اخبار اقتصاد ایران

۱۹ تن طلا بدون پرداخت عوارض و مالیات وارد کشور شد

وزیر اقتصاد گفت: در ۹ ماهه امسال ۱۹ تن طلا بدون پرداخت حقوق و عوارض گمرکی و مالیاتی وارد کشور شده در حالی که در ۹ ماهه سال گذشته واردات رسمی طلا صفر بوده است. «سید احسان خاندوزی» در سومین نشست کارآفرینان ایرانی در سال ۱۴۰۲ که موضوع جلسه پیگیری و رفع موانع سرمایه گذاری و […]

وزیر اقتصاد گفت: در ۹ ماهه امسال ۱۹ تن طلا بدون پرداخت حقوق و عوارض گمرکی و مالیاتی وارد کشور شده در حالی که در ۹ ماهه سال گذشته واردات رسمی طلا صفر بوده است.
سید احسان خاندوزی در سومین گردهمایی کارآفرینان ایرانی در سال ۱۴۰۲ که با موضوع پیگیری و رفع موانع سرمایه گذاری و تولید برگزار شد، اظهار داشت: در سخت ترین شرایط، عده ای فکر می کردند که بعد از یکی دو یا سه. سال ها می توانند کشور را ویران کنند. امسال برای سومین سال شاهد آن هستیم که اقتصاد کشور رشد نسبتا خوبی را تجربه خواهد کرد.
وی تصریح کرد: در دولت و وزارت اقتصاد تلاش می کنیم تا حد امکان از فشارهایی که در داخل دستگاه های اجرایی وجود دارد و رویه های خسته کننده و آزاردهنده و خلاقیت های زننده، مفسده و ناسالم وجود دارد، بکاهیم زیرا این فشارها بر از یک سو تنها منجر به افزایش هزینه های تولید و هزینه های مبادلاتی می شود و از سوی دیگر رقابت تولیدکنندگان را در مقابل رقبای شما کاهش می دهد.
خاندوزی افزود: اقتصاد ایران به عنوان یک اقتصاد نفتی همیشه به صادرکنندگان و تولیدکنندگان کشور گفته است که من به شما نیازی ندارم و خودم نفت تولید می کنم و کشور را اداره می کنم اما روز باید یاد بگیرد که اگر نگذارند نفت تولید کند. ، باید پای صادرکنندگانش بایستد. و به زندگی با این تولیدکنندگان و صادرکنندگان ادامه دهد.

خروج دولت از تجارت
خاندوزی در بخشی دیگر از سخنان خود به موضوع خروج دولت از کارآفرینی اشاره کرد و در این زمینه گفت: کم کردن بار دولت از دوش کارآفرینی و در این زمینه موفق شدیم فدرالیسم را در سطوح بالای دولت و قوه قضائیه ایجاد کنیم. این مسئله را حل کن. ان شاءالله در ماه های آینده شاهد این باشید که این روش و روند معکوس شده و بخش بزرگی از شرکت هایی که در دست بانک ها و دستگاه های اجرایی حاضر به انصراف نبودند، واگذار شوند.
وزیر اقتصاد گفت: ترجیح ما در این زمینه این است که تجربه گذشته تکرار نشود به طوری که مجددا از سازمان تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی کشوری، ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و سایر نهادهای مردمی خواهشمندیم. کشور وارد عرصه مدیریت این شرکت ها شود.
وی با دعوت از کارآفرینان، تولیدکنندگان و صادرکنندگان برای حضور در این زمینه گفت: واگذاری این شرکت ها باید به همان قیمتی باشد که فعال اقتصادی بدان معتقد است و این گونه نباشد که قیمت گذاری این شرکت ها دوبرابر یا دو برابر شود. ارزش واقعی را سه برابر می کند زیرا در این صورت قطعاً فعالان اقتصادی از آن استقبال نخواهند کرد و در اینجا به صراحت می گویم برخی از مدیران دولتی نیز دوست ندارند فعالان بخش خصوصی وارد این عرصه شوند اما دولت و قوه قضائیه موافق هستند. در این زمینه کمک و حمایت کنند تا تصمیم گیری شود. در این زمینه باید با شجاعت و قاطعیت همراه با شفافیت و رعایت قانون اتخاذ شود.
خاندوزی با اشاره به موضوع تامین مالی شرکت ها گفت: تلاش می کنیم با حضور رئیس جمهور جلسه ای برگزار کنیم که رئیس کل بانک مرکزی نیز در آن حضور داشته باشد و رئیس جمهور نیز مستقیماً از سخنان مسائل را بشنوند. کارآفرینان و در صورت لزوم در صورت تصمیم گیری یا صدور دستور در این جلسه این اتفاق بیفتد.

اگر به دنبال رشد تولید هستیم تامین مالی موضوع اول کشور است
وی بیان کرد: اگر به دنبال رشد تولید و تولید هستیم، موضوع تامین مالی چه به صورت ریالی و چه به صورت ارزی موضوع اول کشور است و اگر وضعیت فعلی تولید را با پنج سال گذشته مقایسه کنیم، متوجه می شویم. که تولید تولیدکنندگان به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. رشد کرده است، هرچند این ظرفیت کامل تولیدکنندگان ما نیست و باید تولید خیلی بیشتری در کشور انجام شود.
وزیر اقتصاد در خصوص اوراق گام گفت: ما در وزارت اقتصاد تلاش کرده ایم استفاده از اوراق گام را افزایش دهیم و حتی به رئیس سازمان امور مالیاتی گفته ایم در صورت سررسید این اوراق به سازمان امور مالیاتی ارائه شود. آخر سال. به عنوان مالیات از ارائه دهندگان بپذیرید تا این اوراق در دست تولیدکنندگان باقی نماند و جذاب باشد.
وی درباره تسویه تکلیف ارزی گفت: در این زمینه می توان از چند روش استفاده کرد، مثلاً سرمایه گذار خارجی بیاید و در مقابل تسویه تکلیف ارزی خود سرمایه گذاری کند یا اینکه بدون تعیین تکلیف ارز را راحتتر وارد کند. منشا پول

حل مشکلات فعالان اقتصادی در زمینه ایفای تعهدات ارزی
خاندوزی با تاکید بر آمادگی وزارت اقتصاد برای حل مشکلات فعالان اقتصادی در زمینه تسویه تعهدات ارزی، گفت: آمادگی داریم که دامنه روش ها را برای تسویه تعهدات ارزی باز کنیم و البته باید در نظر داشته باشید که بانک مرکزی برای مدیریت اضلاع بازار ارز و منابع و هزینه های این بازار نمی تواند به همه بگوید که هرکسی باید با طرف دیگری تعامل داشته باشد، بلکه بانک مرکزی نیز باید بتواند تامین نیازهای تولیدکنندگان صنعتی به منظور اطلاع رسانی و اصیل بودن جریان ها و ملاحظات سیاست گذاران و حاکمان نیز در این زمینه مورد توجه قرار گیرد.
وی گفت: در ۹ ماه گذشته سال گذشته واردات رسمی طلا صفر بوده و امسال واردات رسمی طلا به ۱۹ تن رسیده است و دولت اعلام کرده است که هیچ گونه حقوق و عوارض گمرکی و گمرکی مطالبه نمی کند. مالیات در این زمینه و شاهد هستیم که در بازه زمانی ۹، ۱۹ تن طلا در این ماه وارد کشور شده است.
به گزارش ایرنا؛ وزیر اقتصاد با اشاره به تصویب مصوبه استفاده از طلا برای سرمایه گذاری گفت: در این زمینه فقط نیاز به آیین نامه داشتیم که چند ماه به تعویق افتاد اما قبل از حضور در جلسه با بانک مرکزی تماس گرفتم. و بانک مرکزی با تصویب این آیین نامه موافقت کرد. نامه مربوطه خبر داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا