ترندهای روز

۲۱ تیرماه سال ۶۵ در جزیره مجنون چه اتفاقی رخ داد؟

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (irtahlil.com):

ساعات اولیه سی و یکم تیرماه ۶۵ شاهد تلاش نافرجام نیروهای عراقی برای بازپس گیری جزیره مجنون و دفاع جانانه نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در برابر حملات دشمن بود. در عملیات پدافندی جزیره مجنون، حمله نیروهای عراقی منجر به اشغال مواضعی توسط نیروهای ایرانی در منطقه جزیره مجنون شد و پدافند نیروهای داخلی منجر به بازپس گیری منطقه از دشمن شد.

در 30 تیر 1344 در جزیره مجنون چه گذشت؟

حضور نیروهای ایرانی از سال ۶۲ با انجام عملیات خیبر در شمال و جنوب جزیره مجنون در داخل «هورالعظیم» و در مجاورت محور «الاماره – بصره» برای نیروهای عراقی قابل قبول نبود، اما در عین حال. توانایی آنها برای انجام عملیات گسترده و بازپس گیری این دو جزیره کافی به نظر نمی رسید و از این رو برای آماده سازی مقدمات این امر، تک تک های محدودی را در این منطقه انجام دادند.

نکته قابل توجه در پدافند جزایر مجنون توسط نیروهای داخلی، شکل ویژه پدافند در جزیره مجنون جنوبی بود که در سه راه کم عرض در آب به موازات یکدیگر به نام پد غربی، پد شرقی انجام می شد. و پد جنوبی و این موضوع هر گونه فعالیت گسترده ای است. از هر دو طرف درگیری دور شده بود.

نیروهای عراقی با استفاده از راه های موجود و آتش توپخانه، معدود سنگرهای اولیه واقع در جاده را هدف قرار دادند و سعی کردند با تصرف این سنگرها در مسیرهای مذکور، خود را به جزیره شمالی برسانند و بدین ترتیب به هدف خود برسند. بر این اساس، عناصر لشکر ۳۱ پیاده دشمن در ساعت دو بامداد روز ۲۱ تیر در ماه ۱۳۶۵ حمله خود را با آتش شدید به مواضع نیروهای ایرانی آغاز کرد.

در ساعات اولیه حمله دشمن، بخشی از مواضع نیروهای خودی از جمله چندین سنگر در پد شرقی به اشغال دشمن درآمد، اما در قرارگاه نیروهای خودی روز بعد، مجدداً مواضع اشغالی تصرف شد. از اشغال دشمن خارج شد و نیروهای عراقی مجبور به عقب نشینی شدند.

در نتیجه این عملیات تعدادی از سربازان دشمن نیز کشته و زخمی شدند و تعدادی ادوات و ادوات آنان منهدم شد.

جزایر مجنون در داخل “هورالعظیم” یکی از نقاط مهم و استراتژیک جنگ بود که در آخرین روزهای سال ۶۲ در عملیات “خیبر” به دست نیروهای ایرانی فتح شد و زمینه ساز نفوذ به خاک عراق در سال ۱۳۶۱ شد. عملیات «بدر» در سال بعد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا