اخبار اقتصاد ایران

۱۸ اسفند؛ واریز دومین شارژ ۲۲۰ هزار تومانی طرح فجرانه کالابرگ

طرح فجران ای کالابرگ که به مناسبت دهه فجر راه اندازی شد و با استقبال ۱۳ میلیون خانوار مواجه شد. از جمعه ۱۸ اسفندماه با پرداخت ۲۲۰ هزار تومان شارژ وارد دومین ماه فعالیت خود می شود.

ایران تحلیل به نقل از ایسنا، مرحله جدید باربری الکترونیکی با نام “طرح فجرانه” از ۱۷ بهمن ماه آغاز شده است. اردیبهشت این ماه در سال آینده نیز ادامه خواهد داشت. بر اساس این طرح تشویقی یارانه ای، درآمد خانوارهای دهک اول تا هفتم از ۱۲۰ هزار تومان به ۲۲۰ هزار تومان افزایش یافته و خانوارها به مدت سه ماه می توانند اقلام کالایی خریداری کنند.

بر اساس طرح فجران کالابرگ، ۷ دهم درآمد مشمول خرید ۱۱ قلم خوراکی از سبد غذایی تعریف شده شامل برنج، مرغ، گوشت قرمز، روغن، ماکارونی، شیر، پنیر، ماست، شکر، تخم مرغ و حبوبات است. از یارانه مضاعف ۲۲۰ هزار تومان می شوند (غیر نقدی)، یارانه ۴۰۰ هزار تومانی به ۶۲۰ هزار تومان و یارانه ۳۰۰ هزار تومانی با احتساب یارانه مضاعف به ۵۲۰ هزار تومان افزایش می یابد. در واقع در این طرح برای هر یک از اعضای خانواده ۲۲۰ هزار تومان یارانه تشویقی در نظر گرفته شده است.

مبلغ حمایت های دولتی به صورت اعتبار تخصیصی به حساب بانکی واریز نمی شود بلکه این اعتبار به کد ملی سرپرستان خانوار واریز می شود و بنابراین امکان خرید از تمامی کارت های بانکی سرپرستان وجود دارد. از خانواده در فروشگاه های طرح.

در این مرحله از طرح کاتالوگ الکترونیک، اعتبار طرح فجرانه به هیچ وجه از یارانه سرپرستان خانوار کسر نمی شود، بلکه یارانه بگیران یارانه خود را به صورت نقدی، ماهانه و جداگانه دریافت می کنند و فقط کسر می شود. از محل اعتبار ۲۲۰ هزار تومانی اختصاص یافته به کد ملی سرپرستان خانوار.

لازم به ذکر است خانوارها می توانند اقلام طرح را در محدوده وزنی و محصولی تعریف شده با هر نام تجاری خریداری کنند، اما امکان انتقال اعتبار بین گروه های کالایی وجود ندارد، یعنی با اعتبار خرید برنج نمی توان برنج یا روغن خریداری کرد. همچنین خانوارهای مشمول طرح می توانند با توجه به نیاز خود ظرف یک ماه اقلام سبد غذایی را خریداری کنند، بنابراین هیچ اجباری برای خرید یکجا همه اقلام وجود ندارد.

پیش از این سید صولت مرتضوی – وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حاشیه جلسه هیات دولت از اجرای موفق طرح فجرانه کالابرگ خبر داد و گفت: پروژه کالابرگ اسفند از سال گذشته شروع شد و روش های متنوع و ابتکاری را در این راستا اجرا کردیم تا اینکه در دهه فجر امسال به اوج این طرح رسیدیم و مقرر شد یارانه تشویقی و مضاعف ۷ دهک درآمدی در قالب پیش بینی و پرداخت شود. یک فاکتور الکترونیکی

وی با اشاره به اجرای موفقیت آمیز این طرح گفت: فاز اول پروژه فجرانا سه ماه است که ادامه دارد و در فاز اول جمعیتی بالغ بر ۳۷ میلیون نفر معادل ۶۲.۵ درصد از این طرح استقبال کرده اند. .

به گفته وزیر کار، میانگین اعتبار و خریدهای انجام شده از شرکت های مختلف، شرکت های زنجیره ای و جنرال فروشگاه ها بیش از ۳۴ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بوده که ۷.۸ درصد از محل یارانه و ۲۶.۸ درصد از محل منابع مردمی بوده است. بوده است

چندی پیش علیرضا عسگریان معاون رفاهی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از بازگشت بیش از ۵۰۰۰ فروشگاه متخلف به چرخه توزیع کالا خبر داد و گفت: از مجموع ۲۲۰ هزار فروشگاه در کشور، ۱۳ هزار فروشگاه متخلف کشف شد. و شناسایی شده طی مراحل نظارت با ۵۰۰۰۰۰۰ متخلف برخورد و به چرخه توزیع محصول بازگشت و مابقی در نوبت معرفی به نهادهای نظارتی هستند.

وی ادامه اجرای پروژه فجرانه کالابرگ را نیازمند اعتبار مضاعف دانست و گفت: فروردین ماه آینده مشخص می شود که آیا این طرح ادامه دارد یا خیر.

مرحله جدید طرح محصولات الکترونیکی با نام فجرانه اسفند ۱۴۰۲ تا اردیبهشت ۱۴۰۳ ظرف مدت ۳ ماه و به گونه ای اجرا می شود که شرط خرید ۲۰۰ هزار تومانی از مبلغ یارانه ای که پیشتر اعلام شده بود حذف و اعتبار تشویقی آن از ۱۲۰ به ۲۲۰ هزار تومان افزایش یافته است. در طرح فجرانه هر محصولی اعتبار خاص خود را دارد اما خرید از هر برندی برای مردم آزاد است.

نظارت بر عملکرد فروشگاه ها از طریق شرکت مجری طرح کالابرگ الکترونیک (فارا) به صورت آنلاین توسط وزارت کار انجام می شود و بازرسی های میدانی با محوریت گشت های مشترک اداره کل حراست استان ها در دستور کار قرار دارد.

طبق آمار، بیشترین دهک های درآمدی که از طرح فجرانه کالابرگ استقبال و استفاده کرده اند؛ دهک اول با ۸۵.۷ درصد، دهک دوم با ۶۸ درصد، دهک سوم با ۶۹ درصد، دهک چهارم با ۸۴ درصد، دهک پنجم با ۴۳ درصد، دهک ششم با ۴۶ درصد و دهک هفتم با ۴۲ درصد.

فاز اول اجرای پروژه فجرانه الکترونیک کالابرگ که از ۱۷ آغاز شده است اسفند این ماه به مناسبت دهه فجر آغاز شده است اردیبهشت ماه سال آینده ادامه دارد و اعتبارات و یارانه تشویقی به صورت جداگانه به حساب سرپرستان خانوار واریز می شود. فاز دوم پروژه کاتالوگ الکترونیکی فجرانه به مناسبت ماه مبارک رمضان با واریز شارژ دوم ۲۲۰ هزار تومان از جمعه ۱۸ اسفند ماه شروع شده و تا ۱۷ فروردین ماه ۱۴۰۳ ادامه خواهد داشت.

در فاز اول اجرای طرح فجرانه ۴۶ میلیون بسته غذایی توزیع شده و ۸۷ درصد مردم از آن استقبال کرده اند و پیش بینی می شود فاز دوم اجرای طرح نیز مورد استقبال قرار گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا