اخبار بورس

۱۴ آبان ماه؛ بورس تهران میزبان بورس‌های آسیایی می‌شود / سهم ۶۰۰ میلیون دلاری صادرات شرکت‌های بورسی به آفریقا/ انعقاد تفاهمنامه همکاری بورس تهران با اتاق مشترک بازرگانی ایران و آفریقا

گزارش کردن افق میهنمحمود گودرزی مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران در همایش مشترک فرصت های استراتژیک قاره آفریقا: توسعه تجارت و اقتصاد گفت: متقاعد شدیم که تعامل سردبیران بورس اوراق بهادار تهران و ایران و آفریقا اتاقک می تواند به ایجاد یک فرصت و فضای جذاب برای همکاری کمک کند

وی در خصوص علاقه به همکاری با اتاق ایران و آفریقا افزود: بیش از ۳۸۶ شرکت در بورس داریم. ارزش صادرات شرکت های بازار سرمایه ۱۰ میلیارد دلار است. از ۱۰۰ میلیارد دلار صادرات کشور، ۱۰ میلیارد دلار را شرکت های بازار سرمایه تشکیل می دهند. این همکاری می تواند به بهبود فضا کمک کند. جذابیت ها و فرصت های تجاری و بین المللی ۵۳ کشور آفریقایی با توجه به جمعیت یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون نفری و رشد اقتصادی خوب، فرصت بی نظیری را برای بازار سرمایه ما فراهم می کند.

گودرزی ادامه داد: صادرات شرکت های ما به آفریقا حدود ۶۰۰ میلیون دلار است که نسبت به کل صادرات کشور نسبت کمی است. تعامل ناشران بازار سرمایه و اتاق ایران و آفریقا به بهبود صادرات به این قاره زیبا کمک می کند.

مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران تصریح کرد: رسالت ما در بورس اوراق بهادار تهران ارتقای حاکمیت شرکتی و بهبود سازوکارهای شفافیت ناشران است. امیدواریم بتوانیم با فهرست کردن فرصت‌های سرمایه‌گذاری و صادرات برای ناشران در قاره آفریقا به بهبود درآمد ناشران کمک کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در قرن ۱۴ م آبان بورس تهران امسال میزبان بورس های آسیایی در جزیره کیش خواهد بود. با توجه به تفاهم نامه های متعدد بورس تهران از جمله ۱۵ تفاهم نامه با کشورهای مختلف، تاکنون هیچ تفاهم نامه ای با کشورهای آفریقایی نداشته ایم. آفریقا بورس های خوبی دارد و این بحث ها به رونق ابزارها و فرآیندها در بورس تهران و از سوی دیگر کمک می کند.

گودرزی تصریح کرد: بیش از هزار موسسه مالی در بازار سهام ایران در قالب تامین سرمایه، شرکت های پرتفوی و… وجود دارد که همه این پتانسیل ها و همچنین ارزش بازار ۷۲۰۰ سهم شرکت های سهامی تهران به این امر کمک می کند. تعامل امیدواریم بتوانیم روابط بین ناشران بورس اوراق بهادار تهران و ارز ایرانی را از طریق سرمایه گذاری و فرصت های تجاری در کشورهای آفریقایی بهبود بخشیم.

در ادامه این نشست، مسعود برهمن، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و آفریقا گفت: آفریقای جنوبی تنها اروپاست این قاره دارای ۵ کشور نفتی است.

وی افزود: این قاره از نظر اقتصادی فقیرترین قاره است. قاره آفریقا از ۵۵ کشور تشکیل شده است. این قاره یک میلیارد و ۴۹۰ میلیون نفر جمعیت دارد و جوان ترین قاره جهان محسوب می شود.

برهمن در این زمینه ادامه داد: ۲۰ درصد تیتانیوم فرانسه از طریق قاره آفریقا تحویل می شود. مبادلات مالی به ارزش یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار در این قاره انجام می شود. محصولاتی مانند پنبه، قهوه، چای، دانه های قهوه و غیره به کشورها صادر می شود. در حالی که سهم ما از این بازار یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار است. قاره آفریقا؛ پرفروش ترین بازار است.

14. آبان ماه؛ بورس تهران میزبان بورس های آسیایی می شود/ سهم 600 میلیون دلاری صادرات شرکت های بورسی به آفریقا/ قاره آفریقا؛ پرفروش ترین بازار است

بر اساس این گزارش، در پایان این همایش تفاهم نامه ای بین اتاق بازرگانی مشترک ایران و آفریقا و شرکت بورس اوراق بهادار تهران امضا شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا