بانک و بیمه

۲۳۰ هزار نفر در صف دریافت وام ازدواج هستند

به گزارش ایران تحلیل، مریم باشی زاده رئیس گروه تسهیلات قرض الحسنه اعتبارات بانک مرکزی اظهار داشت: از ابتدای سال جاری تا ۳۰ خردادماه مبلغ ۲۴۸ میلیارد ریال تسهیلات به بانک مرکزی واریز شده است. طرح وام حسنه ثبت شد. این فرصت برای ۸۰ هزار نفر اعطا شده است و تعداد منتظران در صف ۲۳۰ هزار نفر است که تعدادی از آنها سال گذشته ثبت نام کرده و در حال تکمیل مدارک هستند.

وی افزود: بر اساس تبصره ۱۳ قانون بودجه امسال در حوزه ضامنان برای اخذ تسهیلات تغییری ایجاد نشده است و پس از تایید اعتبار بانک ها و موسسات اعتباری باید با سفته و ضامن تسهیلات ارائه کنند. مبلغ تسهیلات برای افراد عادی ۳۰۰ میلیون تومان و برای دختران زیر ۲۳ سال و پسران زیر ۲۵ سال ۳۵۰ میلیون تومان است.

رئیس گروه تسهیلات اعتباری قرض الحسنه معاونت اعتبارات بانک مرکزی یادآور شد: در بانک مرکزی به صورت روزانه و ساعتی سامانه های قرض الحسنه و اعتبار مسکن را رصد می کنیم و بررسی می کنیم که آیا بانک ها در حوزه غیرفعال هستند یا خیر. استان ها با توجه به وام هایی که در استان اعطا می کنند اقدامات لازم را برای فعال سازی بانک ها انجام داده اند. کار می کند، اما مهم ترین چیز این است که بانک های بزرگ بیشتر مورد استقبال مردم قرار می گیرند. از نظر زیرساخت، مشارکت و ثبت نام در سامانه مشکلی ندارد.

وی افزود: اگر عبارت «دوباره امتحان کنید» در سامانه ثبت نام تسهیلات آمده به این معناست که وام مورد نظر بانک ها به دلیل ثبت نام های دیگر تمام شده و ظرفیت رایگان برای متقاضیان وجود ندارد. به همین دلیل با توجه به ظرفیت خالی بانک ها باید در زمان های دیگری وارد شوید. زمانی که متقاضیان شعبه می گیرند باید مدارک خود را ارائه کنند و ضامن خود را بیاورند و تسهیلات را دریافت کنند.

رئیس گروه تسهیلات قرض الحسنه اعتبارات بانک مرکزی در گفت و گو با رادیو اختاز خاطرنشان کرد: بر اساس امسال مبلغ وام ازدواج ۳۰۰ میلیون و ۳۵۰ میلیون تومان است. منابع اعتباری خوبی در سیستم بانکی وجود دارد که این فرصت را به متقاضیان می دهد. این برنامه ریزی باید به گونه ای انجام شود که متقاضیان به تدریج وارد سامانه شده و تسهیلات خود را دریافت کنند.

وی افزود: مبلغ وام در ابتدای هر سال تعیین و با توجه به ظرفیت بانک ها محاسبه می شود. سپس مبالغ مشخص شده هر سال تخصیص می یابد.

باشی زاده تصریح کرد: در سال ۱۴۰۲ شاهد همکاری بسیار خوبی از سوی شبکه بانکی بودیم و وجوهی که برای ازدواج در نظر گرفته شده بود توسط شبکه بانکی پیگیری شد و در واقع شاهد عملکرد پرداخت ۱۱۰ درصدی بانک ها بودیم. بیش از آن چیزی است که توسط بانک ها نرخ پرداخت تسهیلات تعیین شده است.

رئیس گروه تسهیلات قرض الحسنه معاونت اعتبارات بانک مرکزی یادآور شد: بیشترین میزان تسهیلات پرداختی که هر ساله ایجاد می شود شامل استان های تهران، خوزستان، خراسان، رضوی، کرمان و همچنین آذربایجان شرقی و غربی است. جایی که بیشترین تسهیلات پرداختی توسط استان ها تعیین می شود دارای تسهیلات تخصیصی متمرکز هستند.

وی افزود: خوشبختانه نرخ بازپرداخت وام قرض الحسنه ازدواج برای متقاضیان بازپرداخت وام بسیار مطلوب بود و افراد کمی هستند که وام دریافت کرده و دیر بازپرداخت می کنند.

باشی زاده تصریح کرد: در سامانه ازدواج اگر بتوان وام بانکی را بدهکار کرد، متقاضی از سامانه خارج شد و یا در استان وام ایجاد شد، بانک های هر استان بر این اساس فعال می شوند.

رئیس گروه تسهیلات قرض الحسنه معاونت اعتبارات بانک مرکزی یادآور شد: بر اساس متن قانون بودجه، ضامن و سفته برای اخذ وام ازدواج کافی است و البته این ضامن نیز باید باشد. تایید شده و در صورتی که اعتبار ضامن کمتر از میزان تعریف شده باشد، این وام باید به شکل دیگری ارائه شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا