بانک و بیمه

۲۵.۸ میلیارد دلار ارز برای واردات تامین شد| اختصاص ۱۹.۳ میلیارد دلار به صنایع

به گزارش افق میهن، بانک مرکزی اعلام کرد: از ابتدا فروردین ماه تا ۱۹ مرداد در این ماه ۲۵ میلیارد و ۸۷۰ میلیون دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، دارو، کالاهای تجاری و بازرگانی، واردات در برابر صادرات و خدمات اختصاص یافت.

بر اساس این گزارش، در این مدت ۵ میلیارد و ۸۳۶ میلیون دلار به کالاهای اساسی و دارو، ۱۳ میلیارد و ۷۹۳ میلیون دلار به تجارت کالا و ۷۱۲ میلیون دلار به خدمات و ۵ میلیارد و ۵۲۹ میلیون دلار به واردات در مقابل صادرات اختصاص یافته است.

بر اساس این گزارش بانک مرکزی، ۴ میلیارد و ۶۰۱ میلیون دلار برای واردات کالاهای اساسی کشاورزی شامل گندم، دانه های روغنی و خوراک دام، یک میلیارد و ۲۳۵ میلیون دلار برای واردات دارو، مواد اولیه دارویی و تجهیزات پزشکی و … پرداخت شد. با هدف حمایت از مصرف کنندگان و دسترسی به کالاهای ضروری با قیمت ارزان تر، در مجموع ۵ هزار و ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان برای مواد غذایی و دارویی اساسی پرداخت شد.

همچنین در این مدت در مجموع ۴۸۱ میلیون دلار ارز به بخش دارویی، مواد اولیه دارویی و تجهیزات پزشکی در فصل نیما و ارز شخصی اختصاص یافت که مجموع ارز اختصاص یافته به این بخش یک میلیارد و ۷۱۶ میلیون دلار رسید.

این گزارش نشان می دهد تامین ارز «صنعت حمل و نقل و خودرو» ۲ میلیارد و ۲۹ میلیون دلار، «صنعت معدن» یک میلیارد و ۷۱۲ میلیون دلار و «ماشین آلات و تجهیزات تولید» یک میلیارد و ۲۲۹ میلیون دلار است. صنعت تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی» یک میلیارد و ۱۳۸ میلیون دلار، «نساجی و پوشاک» ۷۰۸ میلیون دلار و «پزشکی و تجهیزات پزشکی» ۴۷۷ میلیون دلار است. همچنین این گروه های صنعتی تا پایان روز نوزدهم یک میلیارد و ۲۲۳ میلیون دلار، ۹۷۲، ۸۸۵، ۱۹۸، ۴۰ و ۴ میلیون دلار ارز توافقی یا واردات در مقابل صادرات دریافت کردند. مرداد این ماه دریافت کرد.

علاوه بر این گروه ها، شش میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار ارز نیمه ارزی و دو میلیارد و ۲۰۷ میلیون دلار ارز واردات و صادرات به سایر صنایع اختصاص یافت. در مجموع تامین ارز صنعت به ارزش ۱۹ میلیارد و ۳۲۲ میلیون دلار از طریق سامانه نیما و ارز صادرات در مقابل واردات انجام شد.

این گزارش حاکی از آن است که میانگین موزون نرخ ارز در یک ماهه به عدد ۲۲ ختم شده است مرداد برای ماه، دلار ۳۹۰۰۰ و ۹۳۷ تومان، یورو ۴۳۰۰۰ ۵۶۹ تومان، درهم ۱۰۰۰۰ ۸۷۴ تومان، یوان ۵۰۰۰ ۵۷۳ تومان، روبل ۴۵۰ تومان و روبل ۱،۲۰۰ تومان محاسبه شد.

بر اساس این گزارش، در تاریخ ۲۲ مرداد در ماه ۱۴۰۳ در تالار اسکناس مرکز مبادلات ایران، دلار با نرخ ۴۸ هزار و ۷۳۳ تومان، یورو با نرخ ۵۳ هزار و ۱۶۴ تومان و درهم با نرخ ۱۳ هزار و ۲۶۹ تومان و ۱۰۰ مبادله می شد. دینار عراقی ۳۰۰۰ و ۶۷۱ تومان قرار گرفت همچنین در تالار ارز مبادله دلار با نرخ ۴۴۰۰۰ ۷۰۹ تومان، یورو با نرخ ۴۸۰۰۰ ۷۷۴ تومان و درهم با نرخ ۱۲۰۰۰ ۱۷۴ تومان مشاهده شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا