اخبار بورس

۱۴ سوال در حوزه تولید، صادرات و بورس از کاندید‌های ریاست جمهوری

کارشناس بازار سرمایه پیشنهاد کرد؛

کارشناس بازار سرمایه ۱۴ سوال از تشکل ها و انجمن ها در حوزه های تولیدی، صادراتی و بورسی را از کاندیداهای ریاست جمهوری پرسید.

حسین محمودی اصل، کارشناس بازار سرمایه در یادداشتی برای اخبار بورسبه ۱۴ سوال تشکل ها و انجمن های حوزه تولید، صادرات و بورس از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم پاسخ داد:

کاندیدای برجسته چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری
سلامتی و دعای فراوان.

بخش های تولیدی و سرمایه گذاری به عنوان موتورهای اصلی اقتصاد با چالش های متعددی روبرو هستند. بیش از ۶۰ میلیون نفر به عنوان کارگران، کارفرمایان، فعالان اقتصادی، مستمری بگیران (صندوق بازنشستگی)، کارمند، معلم، سهامدار و غیره در سرمایه گذاری مستقیم و غیرمستقیم در بخش تولیدی مشارکت دارند. لطفاً با به اشتراک گذاشتن نظر خود در مورد موضوعات زیر به مردم کمک کنید تا در مورد سیاست ها و برنامه های شما اطلاعات کسب کنند.

۱) با توجه به اهمیت توجه به تولید و صادرات در دنیا و با توجه به سیاست اقتصاد مقاومتی مبتنی بر اقتصاد درون زا و برون گرا، برنامه کلی و جامع جناب عالی در زمینه تولید چیست؟

۲) با توجه به ریسک بالا و بازده کم تولید در مقایسه با کم ریسک و سود زیاد دلالی و سفته بازی، چگونه برنامه ریزی می کنید که منابع را برای سرمایه گذاری در تولید تخصیص دهید؟

۳) راهکار شما برای پیش بینی پذیری اقتصاد برای جذب سرمایه های داخلی و خارجی، شکل گیری تعاملات و قراردادهای پایدار در تولید و تحقق پروژه های بزرگ و اساسی در میان مدت و بلندمدت چیست؟

۴) میانگین حاشیه سود تولید در یک سال حدود ۱۳ درصد است. آیا با سود بدون ریسک اوراق خاص ۳۰ درصد، اوراق بالای ۳۵ درصد و سرمایه گذاری های تقریباً ۴۰ درصدی می توان به تولید، افزایش تولید و صادرات ادامه داد؟ در دنیا نرخ سود تولید چند برابر نرخ بهره و سرمایه گذاری است. برنامه شما چیست؟

۵) اکثر شرکت های بزرگ یا در بورس اوراق بهادار پذیرفته شده اند یا دارای سرمایه گذار در بورس هستند و به صندوق های بازنشستگی (به نفع کارکنان، کارگران و بازنشستگان)، سهامداران، فرهنگیان و غیره تعلق دارند. چه اهمیتی برای این بازار قائل هستید؟

۶) آیا معتقدید هدایت منابع به سمت تولید از طریق بازار سرمایه راه حل اساسی برای کاهش تورم و حذف دلالی و سفته بازی در بازارهای کالایی است؟

۷) شرکت های پتروشیمی، فولاد، سیمان، پالایشگاه و… در قالب صندوق های بازنشستگی و سهامداران در اختیار بیش از ۶۰ میلیون ایرانی هستند. آیا می توان بدون یارانه و امتیاز و بدون شرع و بدون مجوز قانونی بر اموال حق الناس انواع عوارض گمرکی وضع کرد؟ چرا وقتی این شرکت ها نرخ خوراک بالاتر از قیمت جهانی رقبا دریافت می کنند یا یارانه بسیار محدود دارند و همچنین انواع عوارض صادراتی، حق انتفاع، حق مالکیت، افزایش ۲۰ درصدی هزینه ها به دلیل تحریم ها، قطعی برق تابستانی. و گاز؟ قطعی در زمستان و غیره رخ داده است. آیا این سطح از تعرفه ها از جمله ارائه ارز کمتر از ۵۵ درصد به عنوان اجاره به واردکنندگان عرضه کننده کالاهای وارداتی با نرخ ارز آزاد مناسب است؟ چرا؟

آیا شرکت های مستمری بگیر نباید بیشتر از نرخ تسهیلات یا نرخ تورم یعنی مبلغ معقولی درآمد داشته باشند تا متناسب با تورم حقوق آنها با این وجوه افزایش یابد؟

۸) فقدان یک فرماندهی واحد در بخش تولید باعث شده است که ادارات مختلف دولت از طریق مالیات های شبه پنهان فشار بیشتری بر تولید وارد کنند. گرانی خوراک، مالیات های مختلف، تسهیلات گران و… گردن تولید را در سازمان امور مالیاتی شکسته است. راه حل قومیتی در این زمینه چیست؟

۹) تراز تجاری کشور ۱۷ میلیارد دلار منفی است و به دلیل تصمیمات غیرکارشناسی و انتفاعی، صادرکنندگان تنبیه و واردکنندگان تشویق می شوند. آنچه باید انجام شود؟

۱۰) بدهی دولت به صنایع پالایشی، تولیدکنندگان برق و اوره و سایر بخش ها بسیار زیاد شده و عملکرد شرکت ها را کاهش داده است. علیرغم تقاضای دولت، این شرکت ها با خرید تسهیلات گران قیمت حقوق خود را پرداخت می کنند.

۱۱) شفافیت و رقابت از اصول اساسی اقتصاد پویا مبتنی بر مقاومت است. عرضه کالا در بورس کالا از طریق لغو رانت توانست تولید صنایع پتروشیمی، فولاد، سیمان، پالایشگاه و… را تقویت کرده و در مسیر رشد قرار دهد. اما صنعت خودرو به سمت ورشکستگی پیش می رود زیرا قیمت های اجباری را تعیین می کند و منابع را به جیب دلالان می ریزد. به طور کلی، قیمت گذاری اجباری از طریق ایجاد رانت در همه بخش ها و همه محصولات، بزرگترین آسیب برای رشد تولید و عامل تورم است. نظر شما چیست؟

۱۲) مشارکت بخش خصوصی در تصمیم گیری های تخصصی و توجه سازمان ها و انجمن ها بر اساس بندهای ۲ و ۳ قانون برای بهبود فضای کسب و کار ضروری است. تا چه حد متقاعد شده اید که جلسات مستمری با تشکل ها و انجمن ها وجود دارد و نظرات آنها در همه حوزه های حکومتی مورد استفاده قرار می گیرد؟

۱۳) با کاهش حاشیه سود شرکت ها امکان اجرای طرح های توسعه و افزایش تولید و صادرات و اشتغال زایی وجود نخواهد داشت. برای طرح های توسعه اشتغالزا چه باید کرد؟

۱۴) روابط و مبادلات جهانی بخشی جدایی ناپذیر از اقتصاد جهانی است. برای خنثی سازی تحریم ها و همچنین رفع تحریم ها و گشایش های اقتصادی بین المللی و منطقه ای چه برنامه ای دارید؟

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا