اخبار اقتصاد ایران

۲ تصویر از اقتصاد ایران؛ قبل و بعد از خروج آمریکا از برجام+ جزئیات

سهم بخش های اقتصادی از تولید ناخالص داخلی در تابستان ۹۶ و تابستان ۱۴۰۲;

بررسی ها نشان می دهد که سهم نفت در پای اقتصاد ایران در تابستان امسال ۵.۳۵ واحد درصد کمتر از تابستان قبل از تحریم است.

ایران تحلیل به نقل از اکو ایران، حجم واقعی کیک اقتصادی ایران در تابستان ۱۴۰۲، ۲۱۹ هزار میلیارد تومان گزارش شده است که نسبت به ارزش افزوده تابستان ۱۳۹۶، اقتصاد ایران رشد کرده است. ۸ درصد

این در حالی است که در تابستان ۱۴۰۲ نسبت به تابستان ۱۳۹۶، سهم گروه «کشاورزی» از پای اقتصاد ایران تغییری نکرده است. همچنین سهم دو بخش «صنعت و معدن (بدون نفت)» و «نفت و گاز طبیعی» از تولید ناخالص داخلی در دوره مذکور کاهش یافته است.

به طور کلی می توان گفت که پس از آمدن ترامپ، سهم بخش نفت و صنعت از حجم اقتصاد ایران کاهش یافته است. در عین حال، سهم بخش خدمات در پای اقتصاد ایران افزایش یافته است. این نشان می دهد که صنعت و بخش نفت به شدت به تحریم ها حساس هستند. البته رشد اقتصادی بخش نفت و گاز در چند فصل گذشته روند صعودی داشته است، اما سهم این بخش به دوره زمانی قبل از تحریم‌های ۲۰۱۷ (خروج آمریکا از برجام) نرسیده است. ).

در این گزارش از ارقام تولید ناخالص داخلی واقعی استفاده شده است. به عبارت دیگر اثر تورم از اعداد گرفته شده و تغییرات واقعی در اندازه اقتصاد ایران بیان می شود.

۲ سکانس از حجم اقتصادی ایران

آخرین گزارش مرکز آمار ایران از تولید ناخالص داخلی تابستان ۱۴۰۲ نشان می دهد که حجم کیک اقتصادی ایران ۱۷.۰۱ همتی نسبت به تابستان ۱۳۹۶ افزایش داشته است به عبارت دیگر تولید ناخالص داخلی ایران ۸.۴ رشد داشته است. درصد نسبت به شش سال گذشته.

یکی از راه های محاسبه اندازه اقتصاد یک کشور، محاسبه ارزش افزوده تولید ناخالص داخلی کشور است. به عبارت دیگر در این روش ارزش کالاها و خدمات نهایی تولید شده در یک کشور در یک سال اندازه گیری می شود.

روش ارزش افزوده یکی از روش های محاسبه تولید ناخالص داخلی است که بر اساس آن مقدار و ارزش محصولات بخش های خدمات، کشاورزی، صنایع و معادن و نفت و گاز محاسبه و با هم جمع می شود. به عبارت دیگر، اگر اقتصاد ایران را به صورت کیک در نظر بگیریم، حجم اقتصاد ایران حاصل جمع بندی ارزش افزوده تولید «خدمات»، «کشاورزی»، «صنایع و معادن» و نفت و گاز”.

رشد بیش از ۷ درصدی در بخش خدمات

بررسی آمار و ارقام منتشر شده توسط مرکز آمار ایران در تابستان ۱۴۰۱ نشان می دهد که گروه خدمات با سهم ۵۴.۲۲ درصدی بزرگترین بخش اقتصاد ایران است. به عبارت دیگر در بازه زمانی مذکور، بیشترین برشی از پای اقتصاد ایران به بخش خدمات اختصاص یافته است. مقایسه سهم این بخش در تابستان ۱۴۰۲ نسبت به فصل مشابه در سال ۱۳۹۵ حاکی از آن است که سهم بخش خدمات ۷.۷۵ واحد درصد افزایش یافته است.

کاهش نقش نفت و گاز در ارزش افزوده تولید ناخالص داخلی ایران

در تابستان ۱۴۰۲ گروه «صنعت و معدن (بدون نفت)» و بخش «نفت و گاز» به ترتیب ۰۶/۲۳ درصد و ۵۲/۱۵ درصد از تولید ناخالص داخلی ایران سهم داشتند. به عبارت دیگر، اگر پای اقتصاد ایران ۱۰۰ برش باشد، بخش «صنعت و معدن» و «نفت و گاز» به ترتیب ۰۶/۲۳ و ۵۲/۱۵ قسمت آن را به خود اختصاص داده‌اند. بررسی ها نشان می دهد که سهم بخش های «صنعت و معدن» و «نفت و گاز» از حجم اقتصادی تابستان امسال نسبت به تابستان ۱۳۹۵ به ترتیب ۱.۴۷ و ۵.۳۵ درصد کاهش داشته است.به عبارت دیگر، نقش صنعت و بخش‌های نفتی در اقتصاد ایران قبل از خروج آمریکا از برجام قوی‌تر از امسال بود.

ثبات بخش کشاورزی

مقایسه سهم بخش کشاورزی در اقتصاد ایران در تابستان ۱۴۰۲ نسبت به فصل مشابه در سال ۱۳۹۵ نشان می دهد که این بخش تغییر چندانی نداشته است. البته حجم واقعی بخش کشاورزی در دو گروه زیرمجموعه «کشاورزی» و «ماهیگیری» در تابستان امسال نسبت به تابستان ۱۳۹۵ ۴۰۵ میلیارد تومان کاهش داشته و حجم آن به ۱۵.۳۱ همتی اختصاص یافته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا