اخبار اقتصاد ایران

۱۷۰۰ پروژه عمرانی فقط با ۳۵۰ همت بودجه؛ اتمام پروژه های نیمه تمام عمرانی 13 سال زمان می برد

بودجه توسعه سال آینده ۶ تریلیون دلار تعیین شده است که بیش از ۶۰۰۰ پروژه ساختمانی در کشور در کشور باقی مانده است. این تکمیل شده است و پروژه های اصلی تا پایان سال به پایان می رسد.

بودجه توسعه سال آینده ۶ تریلیون دلار تعیین شده است و بیش از ۶۰۰۰ پروژه ساختمانی در ۵ سالگی در کشور در کشور قرار دارد. اعتبار مورد نیاز برای به پایان رساندن این مقدار زمین در زمین بسیار زیاد است. بنابراین ، محاسبات نشان می دهد که با این فرایند بودجه بندی ، تکمیل این پروژه های نیمه نهایی بیش از ۵ سال طول خواهد کشید.

با این حال ، لایحه بودجه در مقایسه با قانون بودجه حدود ۲ درصد افزایش یافته است. همچنین ، سهم این وجوه از کل منابع دولت و هزینه در لایحه بودجه حدود ۲ ٪ است که به طور قابل توجهی پایین تر از قوانین بودجه سالهای گذشته است.

البته بودجه سال آینده یک نکته امیدوارکننده دارد. در بودجه سال ، سهم ردیف های متفرقه کاهش یافته و اعتبار متفرقه به برنامه های واضح و شفاف هر دستگاه اضافه می شود. این روند مهم و مثبت در سال ۶ حفظ شده است ، اگرچه هنوز هم مترقی است. این تغییر شفاف تر است.

چه پروژه هایی اولویت دارند؟

بالاترین افزایش نسبی در بودجه توسعه در سال آینده به “حمایت اجتماعی” اختصاص می یابد و بودجه این بخش در مقایسه با امسال ۵ ٪ افزایش یافته است. در زمینه آموزش ، بودجه توسعه برای سال آینده ۵ ٪ افزایش یافته است. کمترین افزایش در مسکن و خدمات شهری این است که بودجه توسعه این بخش حدود ۵ ٪ افزایش یافته است. همچنین ، مانند این سال ، امور اقتصادی بالاترین سهم را دارد و حمایت اجتماعی کمترین سهم از اعتبار توسعه را دارد.

طرح هایی برای عبور از فرسودگی

در ادبیات بودجه ، پروژه های “فعلی” به پروژه هایی اشاره می کنند که عموماً در قوانین و صورتحساب بودجه سالانه با عناوینی مانند “تعمیرات اساسی” و “تهیه تجهیزات” گنجانده شده و ماهیت پروژه ندارند. در حقیقت ، این پروژه ها هزینه حفظ سرمایه گذاری و جبران “فرسودگی” و “استهلاک” و نه “سرمایه گذاری” جدید است.

در ضمیمه قبض بودجه سال آینده ، پنج پروژه مانند تعمیر عمده و ماشین آلات و تجهیزات و با اعتبار بیش از ۵ تریلیون دلار وجود دارد. به عبارت دیگر ، ۲ ٪ از برنامه های توسعه سال از نظر تعداد بودجه و ۲ درصد از بودجه جدید نیستند و برای فرسودگی تجهیزات بودجه می گیرند.

پروژه ارائه شده در پیوست ؛ لایحه بودجه سال گذشته شروع و پایان خاصی دارد که در کل حدود ۲ تریلیون اعتبار اعتبار در سال در نظر گرفته شده است و با تکمیل این پروژه ها بیش از ۶ تریلیون تومان تخمین زده می شود. مورد نیاز این طرح ها ، که عموماً ماهیت ساخت و ساز یا ایجاد هستند ، بخش اصلی برنامه های توسعه ملی هستند و بنابراین بررسی جزئیات این پروژه ها مهم است.

اواسط زندگی این پروژه ها آغاز پنج سال بوده است و قدیمی ترین طرح ها “ایجاد آبیاری و ایجاد شبکه آبیاری Sefidrood و Fumanate” و “تکمیل و تجهیز شبکه های اندازه گیری سطح و آب های زیرزمینی در استان ها” است که ۵ سال است پیر!

زندگی این طرح ها نشان می دهد که بیشتر سهم بیش از ۵ سال سن دارد که شامل ۲ پروژه است. واضح است که با توجه به تغییرات مختلف اجتماعی ، سیاسی ، جمعیتی ، اقتصادی ، اقلیمی و اقلیمی ، همراه با توسعه فناوری طی پنج سال گذشته ، این پروژه ها بعید است مطابق با نیازهای امروز باشد. همچنین واضح است که به دلیل تغییر در برنامه های توسعه و سایر اسناد بالادست در کشور طی بیست سال گذشته ، اولویت های تعیین شده باید منبع تعریف برنامه های سرمایه گذاری در کشور باشد. این پروژه ها نیاز به بررسی جدی و غربالگری دارند.

از ۵ پروژه موجود و طبق تخمین های سازمان بودجه و برنامه ریزی ، پیش بینی می شود این پروژه ها در سال ۲ به اتمام برسند و اکثر پروژه ها تا پایان سال به پایان می رسد. با این حال ، و با توجه به روند تخصیص اعتبار توسعه در سالهای اخیر و محاسبات اثر انگشت ، واقع بینانه نیست.

ما باید به این سؤال پاسخ دهیم: چه درصد از پروژه های بودجه که قرار بود هر سال به اتمام برسد ، قطعاً به پایان نرسیده و در بودجه سال آینده پیش بینی می شود؟ آمار سال ۲ بهتر از سالهای گذشته به نظر می رسد. در سال ۲ ، حدود ۵ ٪ از پروژه ها بر خلاف برنامه ریزی اولیه تکمیل نمی شوند و این امر تحقق تخمین های موجود را به چالش می کشد. به همین دلیل ، مغایر با اصلاح ساختار بودجه در تعیین تکلیف برنامه های توسعه نیمه کاره مطابق با قانون برنامه هفتم است. یکی از عوامل جمع آوری پروژه های نیمه تمام شده در کشور ، عدم رعایت دقیق مراحل اولیه در تعریف و تصویب برنامه های توسعه است. بی اعتنایی به مطالعات توجیهی پروژه ها و عدم انتشار آنها (با وجود وجود بسیاری از الزامات قانونی) منجر به تعریف و تصویب پروژه هایی شده است که تحت تأثیر عوامل خارج از حوزه فنی و اقتصادی قرار می گیرند و کشور را درگیر می کند شماره سرمایه گذاری های غیر مجدد.

برنامه های توسعه در بودجه ۱

گزارش مرکز تحقیقات Majlis نشان می دهد که در لایحه بودجه سال ۲ ، کل تخصیص مصرف عمومی دولت ۶ تریلیون تومانس است ، از جمله ۲ تریلیون تومورهای اجرایی ملی ، ۶ تریلیون تومون از سازمان های اجرایی محلی در استان ها و ۶ تریلیون بشر میلیارد دلار اعتبار ردیف های متفرقه است. بنابراین ، ۵ ٪ از بودجه توسعه ملی برای ردیف های متفرقه حدود ۲ ٪ و برای پروژه های استانی ۲ درصد است.

البته بخش قابل توجهی از سرمایه گذاری های زیرساختی در کشور و برنامه های بزرگ توسعه از طریق شرکت های دارای کشور دولتی انجام می شود که بودجه آنها در خارج از بودجه عمومی مورد بررسی قرار می گیرد ، که تعداد آنها در بودجه عمومی گنجانده نشده است. به طور خاص ، در صورتحساب بودجه سال آینده ، بیش از ۵ تریلیون دلار پیش بینی می شود که شرکت های دارای کشور را هزینه کند ، که بخشی از آنها (حدود ۴ تریلیون دلار) از طریق بودجه عمومی دولت و بقیه از طریق منابع داخلی خود ارائه می شود. بنابراین ، علاوه بر ۶ تریلیون دلار هزینه های عمومی برای پروژه های عمومی ، پیش بینی می شود که حدود ۶ تریلیون تومان توسط شرکت های دارای کشور سرمایه گذاری کند. علاوه بر این ، شهرداری های این کشور نیز در سرمایه گذاری های عمومی شرکت می کنند که بودجه آنها مستقل از بودجه دولت است و ارقام آن در بودجه عمومی گنجانده نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا