ترندهای روز

۱۰ تأثیر عجیب DNA نئاندرتال‌ها روی سلامت انسان امروزی

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

حدود دو درصد از ژنوم انسان امروزی ما حاوی DNA نئاندرتال است. این DNA به ده روش می تواند بر سلامت ما تأثیر بگذارد که به بررسی آنها می پردازیم.

دویست و پنجاه هزار سال پیش، اجداد اکثر مردم مدرن امروزی، مناطق اروپا، آسیا و آفریقا را ترک کردند و به مناطق سردتر شمالی رفتند. در آنجا، آنها با نزدیکترین خویشاوندان انسانی ما – نئاندرتال ها – روبرو شدند. طی هزاران سال بعد، دی نئاندرتال ها با دی این مهاجران ترکیب شدند و به عنوان یک میراث ژنتیکی به ما رسیدند.

امروزه می دانیم که حدود ۲ درصد از ژنوم انسان های امروزی از نئاندرتال ها می آید. به لطف اکتشافات فسیلی و پیشرفت در فناوری‌های توالی‌یابی ژنوم، دانشمندان اکتشافات زیادی در مورد دی انجام داده‌اند. آنها دریافتند دی نئاندرتال ها از ۱۰ طریق بر سلامت ما تأثیر گذاشته اند. این شامل:

۱- خطر آلرژی

در سال ۲۰۱۶، دانشمندان ژن‌های نئاندرتال را در برخی از انسان‌های مدرن کشف کردند که پروتئین‌های خاص مرتبط با آلرژی را کد می‌کنند. به عبارت دیگر، این پروتئین ها می توانند پاسخ سیستم ایمنی به عوامل بیماری زا را تحریک کنند. بنابراین ژن های منتقل شده از نئاندرتال ها می تواند خطر ابتلا به بیماری های آلرژیک را افزایش دهد.

انسان های امروزی انواع ژنی را از نئاندرتال ها در خانواده ای از پروتئین ها به نام “TLR” به ارث برده اند که در سطح سلول ها یافت می شوند و نقش مهمی در ایمنی بدن دارند. در واقع آنها اولین خط دفاعی بدن در برابر عوامل بیماری زا هستند. TLR ها به میکروب های مهاجم متصل می شوند و سیستم ایمنی را برای واکنش تحریک می کنند.

دانشمندان دریافته‌اند افرادی که نسخه‌هایی از ژن TLR را از نئاندرتال‌ها به ارث برده‌اند ممکن است بیشتر مستعد ابتلا به بیماری‌های آلرژیک باشند. این می تواند به این دلیل باشد که این گیرنده ها بیش از حد هوشیار هستند و احتمالاً نسبت به آلرژن ها بیش از حد واکنش نشان می دهند.

۲- ژن های نئاندرتال و حساسیت به درد

همچنین ممکن است برخی از افراد به درد ناشی از سوراخ کردن اشیای تیز پوست حساس تر شوند. یک مطالعه در سال ۲۰۲۳ در مجله “Communications Biology” نشان داد که افرادی در آمریکای لاتین که دارای هر یک از سه نوع ژن به نام “SCN9A” هستند، نسبت به درد اجسام تیز حساسیت بیشتری دارند. ژن SCN9A سیگنال دهی مرتبط با درد را افزایش می دهد. این نوع ژن بیشتر در افرادی با اجداد مشترک بومیان آمریکا یافت شد.

کاوستوب آدیکاری، یکی از نویسندگان ارشد این مطالعه که متخصص ژنتیک آماری در دانشگاه کالج لندن است، در توضیح این موضوع گفت: حساسیت بدن انسان به درد با ژن های خاص طبیعی است. منطقی است که اگر یک پارامتر مهم در زندگی انسان، مانند درد، شانس بیشتری برای بقا به ما بدهد، به طور تکاملی از اجداد ما منتقل می‌شود.»

یافته‌ها فقط به حساسیت‌های درد معمولی اشاره دارد، نه درد مزمن. درد مزمن دردی است که بیش از دو یا سه ماه طول بکشد.

۳- نئاندرتال ها و دیابت نوع ۲

مطالعات در جهت انتقال ژن از نئاندرتال ها به انسان مدرن نشان داده است که مکزیکی ها و دیگر آمریکایی های لاتین ممکن است بیش از دیگران در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ باشند. بخشی از این افزایش احتمال عفونت ناشی از یک جهش ژنی است که از نئاندرتال ها به نام “SLC16A11” منتقل شده است.

SLC16A11 در متابولیسم اسیدهای چرب نقش دارد. اسیدهای چرب احتمالا نقش مهمی در ایجاد دیابت نوع ۲ دارند. دیابت نوع ۲ با سطح بالای گلوکز یا قند خون مشخص می شود. این نوع دیابت در واقع شایع ترین نوع دیابت است.

۴- حساسیت به نور خورشید و ریزش مو

بر اساس مطالعه ای که در سال ۲۰۲۱ در مجله “Nature Communications” منتشر شد، برخی از گونه های ژن نئاندرتال با خطر بالاتر ریزش مو و آفتاب سوختگی در انسان مدرن مرتبط هستند.

جان کاپرا، یکی از نویسندگان این مطالعه به همراه گروه تحقیقاتی خود دریافتند که از ۱۷ ژن نئاندرتال مرتبط با طاسی، ۱۵ ژن مستقیماً بر ریزش مو تأثیر می گذارند. محققان همچنین دریافتند که نئاندرتال‌های دینی احتمالاً می‌توانند افراد را نسبت به نور خورشید حساس‌تر کنند. به گفته کاپرا، این ویژگی در زمان های قدیم به عنوان یک ویژگی خوب در نظر گرفته می شد زیرا مردم می توانستند از نور محدود خورشید در عرض های جغرافیایی بالا حداکثر استفاده را ببرند.

یک مطالعه جداگانه در سال ۲۰۱۷ به طور مشابه نشان داد که حدود ۶۶ درصد از اروپایی ها دارای گونه ای از ژن نئاندرتال هستند که با افزایش خطر آفتاب سوختگی در دوران کودکی مرتبط است.

۵- افزایش خطر ابتلا به کرونا

در طول همه‌گیری ویروس کرونا، دانشمندان به اطلاعات جدیدی در مورد چگونگی دریافت نئاندرتال‌ها بر سلامت انسان دست یافتند. در مطالعه‌ای که در سال ۲۰۲۰ در مجله “Nature” منتشر شد، آنها دریافتند که یکی از ژن‌های نئاندرتال که ۱۶ درصد اروپایی‌ها و ۵۰ درصد جنوب آسیا حامل آن هستند، می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های عفونی شدید مانند کرونا را افزایش دهد.

در همین حال، در مطالعه دیگری که در سال ۲۰۲۱ انجام شد، دانشمندان دریافتند که ژن دیگری می تواند نیاز افراد را به مراقبت ویژه پس از ابتلا به بیماری های عفونی کاهش دهد.

۶- اعتیاد به نیکوتین با وجود ژن های نئاندرتال

انواع ژن نئاندرتال ممکن است بر توانایی ما برای ترک سیگار تأثیر بگذارد. مطالعه ای که در سال ۲۰۱۶ در ژورنال “ساینس” منتشر شد، نشان می دهد که افراد با اصل و نسب اروپایی که دارای جهش خاصی از ژن نئاندرتال به نام “SLC6A11” هستند نسبت به افرادی که این ژن را ندارند بیشتر به نیکوتین وابسته هستند. SLC6A11 در واقع پروتئینی را رمزگذاری می کند که در انتقال سیگنال ها بین قسمت های مختلف مغز نقش دارد.

دانشمندان بر این باورند که چون نئاندرتال‌ها از تنباکو استفاده نمی‌کردند، این ژن احتمالاً در زمان آنها نقش متفاوتی در بدن داشته و در طول زمان تکامل یافته و تأثیر کاملاً متفاوتی داشته است.

۷- باروری

در سال ۲۰۲۰، مطالعه‌ای که در مجله «بیولوژی مولکولی و تکامل» منتشر شد، نشان داد که تقریباً از هر سه زن در اروپا یک زن حامل نوعی از ژن نئاندرتال است که با افزایش باروری مرتبط است. این ژن همچنین می تواند احتمال خونریزی در ماه های اول بارداری و سقط جنین را کاهش دهد.

به طور خاص، این زنان گیرنده های هورمون جنسی پروژسترون را از نئاندرتال ها به ارث برده اند. در زنان، پروژسترون به آماده سازی پوشش داخلی رحم برای لانه گزینی احتمالی تخمک بارور شده در طول تولید مثل کمک می کند. اگر لقاح موفقیت آمیز باشد، پروژسترون از رشد اولیه جنین نیز حمایت می کند.

۸- خطر افسردگی با وجود ژن های نئاندرتال

به طور کلی، NE های دی نئاندرتال کمتر در قسمت هایی از ژنوم که در مغز نقش دارند، یافت می شوند. در این میان به عنوان مثال می توان به ژن های مربوط به عملکردهای شناختی اشاره کرد. با این حال، یک مطالعه در سال ۲۰۱۶ که در مجله Science منتشر شد نشان داد که دانشمندان از انواع دی نئاندرتال ها کشف کرده اند که با اختلالات دوقطبی مانند افسردگی مرتبط است.

نویسندگان در مقاله خود این فرضیه را مطرح کردند که مشخص نیست چرا انسان های امروزی این ژن ها را حفظ کرده اند، اما در هر صورت، از دیدگاه تکاملی، می توان آن را به قرار گرفتن در معرض نور خورشید مرتبط کرد. در این مقاله، نویسندگان پیشنهاد کردند که در انسان‌های امروزی، خطر افسردگی تحت تأثیر سطوح نور است و گونه‌های ژن نئاندرتال با محافظت در برابر نور خورشید مرتبط هستند.

۹- خطر ابتلا به بیماری وایکینگ

انواع ژن های به ارث رسیده از نئاندرتال ها ممکن است خطر ابتلا به اختلال دستی به نام بیماری وایکینگ یا دوپویترن را افزایش دهند. در این بیماری دست فرد دچار انقباضات شدید می شود.

بیماری وایکینگ زمانی رخ می دهد که بافت زیر پوست کف دست ضخیم شده و انعطاف پذیری کمتری پیدا کند. این امر می تواند باعث سفت شدن و خمیدگی یک یا چند انگشت شود. بیماری Bicester در کشورهای شمال اروپا که در آن گروهی از مردم به نام وایکینگ ها زندگی می کردند شایع تر است.

در یک مطالعه در سال ۲۰۲۳، دانشمندان ۶۱ ژن مرتبط با افزایش خطر ابتلا به بیماری دوپویترن را یافتند که سه مورد از آنها از نئاندرتال ها بود.

۱۰- خطر ابتلا به بیماری های خود ایمنی

ژن‌های مرتبط با ایمنی به ارث رسیده از نئاندرتال‌ها نیز ممکن است در ایجاد بیماری‌های خودایمنی نقش داشته باشند. در این حالت، سیستم ایمنی بدن به اشتباه به سلول های خود حمله می کند.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۴ که در ژورنال “Nature” منتشر شد نشان داد که برخی از انواع ژن های نئاندرتال در انسان مدرن با خطر ابتلا به دو اختلال مزمن مرتبط است: لوپوس که بسیاری از قسمت های بدن از جمله مفاصل، پوست و کلیه ها را تحت تاثیر قرار می دهد. و همچنین بیماری کرون که یک بیماری همراه با التهاب روده است.

محققان یک نوع ژن مرتبط با لوپوس را در حدود ۱۰ درصد از اروپایی ها و کمتر از ۱ درصد از آسیای شرقی پیدا کرده اند. این در حالی است که تقریباً ۲۶ درصد از اروپایی ها و ۸ درصد از آسیای شرقی دارای نوعی ژن مرتبط با بیماری کرون هستند.

به این ترتیب می توان نتیجه گرفت که دی نئاندرتال ها برای سلامتی انسان مهم هستند. شاید برخی از حساسیت ها و بیماری هایی که در طول زندگی با آن ها مواجه می شویم، ناشی از انتقال ژن های نئاندرتال به ما باشد.

منبع: دیجیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا