۱۵ پیشبینی بزرگ بیل گیتس که پس از ۲۵ سال محقق شدند
شکی نیست که بیل گیتس، بنیانگذار مایکروسافت، همیشه دیدگاهی آینده نگر داشته است. اما ۲۵ سال پیش کتابی با عنوان «جاده ای به سوی آینده» منتشر کرد که با توجه به پیشرفت های تکنولوژی امروز به نوعی نوستراداموس زمانه ما به نظر می رسد. ۱۵ پیش بینی بیل گیتس امروز به واقعیت تبدیل شده است.
وب سایت های مقایسه قیمت
وب سایت های مقایسه قیمت مانند Moneysupermarket، Compare the Market و Google Products امروزه دسترسی ما را به بهترین قیمت ها در معاملات تسهیل کرده اند.
بیل گیتس ۲۵ سال پیش گفت: “خدمات مقایسه قیمت ایجاد می شوند. این خدمات به مردم اجازه می دهد قیمت ها را در چندین وب سایت مقایسه کنند و ارزان ترین محصول را در همه صنایع پیدا کنند.”
تلفن های همراه
امروزه همه ما صبح خود را با نگاه کردن به صفحه موبایل خود شروع می کنیم. اما ۲۵ سال پیش موبایل ها شکل و شمایل دیگری داشتند و در نهایت یک بازی «مار» به آن نسبت داده شد.
اما به نظر می رسد که بنیانگذار مایکروسافت در همان سال ۱۹۹۹ پتانسیل را در تلفن های همراه دید.
او در کتاب خود نوشت: «مردم وسایل کوچکی را حمل میکنند که به آنها امکان میدهد همیشه در دسترس باشند و تجارت الکترونیک را از هر کجا انجام دهند. آنها می توانند اخبار را مشاهده کنند، پروازهایی را که رزرو کرده اند ببینند، در مورد بازارهای مالی بیاموزند و تقریباً هر کاری انجام دهند.”
خدمات مالی آنلاین
قبلاً برای هر تراکنش مالی مجبور بودیم به بانک مراجعه کنیم، اما اکنون، درست همانطور که آقای گیتس پیش بینی کرده بود، همه چیز را در اینترنت انجام می دهیم.
وی همچنین پیش بینی کرد که بخشی از خدمات پزشکی به صورت آنلاین انجام شود که این اتفاق هم اکنون رخ داده است و شما می توانید با عضویت در بسیاری از سایت ها از خدمات مشاوره پزشکی و حتی تشخیص آنلاین بهره مند شوید.
بیل گیتس ۲۵ سال پیش گفت: “مردم صورتحساب های خود را پرداخت می کنند و امور مالی خود را به صورت آنلاین مدیریت می کنند. آنها همچنین می توانند از این طریق با پزشکان خود ارتباط برقرار کنند.”
دستیار مجازی
اگرچه بیل گیتس دقیقاً نگفته است که از یک دستگاه کوچک بخواهیم جوک بگوید یا موسیقی مورد علاقه ما را با تماس با “الکسا” پخش کند، اما گفت که “دستیاران شخصی” وارد بازار خواهند شد تا زندگی مردم را راحت تر کنند. سال های آینده
او گفت: “آنها به طور هوشمند همه دستگاه های شما را چه در خانه و چه در دفتر کار به هم متصل و همگام می کنند و به آنها اجازه می دهند تا داده ها را با یکدیگر مبادله کنند.” این ابزار ایمیل های شما را بررسی می کند و اطلاعات لازم را در اختیار شما قرار می دهد. وقتی به فروشگاه می روید، می توانید دستور غذایی را که در ذهن دارید به آن بدهید و لیست خرید را به شما تحویل دهد.»
بیل گیتس همچنین گفت: “این دستگاه همه دستگاه های شما را از خریدها و برنامه های شما مطلع می کند. این اجازه می دهد تا آنها به طور خودکار برای فعالیت های شما برنامه ریزی و تنظیم شوند.”
سیستم های مانیتورینگ خانه های هوشمند
به نظر می رسد که آقای گیتس سیستم های نظارتی و امنیتی خانه هوشمند مانند Google Nest و Ring را به عنوان آینده دوربین های نظارتی در نظر گرفته است.
وی گفت: فیلم های مستمر از خانه شما در دسترس خواهد بود و به شما امکان می دهد در زمانی که در خانه نیستید، ترافیک را تماشا و کنترل کنید.
شبکه های اجتماعی
در سال ۱۹۹۹ یا باید از طریق تلفن ثابت با دوستان خود تماس می گرفتید یا برای دیدن آنها سفر می کردید. اما بیل گیتس دنیایی را متصور شد که در آن همه در سراسر جهان به هم متصل باشند.
او در کتاب خود نوشته است: “وب سایت های خصوصی برای برقراری ارتباط با دوستان و خانواده شما رایج خواهد شد. می توانید با دوستان خود چت کنید و با استفاده از آنها برنامه ریزی کنید.”
اگرچه رسانههای اجتماعی کاملاً «وبسایتهای خصوصی» نیستند، اما توییتر، اینستاگرام و تیکتوک و همچنین پیامرسانهایی مانند واتساپ و تلگرام به ما اجازه میدهند که دائماً با گروههای مختلف ارتباط برقرار کنیم.
تبلیغات تولید شده به صورت خودکار
بیل گیتس ظهور تبلیغات خودکار را پیشبینی کرد و نوشت: «نرمافزار از زمان سفر شما آگاه است و از آن اطلاعات برای پیشنهاد فعالیتها در مقصدتان استفاده میکند. این برنامه ها فعالیت، تخفیف و قیمت ارزان را برای محصولات در همه جا ارائه می دهند.”
تبلیغات هوشمند
امروزه تبلیغات در همه جا وجود دارد. ممکن است در مورد قصد خود برای خرید یک جفت کفش جدید با دوست خود صحبت کنید و لحظه بعد گوگل به طور خودکار تصاویر کفش را به شما نشان می دهد.
بیل گیتس نیز این موضوع را پیش بینی کرد و گفت: “دستگاه ها تبلیغات خودکار خواهند داشت. آنها رفتار خرید شما را درک می کنند و تبلیغات مورد نظر را به شما نشان می دهند.”
وب سایت های چت ورزشی
بیل گیتس در سال ۱۹۹۹ پیش بینی کرد: “هنگام تماشای یک مسابقه ورزشی در تلویزیون، می توانید در مورد آنچه اتفاق می افتد صحبت کنید و می توانید در مسابقه شرکت کنید یا شرط بندی کنید و نظر خود را در مورد برنده احتمالی به اشتراک بگذارید.”
امروزه به لطف شبکه های اجتماعی، طرفداران رویدادهای ورزشی می توانند همه این کارها را انجام دهند.
پیوند به سایت ها در پخش زنده تلویزیونی
بیل گیتس پیش بینی کرد که تبلیغات تلویزیونی در آینده حاوی پیوندهایی خواهد بود که بینندگان می توانند برای جستجوی اطلاعات بیشتر یا دنبال کردن برندها در رسانه های اجتماعی استفاده کنند.
او نوشت: «این پخش تلویزیونی شامل پیوندهایی به وبسایتهای مرتبط و محتوایی خواهد بود که مکمل چیزی است که شما تماشا میکنید.
انجمن های مجازی
گیتس نوشت: “ساکنان شهرها و کشورها می توانند به صورت آنلاین درباره موضوعات مختلف مانند سیاست های محلی، برنامه ریزی شهری یا امنیت گفتگو کنند.” این امکان نیز با رشد شبکه های اجتماعی و انجمن های اینترنتی فراهم شده است.
جوامع آنلاین
او آینده ای را متصور شد که در آن مردم بتوانند علایق خود را با تمام دنیا به اشتراک بگذارند و افرادی همفکر پیدا کنند. او نوشت: «جوامع آنلاین تحت تأثیر موقعیت مکانی شما قرار نخواهند گرفت، بلکه تحت تأثیر علایق شما قرار خواهند گرفت. پیش بینی ای که با ظهور پلتفرم هایی مانند Reddit به حقیقت پیوست.
نرم افزار مدیریت پروژه
گیتس ۲۵ سال پیش برنامه ای برای دیجیتالی کردن محل کار داشت. او نوشت: «مدیران پروژه میتوانند به صورت آنلاین تیمها را جمعآوری کنند، پروژه را تعریف کنند و توصیههایی برای افق میهن افراد مناسب دریافت کنند.
امروزه ابزارهایی مانند Slack، Google Workspace و Microsoft Teams مدیریت پروژه را آسانتر کردهاند.
استخدام آنلاین
لینکدین با تغییر کامل روش یافتن شغل و ایجاد ارتباطات حرفه ای گام بزرگی در این زمینه برداشت. گیتس پیش بینی کرد که افراد می توانند فرصت های شغلی پیدا کنند و مهارت های خود را به صورت آنلاین به نمایش بگذارند.
وی نوشت: به همین ترتیب، کارجویان نیز با اعلام علایق، نیازها و مهارت های تخصصی خود می توانند فرصت های شغلی آنلاین پیدا کنند.
نرم افزار برای شرکت های تجاری
آقای گیتس پیشبینی کرد که شرکتها میتوانند برای کارهای مورد نیاز خود مناقصه بدهند.
وی نوشت: این روش برای شرکت های بزرگی که می خواهند برخی از فعالیت ها را برون سپاری کنند و همچنین کسب و کارهایی که به دنبال مشتریان جدید هستند و شرکت هایی که نمی خواهند برای این کارها به تامین کنندگان مراجعه کنند مفید است.
امروزه سایتهایی مانند Upwork، Fiverr و Craigslist یافتن مشتری را برای مشاغل کوچک و یافتن پروژهها را برای فریلنسرها آسانتر کردهاند.
منبع: یورونیوز