین سرمایه او خواهد بود.

اگرچه در زمان ساخت و اکران برخی از سریال های نمایشی مشکلاتی برای برخی از همکاران پیش آمده و برخی از سریال ها به دلیل سوء نیت علیرغم صرف هزینه های هنگفت پخش نشده است، اما بدیهی است که چنین مشکلاتی رایج نیست و مصاحبه اخیر نایب رئیس هیئت مدیره هیئت مدیره فقط باید یک واکنش باشد. او آن را یک مورد خاص دانست.

در ادامه این اتفاقات، اکنون شورای حفاظت از خانه سینما متشکل از سینماگران و حقوقدانان که زوایای مختلف این موضوع را بررسی می کرد، تصمیم به تعلیق عضویت و قطع همکاری سینماگران با آنها تا پایان سال ۱۴۰۴ را صادر کرد. .

در رای صادره ضمن محکومیت سخنان مذکور، آمده است: اصناف سینما اعضای خانه سینما حسب مورد نسبت به تعلیق عضویت و عدم همکاری با مذکور در کلیه امور سینمایی و بسترهای اکران خانگی و اکران خانگی اقدام نمایند. امور صنفی تا پایان سال ۱۴۰۴ هیئت سینما ریسخان ضمن محکومیت سخنان غیراخلاقی فوق تاکید می کند که حق شکایت فردی در محاکم قضایی برای سینماگران محفوظ است و این رای با عنایت به موازین قانونی و قانونی صادر و منتشر شده است. جنبه های صنفی جامعه سینما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا