ترندهای روز

۱۰ مکان باستانی که هنوز شگفتی آفرین است

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

مکان هایی مانند دریای مرده و پارتنون بسیار شناخته شده و شلوغ هستند. این امر باعث می شود اکتشافات در مکان های معروفی مانند آنها و حتی با کاوش های باستان شناسی، یک اتفاق ویژه باشد.

به گزارش «ایران تحلیل»؛ در سال‌های اخیر، چندین یافته منحصربه‌فرد در این مقوله آشکار شده است، از جمله کشف یک معبد افسانه‌ای در مکزیک و اثبات یک رویداد عجیب رای‌گیری در آتن.

۱۰ غار دریای مرده

باستان شناسان اخیرا از غاری مشرف به دریای مرده بازدید کردند. هدف آنها عکاسی از یک کتیبه باستانی در داخل یک غار تقریباً غیرقابل دسترس بود، اما اصرار آنها زمانی نتیجه داد که چیزی غیرمنتظره را کشف کردند. در حالی که در داخل غار تنگ جمع شده بودند، تیم متوجه یک بسته قدیمی “کتاب” می شود. با این حال، معلوم شد که این کتاب‌ها مجموعه‌ای از شمشیرهای باستانی هستند که هنوز در غلافشان هستند.

این چهار سلاح شمشیرهای رومی ۱۹۰۰ ساله بودند که با تاریخ منطقه مرتبط بودند. حدود ۲۰۰۰ سال پیش، مردم محلی در برابر امپراتوری روم مقاومت کردند. از آنجایی که شمشیرها در مکانی غیرقابل دسترس پنهان شده بودند، شورشیان یهودی احتمالاً سلاح ها را از یک میدان جنگ جمع آوری کرده و برای استفاده بعدی در غار پنهان کردند. از آنجایی که هیچ کس آنها را بازیابی نکرد، ممکن است شورشیان به سرنوشت ناگواری دچار شوند یا شاید آنها به سادگی شمشیرها را رها کرده باشند.

۹ یک قایق رانی منحصر به فرد مایامی بینم

در شبه جزیره یوکاتان مکزیک، یک مکان باستان شناسی به نام سن آندرس وجود دارد. این منطقه که در نزدیکی چیچن ایتزا، یک شهر باستانی مایاها قرار دارد، دارای فروچاله های عظیم پر از آب به نام سنوت است. باستان شناسان در حال کاوش در این غارهای زیرزمینی برای یافتن گنجینه های تاریخی هستند. در طی یک سفر در سال ۲۰۲۱، غواصان یک قایق غرق شده مایا را در سن آندرس سینکوله پیدا کردند.

اگرچه قطعاتی از قایق های مایا قبلاً پیدا شده بود، اما این یکی خاص بود. این اولین موردی بود که دست نخورده یافت شد و حدود ۵ فوت (۱.۶ متر) طول داشت. تخمین زده می شود که بیش از هزار سال قدمت داشته باشد، این کشتی بکر زمانی ساخته شد که چیچن ایتزا شهری شلوغ بود.

اعتقاد بر این است که از این قایق برای ارائه هدایایی به خدایان مایاها استفاده می شده است، یا ممکن است هدف عملی تری داشته باشد، مانند انتقال آب به بیرون از گودال، قبل از اینکه به طور تصادفی گم شود.

۸ فروچاله معبد

در طول همه گیری کووید ۲۰۲۰، گردشگری در ایتالیا رونق نداشت (به طور قابل درک). اما در ۲۷ آوریل، نبود ترافیک در یکی از میادین شهر، پیاتزا دلا روتوندا، چیز خوبی بود. بعد از ظهر ناگهان یک فروچاله باز شد و قسمتی از میدان به سمت داخل فرو ریخت. خوشبختانه منطقه تقریبا خالی بود و به کسی آسیبی نرسید.

گودال درست در خارج از معبد ایجاد شد. مساحت آن حدود ۱۰ فوت مربع (۰.۹۲ متر مربع) و عمق آن ۸ فوت (۲.۴ متر) بود. وقتی مقامات داخل اتاق را نگاه کردند، فرش های رومی باستان پیدا شدند.

این ساختمان از هفت تخته سنگ تراورتن، سنگ رسوبی ساخته شده بود. قدمت آنها به ۲۷ و ۲۵ قبل از میلاد برمی گردد و احتمالاً توسط مارکوس آگریپا در آنجا قرار گرفته اند. وی که یک دولتمرد و معاون اول امپراتور روم بود، مسئولیت تکمیل ساخت معبد را نیز بر عهده داشت.

۷ یک گالری هنری پنهان

در شرق اسپانیا، مردم محلی و جادوگران با غار عظیمی به نام کووا دنز آشنا هستند. اما علیرغم اینکه یک مکان شناخته شده و مکرر کاوش شده بود، هیچ کس متوجه نشد که غار با بسیاری از هنرهای سنگی پارینه سنگی تزئین شده است.

شگفت آورتر اینکه اولین تصویر که تنها ۰.۲۴ مایل (۴۰۰ متر) از ورودی غار فاصله داشت و از یک گاو منقرض شده به نام aurac بود، برای اولین بار توسط محققان در سال ۲۰۲۱ کشف شد. این گالری مخفی حاوی بیش از ۱۱۰ نقاشی و حکاکی بود. بیش از ۲۴۰۰۰ سال پیش ساخته شده است و حیات وحش و صحنه های دیگری از دنیای هنرمندان عصر حجر را به تصویر می کشد.

این نقاشی ها به چند دلیل ارزشمند بودند. علاوه بر قدمت قابل توجه غار، خود نقاشی ها نیز غیرعادی بودند. برخی از آنها با تکنیک های نادر یا ناشناخته در شرق اسپانیا از جمله استفاده از خاک رس قرمز به عنوان رنگدانه ایجاد شده اند.

۶ میمون روابط دیپلماتیک ناشناخته را فاش می کند

Teotihuacan در مکزیک احتمالاً چشمگیرترین شهر در آمریکای مرکزی است. مشخص نیست چه کسی این مجموعه را ساخته است، اما مایا نبود. در واقع، اعتقاد بر این بود که مایاها تنها به عنوان جوامع مهاجر در شهر زندگی می کردند. سپس، یک میمون همه چیز را تغییر داد.

در سال ۲۰۱۵، تیمی از مردم شناسان و باستان شناسان شروع به کاوش در شهر کردند. سپس، در سال ۲۰۲۲، آنها متوجه شدند که تعاملات بین مایاها و تئوتیواکان به غیرنظامیان مهاجر محدود نمی شود. در عوض، رهبران قدرتمند هر دو کشور هدایای تجاری و دیپلماتیک را مبادله کردند.

این کشف در قالب یک اسکلت میمون عنکبوتی ۱۷۰۰ ساله رخ داد. این حیوان در طول زندگی خود یک گونه عجیب و غریب در مکزیک بود و تجزیه و تحلیل نشان داد که میمون ماده که توسط همتایان مایا به رهبران Teotihuacan داده شده بود، حداقل به مدت دو سال در اسارت در Teotihuacan نگهداری می شد.

این میمون بدون شک حیوان شگفت انگیزی بود، اما این ممکن است منجر به مرگ او نیز شده باشد. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد او همراه با حیوانات دیگر از جمله چندین مار زنگی و یک عقاب طلایی قربانی شده است.

۵ آتش این مکان باستانی را گسترش داد

جنوب شرقی استرالیا خانه یک مزرعه باستانی مارماهی است. چشم انداز فرهنگی هر دو استون هنج و جیزه بیش از ۶۶۰۰ سال قدمت دارد و به عنوان میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

بومیان این سیستم مبتکرانه را برای به دام انداختن مارماهی ها برای غذا و تجارت توسعه دادند. آنها با چنان تخصص کانال هایی را از سنگ های آتشفشانی حک کردند که برخی از بخش ها هنوز کار می کنند. در حال حاضر به عنوان یکی از بزرگترین و قدیمی ترین شبکه های آبزی پروری در جهان نیز شناخته می شود.

در سال ۲۰۲۰، آتش سوزی های جنگلی منطقه را فرا گرفت. شعله های آتش بسیاری از زیر درختان را از بین برد و بخش ناشناخته ای از زمین را آشکار کرد. این یک سیستم کوچکتر با یک کانال به طول حدود ۸۲ فوت (۲۵ متر) بود.

این کشف نشان داد که چشم انداز فرهنگی منطقه ممکن است هنوز به طور کامل کاوش نشده باشد. مطالعات آینده می تواند کانال ها و بینش های بیشتری را در مورد آنچه که اکنون یکی از بزرگترین شگفتی های باستان شناسی استرالیا است را نشان دهد.

۴ تقلید باستانی

مکان باستانی دیگری در نزدیکی شهر تاریخی اسکندریه مصر قرار دارد. اعتقاد بر این است که معبد تاپوسیریس مگنا مقبره های کلئوپاترا و معشوقش مارک آنتونی را پنهان می کند. به همین دلیل سال هاست که باستان شناسان در حال کاوش در این مکان بوده اند، اما در حالی که هیچ اثری از ملکه معروف وجود ندارد، این مکان دارای یک راز غیرعادی است.

در سال ۲۰۲۲، مقامات مصری اعلام کردند که یک تونل در زیر معبد، تقریباً ۱۳ متر زیر آن پیدا شده است. سقف مانند یک V معکوس با ارتفاع حدود ۶.۵ فوت (۱.۹ متر) بود. تونل به طول ۴۳۰۰ فوت (۱.۳ کیلومتر) ادامه یافت. اما در یک نقطه، تونل در زیر آب و آوار غوطه ور شد، احتمالاً به دلیل زمین لرزه هایی که بین سال های ۳۲۰ تا ۱۳۰۳ منطقه را لرزاند.

این طرح به عنوان یک “معجزه هندسی” مورد ستایش قرار گرفت، اما تونل از جنبه ای دیگر شگفت آور بود. این یک کپی دقیق از تونل Opalinus در یونان بود که نقطه عطفی در مهندسی باستان است. تونل اوپالینوس برای بیش از هزاران سال به عنوان یک قنات عمل می کرد، که نشان می دهد همتای مصری آن یک کانال آب بوده یا شاید هدف ناشناخته دیگری داشته باشد.

۳ برگه رای خاکی کمیاب

شهر یونانی آتن از دوره نوسنگی (حدود ۳۰۰۰ سال قبل از میلاد) به طور مداوم مسکونی بوده است. دموکراسی نیز در آتن آغاز شد، اما رای دادن به کسی که به قدرت برسد، تنها حق شهروندان نبود. آنها همچنین می توانند به اخراج یک سیاستمدار نامحبوب از شهر برای ده سال رأی دهند. این رویداد Stracophoria نام داشت. برای اخراج یک نفر از آتن ۶۰۰۰ رای لازم بود.

در طول دهه ۱۹۶۰، باستان شناسان سفال های شکسته را در یکی از محل های دفن زباله شهر پیدا کردند. این قطعات مصنوعات بسیار نادری به نام استراکا بودند. آنها معادل برگه های رای مدرن بودند، اما به طور خاص برای Stracophoria استفاده می شدند.

۸۵۰۰ برگه رای با شکستن گلدان ها و کاشی های سقف ایجاد شد. سپس در سال ۴۷۱ قبل از میلاد در طی رای گیری به شهروندان داده شد. مردم نام شخصی را که می خواستند تبعید کنند بر روی یک قطعه سفالی حک می کردند و در این مورد، دولتمرد بدشانس مردی به نام مگاکلس بود.

۲ مجسمه رنگارنگ پارتنون

پارتنون در آتن، یونان یک بنای تاریخی باشکوه است که به خاطر مجسمه های واقع گرایانه اش شناخته شده است. در سال ۱۸۱۶، برخی از این آثار مرمری به موزه بریتانیا در لندن راه یافتند. این مجموعه مرمرهای الگین نام دارد و هر ساله تعداد بی شماری از بازدیدکنندگان از این مجسمه های زیبا دیدن می کنند.

در سال ۲۰۲۳، مطالعه بر روی مرمرهای الجین یک شگفتی را کشف کرد. مجسمه‌های ۲۵۰۰ ساله همیشه سفید و بدون رنگ بوده‌اند – یا همه فکر می‌کردند. به هر حال سنگ مرمر سطح مناسبی برای چسبیدن رنگ نیست. اما هنگامی که تیم با استفاده از تصویربرداری درخشش در تاریکی، تکنیکی که باعث درخشش مواد شیمیایی رنگ می‌شود، سنگ‌های مرمر را اسکن کردند، مجسمه‌ها رنگی زنده شدند.

محققان چهار رنگ را پیدا کردند. رنگ آبی از دستور مصریان باستان و دو رنگ سفید از خاکستر استخوان و دیگری که احتمالاً حاوی گچ معدنی است ساخته شده است. بنفش خاصی هم داشت. در این زمان، بنفش عمدتاً از صدف می آمد، اما رنگ روی مجسمه های پارتنون نبود. نحوه ساخت آن – یا اینکه چه کسی آن را ساخته است – ناشناخته باقی مانده است.

۱هزارتوی مرموز

برخی از اکتشافات غیرمنتظره نیستند – اما هنوز هم تعجب آور هستند. در مکزیک، افسانه‌ای از یک ساختمان زیرزمینی مرموز به نام لیوبا یا «محل استراحت» می‌گوید. ظاهراً هزار سال پیش توسط زاپتک ها ساخته شده است که تا اواخر قرن پانزدهم از آن به عنوان یک معبد مذهبی استفاده می کردند.

حتی یک رکورد باستانی وجود داشت که از وجود لیوبا صحبت می کرد. در سال ۱۶۷۴، مبلغان اسپانیایی قبل از اینکه ظاهراً ورودی را ببندند و یک کلیسا بر روی آن بسازند، هزارتو را مستند و توصیف کردند.

در حالی که به خوبی شناخته شده است که اسپانیایی ها کلیسایی به نام میتلا در این مکان ساخته اند، هیچ مدرکی دال بر صحت داستان معبد غرق شده وجود نداشت. در سال ۲۰۲۳، محققان تصمیم گرفتند این افسانه را یک بار برای همیشه آزمایش کنند و از تکنیک های مختلف تصویربرداری برای اسکن منطقه برای فضاهای زیرزمینی استفاده کردند.

نتایج شگفت انگیز بود. آنها هزارتویی از گذرگاه ها و اتاق ها را در زیر کلیسا پیدا کردند. به احتمال زیاد، معبد نشان دهنده دنیای زیرین بود، چیزی که زاپوتک ها به شدت به آن اعتقاد داشتند. این مطالعه نقشه جامعی از هزارتو ارائه کرد که به نظر می رسد چندین مقبره، اتاق های بزرگ، راهروها و ورودی زیر محراب کلیسا باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا