ورزشی

۱۱ ستاره‌ای که ستاره‌ اول استقلال را ساختند/ عکس

فروردین ۴۹ استقلال با دو پیروزی ۳ بر صفر مقابل نمایندگان لبنان و مالزی از گروه خود صعود کرد. در نیمه نهایی تاج سابق بر مدان اندونزی پیروز شد و در بازی پایانی هاپوئل اسرائیل با نتیجه ۲ بر یک مغلوب شد و قهرمان مسابقات شد.

این اولین حضور آبی پوشان در آسیا در سومین دوره این مسابقات بود فروردین در سال ۱۳۴۹ به میزبانی ایران و در ورزشگاه امجدیه تهران برگزار شد. در آن سال استقلال با سرمربیگری رایکوف در این مسابقات شرکت کرد و در دیدار پایانی نماینده اسرائیل را شکست داد و قهرمان شد.

در ترکیب استقلال مرحوم ناصر حجازی در دروازه استقلال ایستاده بود، کارگرجم و لواسانی دو مدافع میانی استقلال و مرحوم منصور پورحیدری به عنوان مدافع راست و مسعود معینی به عنوان مدافع چپ خط دفاع استقلال را تشکیل دادند. رایکوف در خط هافبک از حقوردیان، فریدون معینی، قراب و جباری استفاده کرد و وفاخواه و مظلومی خط حمله استقلال را تشکیل دادند.

در دیدار پایانی این مسابقات که در ورزشگاه لبریز از ورزشگاه امجدیه برگزار شد، نیمه اول بدون گل به پایان رسید اما در ابتدای نیمه دوم نماینده اسرائیل در دقیقه ۶۹ اولین گل این تیم را به ثمر رساند. اما در دقیقه بعد ۸۳. غلام وفاخواه مهاجم استقلال بازی را به تساوی کشاند و در دقایق پایانی بازی مسعود معینی گل برتری آبی پوشان را در دقیقه ۹۲ به ثمر رساند تا اولین قهرمانی استقلال در آسیا به ثبت برسد.

ناگفته نماند که فریدون معینی و محمود خوردبین دو بازیکن تیم شاهین یا پرسپولیس به عنوان دستیار در استقلال حضور داشتند و غلامحسین مظلومی با ۵ گل مرد مسابقه شد.

دومین قهرمانی استقلال در آسیا

استقلال سابقه ۲ قهرمانی آسیا، ۲ نایب قهرمانی آسیا و ۲ عنوان سومی را در تاریخ خود دارد و یکی از پرافتخارترین تیم های قاره محسوب می شد، اما در یکی دو دهه اخیر، اولین عنوان قهرمانی را از دست داد. جام های متوالی تیم های عربستانی و کره ای. در ایران به غیر از استقلال، پاس تهران با سرمربیگری فیروز کریمی یک بار قهرمان جام باشگاه های آسیا شده است و تیم پرسپولیس هم قهرمان جام ملت های آسیا شده که مسابقات حذفی قاره ای محسوب می شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا