بانک و بیمه

۲۲۹۵ همت تسهیلات بانکی در ۵ ماهه امسال پرداخت شد| ۲۴.۴ درصد وام‌ها سهم خانوارها

بر اساس گزارش بازار بانک مرکزی، در پنج ماهه اول سال ۱۴۰۳ گزینه های پرداخت بانک ها به مبلغ ۲۲۹۵۶.۷ میلیارد ریال بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۳.۹ درصد افزایش نشان می دهد که به مبلغ ۴۴۳۴.۶ میلیارد ریال می باشد. – تسهیلات پرداختی ماهانه در ابتدای سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۱۷۸۶۹ میلیارد ریال و با احتساب تعدیلات شبکه بانکی به ۱۸۵۲۲.۱ میلیارد ریال افزایش یافت.

بر اساس این گزارش، ۱۷۳۶۳.۱ میلیارد ریال معادل ۷۵.۶ درصد از کل گزینه های پرداخت به صاحبان مشاغل (حقوقی و غیرحقوقی) و ۵۵۹۳.۶ میلیارد ریال معادل ۲۴.۴ درصد به مصرف کنندگان اختصاص یافت.

در جدول ۱ هدف از دریافت تسهیلات پرداختی در بخش های اقتصاد طی ۵ ماه از ابتدای سال ۱۴۰۳ نشان داده شده است. سهم تسهیلات پرداختی به صورت سرمایه در گردش در تمامی بخش های اقتصاد در پنج ماهه اول سال ۱۴۰۳، ۱۳۰۹۹.۴ است. میلیارد ریال که ۷۵.۴ درصد از کل تسهیلات پرداختی به صاحبان مشاغل است.

همچنین سهم تسهیلات پرداختی در قالب خرید کالاهای شخصی توسط مصرف کنندگان نهایی (خانوارها) بالغ بر ۲۲۸۹.۹ میلیارد ریال است که ۴۰.۹ درصد از کل تسهیلات پرداختی به مصرف کنندگان نهایی (خانوار) ​​را به خود اختصاص داده است.

سهم تسهیلات پرداختی برای تامین سرمایه در گردش بخش‌های صنعت و معدن در پنج ماهه اول سال ۱۴۰۳ بالغ بر ۵۷۹۳.۴ هزار میلیارد ریال بوده که نشان دهنده تخصیص ۴۴.۲ درصد از سرمایه در گردش کل منابع تخصیص یافته به بخش‌های اقتصادی است. (مبلغ ۱۳۰۹۹.۴ میلیارد ریال).

بر اساس این گزارش، از ۶۷۷۵ میلیارد ریال تسهیلات پرداختی در بخش صنعت و معدن، ۸۵.۵ درصد (مبلغ ۵۷۹۳.۴ میلیارد ریال) برای تامین سرمایه در گردش پرداخت شده است که نشان از توجه و اولویت بندی تامین منابع برای این بخش از طریق بانک ها در سال ۱۴۰۳ اتفاق افتاد.

تسهیلات خرد (کمتر از ۳۰۰۰ میلیون ریال)

بر اساس گزارش بانک مرکزی، از کل تسهیلات پرداخت شده در مدت مذکور، ۵۸۳۱.۵ میلیارد ریال معادل ۲۵.۴ درصد در قالب تسهیلات خرد اعطا شده است. همچنین مبلغ ۳۱۵.۲ میلیارد ریال در قالب کارت اعتباری جابه جا شد که کل تسهیلات پرداخت خرد (کمتر از سه میلیارد ریال) با احتساب این مبلغ به ۶۱۴۶.۷ میلیارد ریال رسید که ۲۶.۷ درصد از کل شامل گزینه های پرداخت است. شایان ذکر است با توجه به اینکه گزینه های پرداخت به صورت کارت اعتباری در بخش خانوار نیز پرداخت می شود، سهم بخش خانوار از ۲۴.۵ درصد در جدول ۱ به ۲۵.۴ درصد از کل گزینه های پرداخت افزایش می یابد (جدول ۲).

در 5 ماهه امسال 2295 فقره وام توسط موسسات بانکی بازپرداخت شد/ 24.4 درصد وام ها متعلق به خانوارهای خصوصی است.

بر اساس این گزارش، در ادامه مسیر فعلی باید ملاحظات کنترل تورم را نیز مد نظر قرار داد و همواره به تقویت پتانسیل تورمی ناشی از فشارهای تقاضای کل در اقتصاد توجه داشت. بر این اساس لازم است با افزایش سرمایه و ارتقای کفایت سرمایه بانک ها، کاهش وام های بلندمدت و بازگرداندن آنها در مسیر صحیح اعطای تسهیلات به بانک ها و ارتقای کارایی بانک ها، توان مالی بانک ها را افزایش داد. تامین کار مولد توجه ویژه ای به ارتقای سرمایه، پرهیز از بار مضاعف بر دارایی های بانکی و ترویج مشارکت شرکت های تولیدی در بازار سرمایه به عنوان ابزاری مهم برای تامین مالی (خلاقانه) پروژه های اقتصادی بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا