اخبار بورس

۲۱ اسفند پایان ریاست مجید عشقی

چیزی را گزارش کنید نبض بازار سهامدر میان بازارهای مدرن و سنتی که امروزه برای سرمایه گذاری تبلیغ می شود، از ارزهای دیجیتال گرفته تا بازارهای ارز، طلا و املاک، بازار سهام می تواند بهترین و مطمئن ترین مکان برای هدایت نقدینگی مهاجر مردم به سمت تولید و انتخاب رئیس جدید بورس باشد. سازمان حساس شده است که بازار سرمایه بیش از ۵۰ میلیون ذینفع دارد و اعتماد مردم نیز از بین رفته است. در این میان نقش رئیس سازمان بورس نقش عمده ای در بازگرداندن اعتماد مردم دارد.

انتخاب رئیس سازمان بورس موضوع بسیار مهمی است که در دست اعضای شورای عالی بورس است. تصمیمی که پیامدهای آن بر سرنوشت سرمایه همه سهامداران و فعالان بازار سرمایه تأثیر می گذارد.

در این مقاله به انتخاب رئیس سازمان بورس و روسای سابق سازمان بورس پرداختیم.

انتخاب مجید عشقی به عنوان رئیس سازمان بورس

۲۱ مهر ۱۴۰۰ مجید عشقی، رئیس وقت سازمان بورس، جایگزین «محمدعلی دهقان دهنوی» به عنوان رئیس بازار سرمایه شد و طبق قانون اکنون پس از دو سال و نیم یعنی ۳۰ ماه می‌گذرد که رئیس کل بازار سرمایه. تغییرات سازمانی

بورس ایران در نیم قرن عمر خود، فریدون مهدوی (۱۳۴۶-۱۳۴۹-۱۳۴۶)، فضل اله مهرپور (۱۳۴۹-۱۳۵۲)، داریوش خزیمه علم (۱۳۵۲-۱۳۵۳)، منصور باجیان (۱۳۵۳-۱۳۵۹)، اله وردی رجایی. سلماسی (۱۳۵۹ -) ۱۳۷۶، سید احمد میرمطهری (۱۳۸۲-۱۳۳۶)، حسین عبده تبریزی (۱۳۸۲-۱۳۸۴)، علی صالح آبادی (۱۳۸۴-۱۳۹۳)، محمد فطانت (۱۳۹۳-۱۳۹۵) و شاپور محمدی (۱۳۹۵) ، حسن قالیباف اصل (۱۳۹۹). ۱۳۹۹-) و محمدعلی دهقان دهنوی (۱۳۹۹-۱۴۰۰) و مجید عشقی به عنوان سیزدهمین سکاندار تاریخ بورس ایران معرفی شدند.

شایعاتی در مورد پایان عشق

مجید عشقی از آن دست مدیرانی است که هر بار که نوسان منفی در بازار سرمایه داشت، استعفا یا برکناری او از ریاست سازمان بورس در شبکه های مجازی به گوش می رسید و در نهایت تکذیب می شد.

خبر استعفای عشقی در ۹ اسفند آبان ماه سال گذشته را می توان یکی از جدی ترین این شرایط دانست که حتی اعلام شد وزیر امور اقتصادی با این استعفا موافقت کرده است. محمد رضوانی فر وی به عنوان رئیس جدید سازمان بورس منصوب شد.

پس از حوادث اردیبهشت سال ۱۴۰۲ و از نامه معروف دولت در خصوص نرخ عرضه پتروشیمی که زمینه ساز افت تاریخی شاخص کل بورس شد و واکنش منفعلانه سازمان بورس به این اتفاقات، باز هم زمزمه حذف اشکی به گوش می رسید. اما خبر رسمی منتشر نشد.

مرداد ماه شایعه بعدی رد عشق شنیده شد و این بار بیرون بود محمد فطانت وی به عنوان جانشین وی معرفی شد. البته از فطانت در شرایطی نام برده شد که حتی در ایران نبود. و این موضوع خیلی زود به شایعه برکناری عشقی پایان داد

آخرین بار ۳ آبان ماه ۱۴۰۲ بار دیگر زمزمه هایی مبنی بر اخراج مجید عشقی به گوش رسید. ابوذر سروش یکی از مدیران بانک مرکزی نامی است که این بار جایگزین عشق معرفی شده است.

رئیس سازمان

رئیس سازمان بورس بالاترین مقام اجرایی سازمان است.
رئيس هيئت مديره سازمان رئيس سازمان است.
رئیس سازمان به پیشنهاد اعضای هیئت مدیره و تصویب شورا برای مدت ۳۰ ماه منصوب می شود.

نحوه انتخاب رئیس سازمان بورس

رئیس سازمان بورس از بین هیئت مدیره سازمان بورس انتخاب می شود. اعضای هیأت مدیره سازمان بورس توسط شورای عالی بورس برای مدت پنج سال انتخاب می شوند و باید از بین خود یک نفر را به عنوان رئیس سازمان بورس پیشنهاد کنند. و تصمیم به امضای رئیس شورای عالی بورس می رسد.

رئیس سازمان بورس نباید هیچ سمت دولتی داشته باشد

فردی که به ریاست سازمان بورس انتخاب می شود نباید همزمان در یک سمت دولتی خدمت کند. به عنوان مثال شاپور محمدی، رئیس سابق سازمان بورس، قبل از اینکه رئیس سازمان بورس شود، معاون اقتصادی وزیر بود، اما تشریفات قانونی را برای ریاست انجام داد. او از سمت دولتی خود استعفا داد.

رئیس بعدی سازمان بورس چه کسی خواهد بود؟

هر بار که شایعاتی مبنی بر برکناری مجید عشقی به گوش می رسید، جانشینان مشخص می شدند از جمله: محمد فطانت، ابوذر سروش، محمد رضوانی فر

حتی برخی شایعات در برخی کانال ها و سایت ها میشم فدایی، عبده تبریزی مجید عشقی به عنوان جانشین وی معرفی شد.

باید منتظر ماند و دید در پایان دوره ریاست جمهوری مجید عشقی چه کسی جانشین او می شود و سکاندار بازار سرمایه می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا