اخبار اقتصاد ایران

۱۰ عدد مهم بودجه ۱۴۰۴؛ عزم دولت به افزایش قیمت بنزین است؟!

لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ توسط مسعود مزکیان رئیس جمهور تقدیم مجلس شد. بر این اساس لایحه بودجه سال آینده مانند بودجه سال جاری انقباضی است و فروش نفت در بودجه نیز مانند سال گذشته دیده می شود.

افق میهن به نقل از دنیای اقتصاد، لایحه بودجه ۱۴۰۴ روز پیش توسط مسعود بیزیکیان رئیس جمهور تقدیم مجلس شد. بر این اساس لایحه بودجه سال آینده مانند بودجه سال جاری انقباضی است و فروش نفت در بودجه نیز مانند سال گذشته دیده می شود. اما آنچه مورد انتقاد نمایندگان قرار گرفته و احتمالاً در صحن علنی مجلس دستخوش تغییراتی می شود، افزایش حقوق کارمندان است که در لایحه بودجه ۱۴۰۴ مانند امسال ۲۰ درصد دیده شده است. از سوی دیگر، آن طور که نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه می گوید، درآمدهای مالیاتی در بودجه ۱۴۰۴ نسبت به امسال ۳۹ درصد افزایش داشته است. همچنین اگرچه افزایش قیمت بنزین در لایحه لحاظ نشده است اما نمایندگان می گویند دولت بنزین را افزایش خواهد داد.

اعداد کلیدی بودجه

مهرداد لاهوتی نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به ارقام بودجه اشاره کرد و گفت: منابع و مصارف بودجه ۱۴۰۴ به ۱۱ هزار و ۸۰۰ همات افزایش یافته است. ۶ هزار و ۴۰۰ همت بودجه منابع عمومی دولت با درآمد ویژه است. ۴۲۰ هزار میلیارد تومان درآمد ویژه در نظر گرفته شده است. بودجه شرکت های دولتی که سال گذشته ۳۷۰۰ همات بود امسال به ۵۴۰۰ همات افزایش یافته است.

وی ادامه داد: افزایش حقوق در لایحه بودجه ۱۴۰۴ معادل ۲۰ درصد در نظر گرفته شده و سقف معافیت مالیاتی حقوق کارکنان دولت دو برابر شده است.

پارسال ۱۲ میلیون تومان بود و امسال ۲۴ میلیون تومان. معافیت مالیاتی برای اشخاص حقیقی تا سقف ۲۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و مابقی به تناسب در نظر گرفته شده است.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: در بودجه سال آینده ۲ میلیارد یورو واردات خودرو با تعرفه ۱۰۰ درصدی خواهیم داشت. برای تعدیل حقوق بازنشستگان در سال جاری ۶۰ همات در نظر گرفته شد و ۱۰۶ همات در سال آینده پیش بینی می شود. همچنین حدود ۱۵۵ میلیارد تومان برای پاداش پایان خدمت کارکنان پیش بینی شده است.

وی تاکید کرد: بودجه کالاهای اساسی امسال ۱۸ میلیارد دلار بوده که این رقم کاهش یافته و ۱۲ میلیارد دلار پیش بینی شده است. تورم حدود ۳۰ درصد و رشد اقتصادی حدود ۳.۵ درصد است. همچنین پایه ارزی ورودیه ۵۵ هزار تومان است. پیش بینی می شود حدود یک میلیون و ۳۳۰ هزار بشکه نفت صادر شود که البته ۴۲۰ هزار بشکه برای نیروهای مسلح در نظر گرفته شده است که حدود یک میلیون و ۷۵۰ هزار بشکه صادرات نفت برآورد می شود. این در حالی است که درآمد حاصل از فروش نفت نسبت به سال گذشته افزایشی نداشته و ۵۸۳ حمت در نظر گرفته شده است.
لاهوتی درباره مالیات در بودجه ۱۴۰۴ نیز گفت: مالیات در بودجه ۱۴۰۳ حدود ۱۲۲۲ هزار میلیارد تومان بوده که در بودجه سال ۱۴۰۴ معادل ۱۷۰۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده که ۳۹ درصد افزایش داشته است. فروش ملک که ۶۲ همات بوده به ۲۵ همت کاهش یافته است. همچنین در بودجه حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان برای تهاتر اموال پیش بینی شده است.

وی درباره قیمت ارز در بودجه نیز خاطرنشان کرد: قیمت ارز در محاسبه به دست می آید و دولت قیمت ارز را ۲۸۵۰۰ اعلام کرد اما باید در محاسبات به دست آید.

این نماینده مجلس با انتقاد از افزایش ۳۹ درصدی مالیات گفت: خوب است به سمت وصول فرار مالیاتی برویم. اما اگر این عدد را مشخص کنیم و سازمان های مالیاتی موظف به وصول آن باشند، پرداخت آن برای مردم سخت می شود. لاهوتی به احتمال افزایش قیمت بنزین اشاره و تاکید کرد: اراده دولت افزایش قیمت بنزین است. پیش بینی می شود که تورم معادل قیمت بنزین افزایش یابد اما امیدواریم این اتفاق نیفتد. همه چیز در بودجه گنجانده نشده است اما من موافق افزایش قیمت بنزین نیستم چون خودرو را به افرادی با سرانه مصرف بالا می دهیم و از طرفی می خواهیم بنزین را افزایش دهیم! باید راه حل های دیگری پیدا کرد.

وی در خصوص اینکه آیا در بودجه ۱۴۰۴ مشوق های مالیاتی برای تولیدکنندگان در نظر گرفته شده است، گفت: برای شرکت های دانش بنیان معافیت هایی در نظر گرفته شده است. اما این معافیت ها کم هستند.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پاسخ به اینکه درآمدهای بودجه چقدر واقعی است، خاطرنشان کرد: اگر قصد دولت افزایش قیمت بنزین باشد قابل وصول نیست و فروش نفت پیش بینی شده مشکل است. در بودجه همچنین کل درآمد مالیاتی را ۳۹ درصد افزایش دادند که رقم سنگینی است.

بودجه یکپارچه

حسینعلی حاجی دلیگانی، عضو کمیسیون ۹۰ مجلس نیز اظهار داشت: گزارشی که رئیس جمهور هنگام تحویل بودجه به مجلس داد، گزارش خوبی بود. بودجه واحد و خزانه های متعدد در کشور وجود ندارد. همچنین دانستن میزان واریز به صندوق توسعه و مجوزی که رئیس جمهور فرمودند از رهبری گرفته، خوب بود. به نظر می رسد دولت اراده ای برای تنظیم و یکپارچه سازی بودجه دارد. اگر بودجه یکپارچه باشد باید منابع و هزینه ها را با هم مقایسه کرد و اتفاق خوبی بود. این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: بودجه سال ۱۴۰۴ انقباضی است.

تدوین بودجه با توجه به شرایط منطقه

همچنین احمد فاطمی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به اینکه بودجه سال ۱۴۰۴ با توجه به شرایط خاص کشور و شرایط منطقه ای و بین المللی بسته شده است، گفت: بودجه سال ۱۴۰۴ بسته شده است. دولت سعی کرده درآمدها را واقعی ببیند تا کسری بودجه را به حداقل برساند. وی ادامه داد: در برنامه هفتم رشد اقتصادی ۸ درصد در نظر گرفته شده است که قابل دستیابی است اما برای رسیدن به این رقم باید بودجه به گونه ای باشد که بسترها و مقدمات لازم را فراهم کند و از جمله باید مشخص شود. وظیفه FATF . یعنی باید موضوع روابط عادی و مبادلات پولی با دنیا حل شود زیرا اگر بخواهیم به رشد ۸ درصدی برسیم نیازمند سرمایه گذاری خارجی و جذب سرمایه ایرانیان مقیم خارج هستیم. باید به نارضایتی بانک ها پایان دهیم. ما باید قوانین سختگیرانه و شفاف را در مالیات اجرا کنیم. زیرا گرفتن مالیات به دهک های پایین و مالیات از حقوق و دستمزد هنر نیست. در این راستا باید به سمت شفافیت شرکت های دولتی، غول های بزرگ اقتصادی و دانه های بزرگ برویم.

این نماینده مجلس به نقاط ضعف بودجه اشاره کرد و تاکید کرد: در حقوق و دستمزد، میزان افزایش برای بازنشستگان ۲۰ درصد و میانگین کارگران ۲۸ درصد است که متناسب با تورم نیست و مجلس تلاش خواهد کرد. تغییرات در این در کمیسیون تلفیق. ایجاد بخش

وی در خصوص اینکه آیا در بودجه ۱۴۰۴ مشوق های مالیاتی برای تولیدکنندگان در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: برای حوزه تولید معافیت هایی در نظر گرفته شده که کافی نیست و در کمیسیون تلفیق بیشتر به آن خواهیم پرداخت.

فاطمی در خصوص احتمال افزایش قیمت بنزین گفت: باید با همکاری و کار کارشناسی چاره ای اندیشید و به عنوان مثال یارانه بنزین را به کد ملی اختصاص دهیم. ابتدا باید بسترها و زیرساخت ها را فراهم کنیم تا مردم قانع شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا