ورزشی

۱۰۰ هزار نفر تماشاگر بازی تراکتور و سپاهان ؛ چرا شبکه سه پخش زنده نکرد؟

فارغ از تحلیل و تفسیر، اگر فوتبال را جزئی از رویداد فرهنگی جامعه بدانیم، تبریز تاریخ شایسته ای را نوشته است، هرچند شاید از سر لجاجت و تنگ نظری، قهرمان جام حذفی (لیگ برتر) نشد. ، اما تاریخ را اجتناب ناپذیر و نادیده گرفته شده است.

در این سال‌ها بسیاری از کسانی که همیشه چشمی به خودنمایی تبریز ندارند، سعی کرده‌اند این منطقه را شفاف‌تر و امن‌تر کنند، به‌ویژه تراکتور. شاید این نگاه یادآور کار سیاسی حول محور تراکتورسازی در اواخر دهه ۸۰ و اوایل دهه ۹۰ باشد. از زمانی که نویسنده تیتر «دود سیاسی از اگزوز تراکتور» زده، فضای سیاسی و اجتماعی تغییر کرده و تراکتور نیز به عرصه دیگری رفته است.

خوب و بد این دگرگونی را باید به ناظران تاریخ سپرد و مرور کرد که چه بودیم و چه هستیم؟! و در آنچه داشتیم و چه داریم فکر کنید! آنچه در این میان ثابت می ماند عرق ریختن و تعصب به اصول است.

اتفاقی که چند روز پیش در ورزشگاه یادگار جاودانه شد، لحظات و صحنه هایی داشت که هیچ دوربینی نمی تواند آن را ثبت کند و هیچ قلمی نمی تواند آن را توصیف کند. شاید برخی این حماسه را تکراری بدانند اما این تکرار آرزو و حسرت بسیاری است.

در یک سال اخیر این چهارمین حماسه خلق شده توسط علاقمندان بود و ورزشگاه یادگار گردهمایی بیش از ۱۰۰ هزار نفری از سراسر ایران و حتی خارج از مرزها را تجربه کرد. این تجمع بر این اساس است که ورزشگاه کمترین امکانات را برای پذیرایی از هواداران دارد، دلیلی جز عشق نیست. در سوی دیگر این حماسه نظم و امنیت بی نظیری وجود داشت که در ثبت شکوه و عظمت عاشقان نقش داشت.

بسیاری از تنگ نظران به وقوع امری در این اجتماع چشم دوخته بودند تا به نیزه بزنند و عصبانی شوند و طمع فروخورده خود را خالی کنند.

تدبیری که در این سال ها در نهادهای تصمیم گیر استان حاکم شده است، خوشبختانه عرصه را به روی آن گروه کوته فکر و اصولگرا بسته است و تبریز و آذربایجان همچنان در این روزگار سخت ایرانی جذاب و خودنمایی می کنند. فوتبال.

مصداق بارز این سیاست و نگاه تنگ نظرانه رسانه هایی است که عنوان «ملی» را یدک می کشند. اگرچه از این نگاه پر از تبعیض و بی کفایتی تعجب نمی کنیم، اما این سوال بی پاسخ تکرار می شود که چرا بازی دیروز تراکتور و سپاهان از شبکه سه سیما پخش نشد؟!

بدون شک وقتی بیش از ۱۰۰ هزار نفر برای تماشای یک مسابقه به ورزشگاه می آیند، این بازی نیز میلیون ها بیننده تلویزیونی دارد. هیچ توجیه و بهانه ای وجود ندارد و برخلاف پیش بینی بدخواهان و بدخواهان، هیچ اتفاق غیرعادی و اخلاقی رخ نداده است، هیچ چیز، نمایشی باشکوه. همه شاهد ادای احترام به رهبران دینی و شهدا و شخصیت های وطن پرست بودند.

از منظر رسانه ملی، بازی لیگ عربستان که تا سال گذشته کشور دشمن محسوب می شد، از بازی تیم های هوادار تبریز و اصفهان که هر دو از منطقه «ایران» هستند، اهمیت بیشتری پیدا می کند. و دارای تمدن و تاریخ است. ضرب المثل معروف چرا مرغ همسایه غاز است؟ در واقع، در هیچ برهه ای از تاریخ، کسی اینقدر مصمم نبوده که وحدت و انسجام ملی را برهم بزند.

ای کاش عظمت آذربایجان را باور می کردند و اینگونه تبعیض نمی کردند تا بهانه به دست نااهلان نیفتد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا