ورزشی

۱۱ نکته که باید پیش از دربی بدانید؛ نبردی متفاوت‌تر از همیشه

در چارچوب دیدارهای معوقه از هفته پنجم، دو قطب سنتی فوتبال پایتخت به مصاف یکدیگر خواهند رفت. این بازی روز پنجشنبه ۲۳ می باشد آذر از ساعت ۱۶:۱۵ در ورزشگاه آزادی برگزار می شود. این دربی ۲ ویژگی منحصر به فرد دارد. در ۴۰ سال گذشته این اولین بار است که رقابت دو تیم با حضور تماشاگران زن برگزار می شود و برای اولین بار در مسابقات باشگاهی ایران از کمک داور ویدیویی استفاده می شود که می تواند فصل جدیدی باشد. در فوتبال ایران

۱. استقلال از ۱۱ بازی با یک بازی بیشتر از پرسپولیس ۲۴ امتیاز کسب کرده و در صدر جدول قرار دارد. این تیم در صورت تساوی این رتبه را حفظ خواهد کرد اما با شکست در این بازی امکان از دست دادن این جایگاه وجود دارد.

۲. پرسپولیس با یک امتیاز انضباطی مواجه شده و از ۱۰ بازی ۲۰ امتیازی شده و در رده چهارم قرار دارد. پرسپولیس حتی با شکست هم این رتبه را از دست نمی دهد اما با تساوی در این بازی قطعا یک رتبه صعود می کند. بهترین مکان برای پرسپولیس بعد از این بازی رتبه دوم است.

۳. هر دو تیم با بهترین فرم خود در این فصل فاصله زیادی دارند. استقلال در ۶ بازی قبلی ۳ برد و ۳ تساوی کسب کرده است. این تیم در ۴ بازی اخیر خود یک برد کسب کرده است. استقلال با ۸ بازی بدون باخت در حال حاضر طولانی ترین روند شکست ناپذیری را در لیگ دارد. پرسپولیس در این بازی میزبان است اما تفاوت خاصی بین میزبانی و دربی خارج از خانه وجود ندارد و استقلال در این فصل رکورد صددرصدی برد در ورزشگاه آزادی را دارد. پرسپولیس در این ۶ هفته به ۳ برد، ۲ تساوی و ۱ شکست دست یافته است. این تیم در ۷ بازی قبلی خود در تمامی مسابقات تنها یک پیروزی کسب کرده است.

۴. طبق آمار “متریکا”، پرسپولیس همانند فصول اخیر بهترین تیم لیگ در ارائه فوتبال مالکیت است و از نظر درصد مالکیت توپ، تعداد پاس و دقت پاس اولین تیم لیگ است. پرسپولیس فنی ترین تیم لیگ است و بهترین آمار را در دریبل زدن دارد. این تیم از نظر ضربات، شوت های درون چارچوبی و دقت شوت جزو ۳ تیم برتر لیگ است. استقلال در شوت زدن در چارچوب و دقت ضربه هم چنین موقعیتی دارد. استقلال در شروع مجدد لیگ خطرناک ترین تیم است و بیشترین شانس گلزنی در ضربات ایستگاهی را دارد. احتمال کم امتیاز بودن این بازی زیاد است. پرسپولیس کمترین گل را در لیگ زد و استقلال بیشترین کلین شیت را در این فصل دارد. امیدگل در مقابل این دو تیم کمتر از سایر تیم ها است.

۵. پرسپولیس طولانی ترین بی باخت تاریخ دربی را پشت سر می گذارد و ۱۴ بازی است که شکست نخورده است و بیش از ۲۰۰۰ روز از آخرین شکست پرسپولیس مقابل استقلال می گذرد. استقلال در ۲۷ دربی قبلی تنها ۲ برد داشته است. پرسپولیس هم در دربی های رسمی و هم در کل دربی ها دست بالاتری نسبت به استقلال دارد. پرسپولیس ۲۷ برد در بازی های رسمی و استقلال ۲۳ برد اما در مجموع استقلال یک برد کمتر دارد.

۶. جواد نکونام سرمربی استقلال برای اولین بار مربیگری در دربی را تجربه می کند. نکونام در ۵ تقابل اخیر با پرسپولیس در تمامی رقابت ها تنها یک گل زده و یک باخت داشته است. نکونام با ۵ باخت مقابل پرسپولیس، بیشتر از هیچ تیمی در لیگ برتر شکست نخورده و با ۴ باخت مقابل یحیی گل محمدی، مقابل هیچ مربی بیشتر شکست نخورده است. گل محمدی سرمربی پرسپولیس رکورد عجیبی در دربی دارد. این مربی ۱۱ دربی را مربیگری کرده و هرگز (در طول بازی) شکست نخورده است. علیرضا بیرانوند با ۱۰ کلین شیت توانسته بیش از هر تیمی در لیگ برتر دروازه اش مقابل استقلال را بسته نگه دارد. حسین حسینی در ۱۰ دربی نیز حضور داشته که تنها در ۲ دربی گلی به ثمر نرسانده و تاکنون در این رقابت ها برنده نشده است.

۷. صفر ایرانپاک با ۷ گل بهترین گلزن تاریخ شهرورد است. رکوردی که ده ها سال هیچ بازیکنی نتوانسته آن را بشکند. در بین بازیکنان فعلی هر دو تیم، ارسلان مطهری با ۴ گل بهترین آمار را دارد. علی نعمتی، سروش رفیعی، وحید امیری، گیورگی گلسیانی، روزبه چشمی، مهدی ترابی، محمدحسین مرادمند و عمید عالیشاه دیگر بازیکنانی هستند که سابقه گلزنی در این بازی مهم را دارند. علی پروین با ۲۰ بازی رکورددار دربی است. وحید امیری با ۱۴ بازی بیشترین دربی را در بین بازیکنان فعلی انجام داده است.

۸. مرتضی پورعلیگنجی با امتیاز ۷.۳۱ بهترین بازیکن این فصل پرسپولیس و شهاب زاهدی با ۴ گل بهترین گلزن این تیم است. مهرداد محمدی با امتیاز ۷.۲۳ بهترین بازیکن استقلال و با ۳ گل بهترین گلزن این تیم است.

۹. هر دو تیم غایبان قابل توجهی در این بازی دارند. محمدحسین مرادمند مدافع استقلال به دلیل مصدومیت شانس حضور در دربی پایتخت را از دست داد و ایمان سلیمی با وجود حضور در آخرین تمرین آبی پوشان شانس کمی برای حضور در ترکیب اصلی این تیم دارد. پرسپولیس وحید امیری، مرتضی پورعلی گنجی و یاسین سلمانی را نیز به دلیل مصدومیت در اختیار ندارد.

۱۰. محمدحسین کنعانی زادگان، مسعود ریگی و آرمان رمضانی بازیکنانی هستند که در هر دو تیم بازی کرده اند. آرش رضاوند، آرمان رمضانی، امیرارسلان مطهری، محمدحسین مرادمند و مهدی مهدی پور بازیکنان استقلال هستند که تجربه همکاری با گل محمدی را دارند. گئورگی گلسیانی و فرشاد فرجی بازیکنان پرسپولیس هستند که در نساجی شاگرد جواد نکونام بودند.

۱۱. مود دوانی فر که سابقه دو بار قضاوت دربی را دارد این بازی را سوت خواهد زد. قضاوت های اساسی در دربی پر کارت بود و ۱۴ کارت زرد و یک کارت قرمز نشان داد و یک پنالتی اعلام کرد. کاربران سایت فوتبال ۳۶۰ به برتری پرسپولیس رای داده اند و ۴۹ درصد پیروزی این تیم را پیش بینی کرده اند. ۳۰ درصد تساوی و ۲۱ درصد پیروزی استقلال را حدس زده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا