فناوری

۲۰ هزار کانال پروکسی در تلگرام فارسی فعال است / میانگین تعداد اعضای کانال‌های پروکسی؛ ۴.۳ میلیون عضو

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

زومیت: در زمانی که دنیا به دنبال هوش مصنوعی، اینترنت اشیا و یادگیری ماشینی است، نگرانی اصلی کاربران ایرانی سرعت پایین اینترنت و اتصال VPN است.

نارضایتی از وضعیت اینترنت و مشکلاتی که کاربران در برخورد با فیلترشکن و فیلترشکن متحمل می شوند، چیزی نیست که بتوان آن را عادی دانست. اکنون بیش از ۱۸ ماه از تشدید محدودیت های اینترنت می گذرد، اما کاربران همچنان به وضعیت اینترنت کشور، محدودیت ها و مسدود شدن آن معترضند و خواستار اینترنت با کیفیت و سریعتر هستند.

توجه به شبکه های اجتماعی می تواند اطلاعات مهمی در مورد افکار عمومی و خواسته های مختلف مردم ارائه دهد و ما را از نیازها و دغدغه های کاربران آگاه کند. برخی از این اطلاعات از این نظر حائز اهمیت است که می تواند هشداری مهم برای دست اندرکاران و تصمیم گیرندگان باشد تا از پیامدهای تصمیمات خود آگاه شوند و بتوانند رویدادهای احتمالی آینده را پیش بینی کنند.

بررسی نگرانی هایی که مردم در سال ۱۴۰۲ نسبت به فناوری داشتند یکی از سوالاتی است که زومیت با بررسی شبکه های اجتماعی و محتوایی که کاربران در این پلتفرم ها منتشر کرده اند از لایف وب خواسته است تا به آن پاسخ دهد.

مرکز مانیتورینگ و مانیتورینگ شبکه اجتماعی لایف وب در سال ۱۴۰۲ ۱۴ میلیون محتوای منتشر شده مرتبط با حوزه فناوری را بررسی کرده و داده های به دست آمده نشان می دهد که فیلترینگ و فیلترینگ دغدغه اصلی کاربران در سال ۱۴۰۲ بوده است که در اینستاگرام، ایکس (توئیتر سابق) و تلگرام وجود دارد. . آنها محتوا ساخته اند و در مورد آن صحبت کرده اند.

از مجموع ۱۴ میلیون محتوای منتشر شده در زمینه فناوری در سال گذشته، ۶ میلیون محتوا به طور مستقیم با موضوع فیلترینگ، فیلترینگ و پروکسی مرتبط است. موضوع فیلترینگ در ۴۴ درصد مطالب وجود داشت.

۲۳ درصد از مطالب منتشر شده مربوط به وضعیت اینترنت بوده است. دو موضوع «هک و امنیت اطلاعات» و «هوش مصنوعی» هر کدام ۱۳ درصد از کل محتوا را به خود اختصاص داده اند.

فیلترینگ به عنوان پرتکرارترین موضوعی که در سال ۱۴۰۲ توسط کاربران ایرانی در حوزه فناوری منتشر شد، ۵۳ درصد از کل محتوای تولید شده در تلگرام را به خود اختصاص داده است. در این پیام رسان «فیلتر کردن»، «خرید و فروش فیلترشکن» و «پراکسی» یکی از پربازدیدترین مطالب بوده است.

۲۸ درصد از کل مطالب منتشر شده در تلگرام در سال ۱۴۰۲ مربوط به فناوری اطلاعات بوده است. سهم این نوع محتوا در پلتفرم X ۲۳ درصد و در اینستاگرام ۵ درصد از کل محتوای منتشر شده مربوط به مسائل فناوری بوده است.

سهم مطالب درباره فیلترینگ در تلگرام ۵۳ درصد، اینستاگرام ۱۵ درصد و ایکس ۲۱ درصد بوده است. در شبکه اجتماعی ایکس بیشترین مطالب مرتبط با فناوری (۳۶ درصد) مربوط به وضعیت اینترنت و مشکلات آن بوده است. در اینستاگرام ۲۲ درصد از مطالب این حوزه مربوط به وضعیت اینترنت و مشکلات آن بوده و در تلگرام نیز سهم این محتوا ۲۱ درصد بوده است.

کاربران اینستاگرام از بین موضوعات مختلف مرتبط با حوزه فناوری بیشتر به موضوع هوش مصنوعی علاقه مند بوده اند. به طوری که ۲۴ درصد از کل محتوای این رشته به هوش مصنوعی اختصاص دارد. سهم X از این موضوع ۱۷ درصد و سهم تلگرام ۹ درصد بوده است.

کاربران شبکه اجتماعی X نسبت به کاربران تلگرام و اینستاگرام محتوای بیشتری در مورد هک و امنیت اطلاعات تولید کرده اند. سهم X در این شماره ۱۷ درصد، تلگرام ۱۱ درصد و اینستاگرام ۶ درصد بوده است. به طور کلی در بین موضوعات مختلف مرتبط با فناوری اطلاعات، موضوع هک و امنیت اطلاعات کمترین میزان تولید محتوا را داشته است.

وضعیت اینترنت در چند سال اخیر بسیار نگران کننده بوده است. کیفیت اینترنت به شدت کاهش یافته، سرعت آن نیز به شدت کاهش یافته و قطع و وصل مکرر چندین روز دیوانه کننده بوده است. طبیعی است که وقتی کاربران دقایقی یا حتی ساعت ها را برای آپلود و دانلود صرف می کنند یا دقایقی طولانی منتظر می مانند تا صفحه «هوم» اینستاگرام خود بالا بیاید، در نهایت خسته و ناامید می شوند و از این وضعیت گله مند می شوند.

تحقیقات لایف وب در زمینه محتوای شبکه های اجتماعی در حوزه فناوری نشان می دهد که در سال ۱۴۰۲، ۱۱۱ هزار توهین به اینترنت یعنی کیفیت، سرعت، قطعی و اختلال در توییتر انجام شده است. این ۱۱۱۰۰۰ توییت در مجموع ۱۲ درصد از توییت های مرتبط با فناوری ارسال شده توسط ۵۱۵۰۰ کاربر را تشکیل می دهند.

هر روز چندین تلاش برای روشن کردن VPN برای دور زدن فیلترینگ و رسیدن به پلتفرم مورد نظر کاربر باعث شده تا حجم قابل توجهی از محتوای توهین آمیز درباره فیلترینگ در شبکه اجتماعی X منتشر شود. در مجموع بیش از ۲۶۰۰۰ کاربر ۴۰۰۰۰ توهین به فیلترینگ در این شبکه اجتماعی مطرح و منتشر کرده اند.

ماجرای فیلترینگ تنها در حد فحش دادن و نفرین باقی نمانده است، کاربران همچنان به دنبال راهی برای اتصال به پلتفرم های مورد علاقه و مورد نیاز خود هستند. همین موضوع باعث شده تعداد کانال های ارائه دهنده پروکسی در تلگرام به ۲۰ هزار کانال برسد. وجود ۲۰۰۰۰ کانال پراکسی در تلگرام «به این معناست که ۲.۵ درصد از کل تلگرام های فارسی ارائه دهنده پروکسی هستند».

این کانال ها معمولا اعضای زیادی دارند. داده های لایف وب می گوید: «در میان کانال هایی با بیش از یک میلیون عضو، ۱۲ درصد مربوط به پروکسی ها هستند. پیش از این نیز گزارش هایی در مورد محبوب ترین کانال های تلگرامی ایرانی نیز همین یافته را تایید می کرد.

برای درک بهتر تسلط کانال های پراکسی بر فضای تلگرام فارسی، لایف وب ۵ کانال پراکسی با بیشترین عضو را با ۵ کانال خبری که تا پایان سال ۱۴۰۲ بیشترین عضو را داشته اند مقایسه کرده است. در تمامی شاخص های در نظر گرفته شده یعنی میانگین تعداد اعضا، میانگین بازدید در هر پست و میانگین تغییرات اعضا در ۱۴۰۲، کانال های پروکسی آمار بهتری دارند.

داده های لایف وب نشان می دهد که میانگین تعداد اعضا در ۵ کانال پراکسی با بیشترین اعضا ۴.۳ میلیون عضو است، در حالی که میانگین تعداد اعضا در ۵ کانال خبری با بیشترین عضو ۲.۶ میلیون عضو است.

میانگین بازدید هر پست در کانال های پروکسی ۵۹۷۰۰۰ و در ۵ کانال خبری که بیشترین تعداد اعضا را دارند میانگین بازدید از هر پست ۶۴۰۰۰ است. کانال های ارائه دهنده پست که بیشترین تعداد اعضا را در سال ۱۴۰۲ داشتند، میانگین تغییر بیش از ۶۳۷۰۰۰ عضو داشتند و این میانگین تغییر برای کانال های خبری بیش از ۵۲۹۰۰۰ نفر بود.

دردسر خرید و فروش فیلتر هات داغ شد

از آنجایی که بسیاری از مسدود کننده های رایگان از کار افتاده اند، فروش VPN افزایش یافته است. افزایش نیاز به خرید فیلترها، گردش مالی قابل توجهی را در این حوزه ایجاد کرد که حتی نمایندگان مجلس را نیز نسبت به این موضوع حساس کرد.

یافته های لایف وب نشان می دهد که در سال ۱۴۰۲، ۸۹۰۰۰۰ مطلب در مورد خرید یا فروش فیلترشکن در سه پلتفرم X، تلگرام و اینستاگرام منتشر شده است. از سوی دیگر ۴۷۲ هزار مطلب درباره فیلترشکن رایگان منتشر شده است. این مقایسه نشان می دهد که بازار فیلترشکن داغ است و هزینه فیلترشکن بر مخارج زندگی دیگران تحمیل شده است.

سرعت اینترنت در ایران مهم ترین مشکل کاربران کانال های ایکس، اینستاگرام و تلگرام بوده است. لایف وب توضیح داده است که «کانال های تلگرامی فعال در زمینه فروش فیلترشکن معمولاً برای فروش بیشتر بر موضوع سرعت اینترنت تأکید دارند». اما جدای از سرعت، قیمت اینترنت و هزینه های آن نیز از جمله موضوعاتی است که کاربران در مورد آن محتوا منتشر کرده اند:

وی ادامه داد: بعد از سرعت، قطعی و اختلال بیشترین محتوا را دارد، هزینه اینترنت به خصوص پس از افزایش قیمت در سال گذشته به یک موضوع مهم تبدیل شده است، صحبت در مورد اپراتورها و کیفیت خدمات آنها و دسترسی رایگان و برابر به اینترنت نیز از دیگر موارد مهم است. مسائل

درباره «هزینه اینترنت» در مجموع ۴۲۱ هزار محتوا و درباره «اپراتورهای اینترنتی و پشتیبانی» در مجموع ۴۱۸ هزار محتوا تولید شده است که در هر دو صورت بیشترین حجم محتوا در کانال های تلگرامی منتشر شده است. هر دوی این موضوعات نسبت به X در اینستاگرام پرطرفدارتر بوده اند، در خصوص موضوع «دسترسی و اینترنت رایگان» در مجموع ۲۴۰ هزار محتوا تولید شد که بیشتر آنها به ترتیب در کانال های تلگرام، ایکس و اینستاگرام منتشر شده است.

هر ماه یک حمله سایبری خبرساز

یکی دیگر از مهمترین مسائلی که در سال گذشته در حوزه فناوری رخ داد، مربوط به حملات سایبری مکرر بود که همه چیز از وب سایت ها و سیستم های دولتی گرفته تا مشاغل را تحت تأثیر قرار داد. هک ها و حملات سایبری در اکثر موارد امکان ارائه سرویس به کاربر را سلب کرده و گاه باعث لو رفتن اطلاعات و داده های کاربران می شد.

تحقیقات لایف وب نشان می دهد که «۱۳ هک در سال گذشته خبرساز شد که مهم ترین آنها هک شدن سیستم سوخت رسانی و خرابی پمپ بنزین ها بود. هک اسنپ فود و هک تیپسی نیز از اخبار مهمی بودند که در سال ۱۴۰۲ ترند شبکه های اجتماعی شد. طبق آمار می توان گفت که در سال گذشته به طور میانگین هر ماه یک خبر هک شدن روند شبکه های اجتماعی بوده است.

البته همانطور که مسئولان قبلا اعلام کرده‌اند، تعداد هک‌ها یا حملات سایبری به سیستم‌ها و پلتفرم‌های داخلی بیش از این تعداد است، اما در این گزارش تنها مواردی که بحث‌برانگیز شده‌اند و در نتیجه مهم‌تر از بقیه موارد به نظر می‌رسند. حملات ذکر شده است. .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا