ترندهای روز

۲ دانشجوی ۲۱ ساله موفق به انجام سرقت قرن شدند

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

در سال ۱۹۸۵ دو دانش آموز ۲۱ ساله در مکزیک دست به سرقتی زدند که در این کشور به “سرقت قرن” معروف است.

این دو دانش آموز در ساعات اولیه ۲۵ دسامبر همان سال موفق شدند ۱۲۴ اثر باستانی را از موزه ملی مردم شناسی مکزیکوسیتی به سرقت ببرند. این سرقت نه تنها نشان دهنده ضعف مسئولان فرهنگی مکزیک در حفاظت از موزه ها و آثار ارزشمند بود، بلکه نشان دهنده ضعف پلیس در رسیدگی به این پرونده بود چرا که تا چهار سال بعد هیچ اثری از سارقان و آثار مسروقه پیدا نشد.

2 دانش آموز 21 ساله موفق به ارتکاب سرقت قرن شدند

سارقان جوان به نام های کارلوس پارچه تروینو و رامون ساردینا گارسیا در شب جشن کریسمس از بی توجهی مسئولان موزه سوء استفاده کردند. هر دوی آنها به تاریخ و آثار باستانی علاقه مند بودند.

آنها قبل از انجام عملیات، به مدت شش ماه به دقت مسئولان موزه و تدابیر امنیتی آن را زیر نظر گرفتند. آنها ساعت یک شب از طریق کانال کولر وارد موزه شدند و در عرض سه ساعت توانستند ۱۲۴ اثر باستانی را از موزه خارج کنند.

در این میان ماموران امنیتی موزه که باید هر دو ساعت یکبار تمام سالن ها را کنترل می کردند به مناسبت کریسمس مشغول خوش گذرانی بودند.

ارزش تنها یکی از آثار باستانی به سرقت رفته در آن زمان ۲۰ میلیون دلار بود. اما دو سارق جوان از ترس لو رفتن مدت ها از فروش این ۱۲۴ اثر باستانی در بازار سیاه خودداری کردند.

بیش از ۳۰ کارآگاه مأمور رسیدگی به این پرونده شدند که در مکزیک «سرقت قرن» نامیده شد. آنها تا سال ۱۹۸۹ که یکی از بزرگترین قاچاقچیان مکزیکی دستگیر شد، سرنخی از این پرونده به دست نیاوردند. دستگیری «ال کابو»، قاچاقچی بزرگ مواد مخدر، زمینه ساز حل معمای «سرقت قرن» شد.

کارلوس پره تروینو، یکی از دو سارق جوان، با گروهی از قاچاقچیان مواد مخدر در تماس بود تا به آنها کمک کند تا آثار دزدیده شده را در بازار سیاه بفروشند. “ال کابو” همچنین به پلیس مکزیک اعتراف کرد که اطلاعاتی در مورد “سرقت قرن” دارد به این امید که بتواند برای محکومیت خود تخفیف دریافت کند.

سرانجام در ۱۰ ژوئن ۱۹۸۹ پلیس مکزیک موفق شد ۱۱۱ مورد از ۱۲۴ عتیقه مسروقه را کشف کند. هفت اثر در اختیار رامون ساردینا باقی مانده و تا به امروز کشف نشده است. از سرنوشت چهار اثر اطلاعی در دست نیست و دو اثر کارلوس پارسه تروینو در ازای کوکائین در بازار سیاه فروخته شد. او در ۲۴ سالگی به ۲۲ سال زندان محکوم شد اما همدستش هرگز دستگیر نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا