ترندهای روز

۱۰ سریال ترکی جذاب نتفلیکس که باید حتماً ببینید؛ از «پرواز پرنده» تا «چیز دیگری است»

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

اگرچه در سال های اخیر به دلیل ظهور پدیده استریمینگ و همچنین جهانی شدن، درام ها و محتوای بین المللی محبوبیت فزاینده ای پیدا کرده اند، اما سریال های ترکی یا ترکی یکی از بزرگترین و مهم ترین برندگان این عرصه جدید بوده اند. ترکیه در سال‌های اخیر فیلم‌های پرمخاطبی به‌ویژه با آثار فیلم‌سازانی چون نوری بیلگه جیلان داشته است، اما درام‌های تلویزیونی ترکیه در سراسر خاورمیانه و جهان عرب محبوبیت بیشتری دارد و حتی در اروپا و آمریکا نیز رواج پیدا کرده است. شکی نیست که ایرانی ها نیز سریال های درام و عاشقانه ترکی را به صورت گسترده تماشا می کنند. اما تماشای سریال های ترکی به ایرانی ها محدود نمی شود و در حال حاضر سریال های ترکی در سراسر دنیا تماشا می شود.

علیرغم اینکه زبان ترکی تنها در ترکیه و برخی کشورهای همسایه مانند آذربایجان رایج است یا حداقل شناخته شده است، موانع زبانی و فرهنگی این زبان به راحتی برطرف می شود. از ملودرام های پرتنش گرفته تا درام های تاریخی حماسی که پر از اکشن و مبارزه هستند، این درام های ترکی نامی برای خود دست و پا کرده اند.

اگرچه مخاطبان ایرانی سال هاست که می توانستند سریال های ترکی را با دوبله فارسی تماشا کنند، اما تا همین اواخر یافتن آنها با زیرنویس انگلیسی برای مخاطبان انگلیسی زبان سخت بود. اما با توجه به محبوبیت بالای سریال های ترکی، پلتفرم هایی مانند نتفلیکس به آن ها توجه کرده اند و رفته رفته حضور سریال های ترکی در این پلتفرم برای مصرف مخاطب را افزایش داده اند. از آنجایی که تولیدات نتفلیکس از نظر کیفیت برتر و بهتر از سریال های دیگر شبکه ها و استریمرها هستند، در ادامه این مقاله قصد داریم شما را با ۱۰ سریال ترکی برتر نتفلیکس که حتما باید تماشا کنید آشنا کنیم.

۱۰- As the Crow Flies (2022-تاکنون)

این سریال که در ترکی با نام Kuş Vülüsu و در فارسی با نام پرواز پرنده شناخته می‌شود، سریالی است که در سال ۲۰۲۲ منتشر شد و نشان می‌دهد وقتی وسواس به سطحی ناسالم و شدید می‌رسد چه اتفاقی می‌افتد. شخصیت اصلی این سریال زن جوانی است که از طرفداران پر و پا قرص یک مجری خبر است، اما تصمیم می گیرد وسواس خود را به سطحی بی سابقه برساند. او موفق می شود خود را به جایی برساند که بتواند با این مجری خبر کار کند، اما وقتی به آنچه می خواهد می رسد، متوجه می شود که هر کاری که برای رسیدن به اینجا انجام داده نتیجه معکوس داشته است. .

سریال ترکی «پرواز پرنده» به خاطر داستان خاصی که دارد شناخته نمی شود، زیرا گاهی اوقات می تواند بسیار کلیشه ای و قابل پیش بینی باشد، اما بازی بازیگران سناریوی سریال را تقویت می کند. تمامی بازیگران این سریال بسیار خوب بازی کرده اند و با وجود ضعف های داستانی، سریال از کیفیت بالایی برخوردار است.

۹- باشگاه (۲۰۲۱-۲۰۲۳)

فصل دوم سریال ترکی کولوپ در سال ۲۰۲۳ پخش شد، اما این سریال اصلی نتفلیکس دو سال زودتر یعنی در سال ۲۰۲۱ منتشر شد. داستان این سریال ترکی در دهه ۱۹۵۰ در استانبول روایت می شود و درباره شخصیت اصلی به نام ماتیلدا است. یک جنایتکار و یهودی سابق با ریشه اسپانیایی که برای رفتن به اسرائیل آماده می شود. اما وقتی ماتیلدا متوجه می‌شود که دخترش در مشکل است، در یک کلوپ شبانه مشغول به کار می‌شود که او را در مقابل برخی از قدرتمندترین افراد شهر قرار می‌دهد.

شخصیت اصلی سریال کلوپ متعلق به یک اقلیت قومی و مذهبی در ترکیه است که این نوع سریال های تلویزیونی را به نمایشی از شخصیت های ناشناخته تبدیل کرده است. کلوپ از مطرح کردن موضوعاتی مانند سیاست که سایر درام های ترکیه از آن اجتناب می کنند ترسی ندارد و اگر کسی به این نوع داستان های تاریخی علاقه مند باشد، تماشای این سریال بسیار لذت بخش و جذاب خواهد بود.

۸- نیمه شب در کاخ پرا (۲۰۲۲ تا کنون)

تاکنون تنها یک فصل از Pera Palas’ta Gece Yarısı ساخته شده است و فصل دوم در زمان نگارش این مقاله در اواسط فیلمبرداری قرار دارد، اما باید بدانید که این سریال ترکی داستان بسیار جالبی دارد. . شخصیت اصلی این سریال ترکی یک روزنامه نگار یتیم است که در حال نوشتن مقاله ای درباره هتل پرا پالاس است و وقتی از زن جوانی که در دهه ۱۹۱۰ مرتکب یک عمل قهرمانانه شده است مطلع می شود، در میانه تحقیقات خود متوجه می شود. که یکی از اتاق های هتل در واقع مجرای ورود به گذشته است. وقتی به رختخواب می رود، در سال ۱۹۱۹ خود را در استانبول می بیند، دنیایی کاملاً متفاوت از امروز.

نیمه شب در عمارت پرا به عنوان یک سریال ترکی تاریخی درباره سفر در زمان، باورنکردنی است. این سریال ترکی یکی از بهترین سریال های ترکی دهه ۱۹۱۰ و ۱۹۲۰ ترکیه است و داستانی بسیار خوش ساخت و قوی دارد. اگرچه داستان سریال در ابتدا کمی دور از ذهن و سنگین به نظر می رسد، اما این سریال ترکی نتفلیکس به سرعت جایگاه خود را پیدا کرده و پس از چند قسمت اول، مخاطب را به خود جذب می کند.

۷- از چه کسی فرار می کردیم؟ (۲۰۲۳)

سریال ترکی از کجا فرار می کردیم؟ (Biz Kimden Kaçiorduk Anne?) در سال ۲۰۲۳ منتشر شد و موضوع آن به معنای واقعی کلمه همان چیزی است که در عنوان سریال می بینید. مادر و دختری در حال فرار زندگی می‌کنند و از هتلی به هتل دیگر می‌روند، اما دختر نمی‌داند چرا مادرش آنها را از جایی به مکان دیگر می‌برد. همانطور که معلوم است، مادرش دلایل خاص خود را دارد، اما تمام مینی سریال طول می کشد تا حقیقت پشت وضعیت فعلی آنها را کشف کند.

داستان سریال ترکی از کجا فرار می کردیم؟ این سریال حول یک راز می چرخد ​​و یکی از جذاب ترین جنبه های این سریال نتفلیکس بحث آن درباره جامعه مردسالار در ترکیه است. اگرچه ممکن است داستان این سریال برای برخی جذاب و برای برخی کلیشه ای باشد، اما این سریال ترکی است که ارزش حداقل یک بار دیدن را دارد.

۶- شهماران (۱۳۹۲-تاکنون)

سریال Şahmaran که در سال ۲۰۲۳ در نتفلیکس منتشر شد یک سریال ترکی است که نام آن از موجودی افسانه ای به همین نام گرفته شده است. زن جوانی با ناپدید شدن مرموز پدربزرگش دست و پنجه نرم می کند و برای مقابله با او به آدانا می رود. اما در راه با یک مار آشنا می شود که به افسانه های عامیانه و پادشاهان اعتقاد دارد. این دختر اگرچه به این افسانه ها اعتقادی ندارد اما می فهمد که در پس داستان شاهماران حقیقتی نهفته است.

برای کسانی که شاید با فولکلور ترکی و ایرانی آشنایی نداشته باشند، این سریال ترکی می تواند دریچه ای مناسب برای ورود به چنین فرهنگ غنی باشد. این داستان به دلیل تلفیق دنیای معاصر و فولکلور بسیار جالب است و در حین تماشای آن لحظات خوشی را تجربه خواهید کرد.

۵- خود دیگری (۲۰۲۲ تا کنون)

در سریال ترکی Zeytin Agaci سه دوست تصمیم می گیرند به شهر Ayalik که در ساحل غربی ترکیه و روبروی یونان قرار دارد سفر کنند. در آنجا قصد دارند خود را از هر درد و رنجی از نظر روحی و عرفانی شفا دهند، زیرا همه آنها تا حدی با تروما روبرو هستند. بخشی از این آسیب به نسل آنها مربوط می شود، جایی که یکی از شخصیت ها با این دوراهی مواجه می شود که خانواده اش تحت تاثیر تبادل جمعیت بین یونان و ترکیه در دهه ۱۹۲۰ قرار گرفته است.

داستان پشت پرده خودی، از نظر نحوه برخورد با موضوعات حساسی که امروز در بحث های اصلی ترکیه مطرح نمی شود، گاهی به شدت جذاب و دیدنی است. در کشوری که در قرن اخیر با تغییرات و آسیب های زیادی مواجه شده است، سریال هایی مانند Self-Other بیش از هر زمان دیگری مورد نیاز است.

۴- فاطما (۲۰۲۱-تاکنون)

در سریال فاطمه، یک خانم نظافتچی ساده پس از ناپدید شدن همسرش دچار یک سری عواقب باورنکردنی و ناخوشایند می شود. در حالی که فاطمه سعی می کند بفهمد چه اتفاقی برای شوهرش افتاده است تا زندگی سابق خود را بازگرداند، در این راه دست به قتل می زند. فاطمه متوجه می شود که افشای این قتل می تواند زندگی او را نابود کند، بنابراین برای سرپوش گذاشتن بر جنایاتی که مرتکب شده، بیش از پیش دست به جنایت می زند.

اگرچه برخی ممکن است به طور کلی درام را برای داستان های خود رد کنند، به خصوص در مورد داستان های عاشقانه، داستان سریال ترکی فاطمه برای یک ژانر ترکی منحصر به فرد است. این سریال خوش‌نویس و خوش‌بازی، سریالی کمتر شناخته شده از نتفلیکس است که سزاوار شناخت بیشتری در صحنه جهانی است، هرچند مخاطبان ایرانی به خوبی با آن آشنا هستند.

۳- خیاط (۲۰۲۳)

در طول سه فصل که همگی در سال ۲۰۲۳ منتشر شد، سریال خیاط (ترزی) پر از درام و پر از شایعات و دردسر است. شخصیت اصلی این سریال یک خیاط معروف ترکیه ای است که برای ساخت لباس عروس برای نامزد بهترین دوستش استخدام می شود، اما با این کار رازهای زیادی در شرف فاش شدن است. این سریال همچنین به بیماری‌های روانی و تفاوت‌های بین خانواده‌ها و افراد می‌پردازد و آن را به گزینه‌ای ایده‌آل برای کسانی تبدیل می‌کند که به دنبال تغییری بی‌نظیر در درام‌های کلیشه‌ای ترکی هستند.

خیاط می‌تواند غیر متعارف باشد، اما مخاطب را درگیر و مشتاق داستان‌های بیشتر نگه می‌دارد – و به همین دلیل است که فصل‌های بیشتری از این سریال به سرعت منتشر می‌شوند. گاهی اوقات، این یک سریال تلویزیونی است که حتی به دلیل فیلمبرداری آن بیشتر شبیه یک فیلم است که تجربه تماشا را از ابتدا تا انتها جذاب تر می کند.

۲- The Gift (2019-2021)

بازیگر معروف ترکیه ای برنست در سریال ترکی Atiye که در سال ۲۰۱۹ از نتفلیکس منتشر شد به ایفای نقش پرداخته است و از آن زمان تا کنون این سریال به مدت سه فصل ادامه داشته و تایید شده که فصل سوم فصل پایانی آن خواهد بود. ساعت در این سریال کارت هدیه ای را بازی می کند که همیشه بدون اینکه معنی آن را بداند نمادی برای باروری ایجاد می کند. به عنوان یک نقاش و معلم، در یکی از نمایشگاه های هنری آتیه، یک باستان شناس اثر هنری را کشف می کند که دقیقاً همان نمادی است که عطیه سال ها نقاشی می کند.

اگرچه آتیه ممکن است تا فصل سوم جذابیت خود را برای برخی از بینندگان از دست بدهد، اما این سریال ترکی به دلیل موفقیت در ترکیب عناصر فانتزی با داستان و جذابیتش مورد تحسین قرار گرفته است. این سریال با بازیگرانی که واقعاً خوب بازی می کنند مخاطب را جذب می کند، حتی اگر در ابتدا به آن علاقه نداشته باشید. در واقع با شروع تماشای این سریال دیگر نمی توانید تماشای آن را متوقف کنید.

۱- Ethos (2020)

سریال چیز دیگری است (Bir Başkadır) که در سال ۲۰۲۰ منتشر شد، در شهر زیبای استانبول، پایتخت ترکیه روایت می شود. قهرمان این سریال مریم نام دارد که به عنوان نظافتچی کار می کند و وضعیت سلامتی اش خوب نیست، زیرا اخیراً بارها بیهوش شده است. او نزد روان درمانگری با پیشینه خانوادگی متفاوت می رود – مریم از خانواده ای محافظه کار است که نه پول زیادی دارد و نه تحصیلات – و این با جهان بینی او در تضاد است. این سریال با تجربیات مریم عمیق‌تر به جامعه معاصر ترکیه می‌پردازد.

شخصیت‌های زیادی در Taropod سریال ترکی Is Something Else گنجانده شده است، که آن را به تصویری منحصر به فرد از آنچه ترکیه امروزی به نظر می‌رسد تبدیل می‌کند. از یک خانواده کرد گرفته تا دختری که به اطرافیان خود وانمود می کند که همجنس گرا نیست، بعد از دیدن سریال هایی مانند این سریال ترکی بحث های زیادی برای مطرح شدن وجود دارد و در عین حال بحث تنوع در ترکیه مطرح می شود. .

منبع: روزیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا