بانک و بیمه

۲۰ درصد سهمیه وام ازدواج “غیرحضوری” پرداخت شود

به گزارش افق میهن، بانک مرکزی در بخشنامه ای به بانک ها اعلام کرد: حداقل ۲۰ درصد از کل سهمیه بانک در سال جاری به صورت الکترونیکی و غیرحضوری به متقاضیان مربوطه پرداخت شود.

به گزارش افق میهن، مبلغ وام ازدواج ۱۴۰۳ بسته به سن متقاضیان از ۳۰۰ تا ۳۵۰ میلیون تومان است و به زوجین کمک می کند تا بخشی از هزینه های اولیه زندگی مشترک را تامین کنند.

طبق قانون، وام تحصیل کودک به پدر فرزندانی اعطا می‌شود که تاریخ تولد آنها از اول ژانویه ۱۴۰۰ باشد و در ایران متولد شده باشند. مبلغ وام برای فرزند اول ۴۰ میلیون تومان با بازپرداخت ۳ سال (۳۶ ماه)، برای فرزند دوم ۸۰ میلیون تومان با مدت بازپرداخت ۴ سال (۴۸ ماه)، برای فرزند سوم ۱۲۰ میلیون تومان با فرزند چهارم مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان با دوره بازپرداخت ۶ ساله (۷۲ ماهه) و فرزند پنجم مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان با دوره بازپرداخت ۷ ساله (۸۴ ماهه) است.

لازم به ذکر است بیش از ۳۷۰ هزار نفر در انتظار وام ازدواج و بیش از ۴۳۰ هزار نفر در انتظار وام تولد هستند. بهانه همیشگی بانک ها برای صف طولانی وام های زوجیت و عدم پرداخت این تسهیلات، نبود اعتبار کافی است!

بانک مرکزی اخیرا از تخصیص اعتبار جدید به هفت بانک برای تسریع در پرداخت این تسهیلات خبر داده است. بانک مرکزی در نظر دارد با تخصیص اعتبار به هفت بانک منتخب صادرات ایران، رفاه کارگران، ملی ایران، تجارت، سپه، پست بانک ایران و ملت، شرایط پرداخت حداقل ۱۵۰ هزار مؤسسه ازدواج و ۱۰۰ هزار مؤسسه باروری را در سال آینده در سه ماه آینده فراهم کند. به آرامی

صف های طولانی وام ازدواج و فرزند و عدم امکان ثبت نام برای بهره مندی از این مزایا یکی از بزرگترین مشکلات متقاضیان وام کودک و ازدواج در ماه های اخیر بوده است.

بانک مرکزی پس از جلسه با کمیسیون سیاست ۹۰ مجلس، نسبت به رفع مشکل ثبت موسسات ازدواج و کودکان اقدام کرد و با بازکردن سایت ثبت نام به صورت ۲۴ ساعته، بخشی از دغدغه های متقاضیان این موسسات را برطرف کرد.

اما با وجود ثبت نام، برخی بانک ها همچنان تمایلی به تایید و معرفی شعبه به متقاضیان ندارند که این موضوع باعث سردرگمی متقاضیان وام ازدواج و فرزند شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا